Viata profesionala
Sa incercam incepand din acest anotimp
Sa lucram de acasa o zi pe saptamana, pentru a evita ambuteiajele sau, pur si simplu, pentru a nu fi deranjat din casa. Sau de ce nu mai multe zile pe saptamana? Sigur ca va trebui sa ne luam calculatorul acasa si sa ne organizam altfel. Dar sa nu amestecam viata privata cu cea profesionala si sa ramanem in contact cu colegii – daca nu, devenim repede dispensabili.
Sa invatam sa refuzam, pentru a castiga timp. Un colaborator cere ajutor, seful cere un dosar rapid, un client ne monopolizeaza, o sedinta inutila se prelungeste… Ziua trece si acumulam intarzieri. Solutia este simpla: sa invatam sa delegam sarcini si sa spunem „nu“ orgoliului personal, care se flateaza ca ar fi indispensabil!
Sa planificam o pauza de la griji. Sa evitam ca presiunea sa se accentueze. Sa facem o pauza de la griji pe zi, apoi sa ne reapucam. Daca ne simtim tensionati, sa facem exercitii de stretching si in fine, sa invatam sa ne facem mici placeri: sa avem momente de destindere regulate. Dupa o ora si jumatate de concentrare, randamentul scade oricum.
Sa facem curatenie. La gunoi! Fara hartii inutile, fara post-it de saptamana trecuta, fara fisiere inutile in calculator. Cinci minute pe zi pentru a face ordine pe birou, atunci cand se impune.
Parerea expertului – Obiectivul? Sa fim, in continuare, angajabili
Pentru a integra evolutia tot mai rapida a tehnologiilor si pietelor, lumea se reorganizeaza in permanenta. Interese care mor, altele care se nasc…
Multi dintre noi se confrunta cu incertitudinea: sunt luat de val? De schimbare? Rezist? Dincolo de aceste intrebari, obiectivul este sa ramanem, in continuare, angajabili.
Iata cateva comportamente bune. Azi, slujbele devin temporare, pozitiile stabile nu mai sunt ceva frecvent. Este bine sa ne cultivam o atitudine flexibila, sa scrutam ambientul, sa fim treji, sa ne obisnuim si cu singuratatea, daca e nevoie.
Azi faceti 10 minute pana la birou. Vi se propune un alt job, la doua ore distanta, cu alt orar, mai strict. Judecati ceea ce va aduce in plus, in functie de mobilitate si de disponibilitate.
Imaginatia este o sursa-cheie. Proiectati-va in viitor si vedeti daca peste doi ani veti simti placere la ideea de a fi acolo. Este un exercitiu care permite folosirea inconstientului.
Sa ne imaginam viitorul cu simpatie si curiozitate, sa ne deschidem posibilitatilor, sa ne marim competentele, sa ne gandim la cariera in termeni de alegere si, mai ales, sa nu renuntam la noi insine.
(Anne Marie Guilloteau, jurnalist si consilier in comunicare)
5 cuvinte-cheie la care sa meditam
Vocatie: este vorba despre misiunea ideala, ceea ce visam sa facem, ceea ce corespunde aspiratiilor celor mai vechi sau talentelor. Nu toata lumea are o vocatie. Multi au cel mult diverse interese.
Valori: criterii fundamentale care ne ghideaza viata profesionala si munca. Fiecare are propriile valori: poate fi independenta, contactul uman, implinirea personala, securitatea financiara, puterea, amuzamentul… Sa ne gandim daca activitatea noastra actuala este conforma cu ele.
Competente: este ansamblul a ceea ce stim sa facem, darurile cu care suntem inzestrati si responsabilitatea profesionala.
Motivatie: este vorba despre stima si curiozitatea permanenta pentru ceea ce avem de facut. Avem senzatia ca mai sunt lucruri de invatat? Mai putem face cu placere ceea ce facem?
Rezultate: ele evalueaza performantele noastre, esecuri sau reusite, progresul (in grade sau salariu).
Editare de Violeta Rusu