Rolul mentorului in cariera
15 mart. 2010
Asa cum exista o stadialitate a vietii biosociale, tot asa exista si o stadialitate a carierei. Desi nu s-a ajuns la un acord deplin intre autori in privinta stadiilor vietii biosociale, prezentam mai jos o varianta de impartiere a acestora:
Interval de varsta (ani) |
Caracteristici |
17-22 | Tranzitia la stadiul timpuriu de adult. Individul paraseste adolescenta, face un pas preliminar in lumea adultilor, examinand diferite optiuni legate de stilul de viata si slabeste dependenta de parinti. In aceasta etapa un om isi asuma rolul de discipol intr-o relatie de mentorizare si invata sa acorde atentie celorlalti si sa-si perfectioneze capacitatea de a se apropia emotional de ceilalti. |
22-28 | Intrarea in era adulta. Individul selecteaza si testeaza un set de optiuni legate de rolurile si stilurile de viata. |
28-33 | Tranzitia de la 30 de ani. Individul reanalizeaza optiunile precedente, adesea cu un sentiment de graba in a-si organiza viata si de a face optiunile importante inainte de a fi prea tarziu, aceasta poate fi o tranzitie lina sau o criza dureroasa (schimbarea profesiei). |
33-40 | Fixarea. Individul se concentreaza pe o agenda specifica de obiective si avanseaza, in termeni ocupationali sau neocupationali spre un statut mai inalt. |
40-45 | Tranzitia de la mijlocul vietii. Individul reevalueaza optiunile din trecut asupra stilului de viata si incepe sa elimine elementele negative si sa testeze noi optiuni. Schimbari radicale in elementele majore ale vietii pot fi rezultatul deziluziilor din propria viata, numite „criza de la mijlocul vietii.” |
45-60 | Era adulta medie. Individul duce la indeplinire schimbarile din stilul de viata, rezultate in urma tranzitiei anterioare. Adesea oamenii reduc ritmul activitatilor profesionale si se dedica mai mult celor neprofesionale, recreative. In acest stadiu persoana isi asuma rolul de mentor intr-o relatie de mentorizare, incepe sa se ataseze si sa adopte relatii profesionale si de prietenie cu colegii. |
60+ | Tranzitia adulta tarzie si era adulta tarzie. Continua modul de reevaluare a alegerilor anterioare si de incorporare de noi valori, interese si comportamente intr-un stil de viata schimbat. |
Stadiile carierei conform lui Gary Johnes sunt urmatoarele:
Interval de varsta (ani) |
Stadiul carierei si caracteristicile sale |
16-28 | Explorarea. Individul exploreaza diferite roluri ocupationale si testeaza o identitate ocupationala initiala. Isi dezvolta abilitatile, stabileste o retea sociala si o relatie cu un mentor, dand piept cu solicitarile emotionale de la inceputul carierei. |
22-42 | Fixarea. Individul devine un contributor in organizatie cu o arie de expertiza. Trece prin conflictele dintre rolul profesional si cel neprofesional si pregateste un plan pentru atingerea obiectivelor profesionale. |
32-55 | Avansarea si mentinerea. Individul se concentreaza pe atingerea obiectivelor profesionale si pe mentinerea progresului in organizatie. Recalculeaza importanta relativa a rolurilor profesional si nonprofesional. Pentru multi, devine clar ca pozitia prezenta este cea mai inalta in cariera si putine promovari mai sunt posibile. Devine mentor si gaseste satisfactie in a instrui si dezvolta noua generatie. |
55-pensionare | Cariera tarzie. De obicei, a fost atinsa cea mai inalta pozitie si oamenii incep sa aloce mai multa energie in scopuri extraprofesionale. Principala sursa a contributiei lor este intinderea cunostintelor si experientei lor. Mentorizarea poate continua si in acest stadiu. |