Visul profesional pe timp de criza
Articol oferit de catre echipa HART Human Resource Consulting
www.hart.ro, www.consiliereincariera.ro
Contextul economic nefavorabil de pe piata muncii din Romania ne forteaza sa ne reconsideram valorile si asteptarile profesionale. Incepem sa gandim in termeni de pastrare a locului de munca cand alte companii anunta disponibilizari, cand evaluarile periodice de personal incep sa ridice probleme de profitabilitate a angajatilor.
In astfel de imprejurari, unii considera ca sunt la adapost la locul actual de munca si ca schimbarea jobului este un risc.
In alte cazuri, personele care nu au sentimentul sigurantei locului de munca in organizatia din care fac parte cauta oportunitati de schimbare catre alte companii, mai stabile sau chiar catre alte domenii de activitate. Astfel se intampla ca persoane de pe functii de suport intr-o companie – resurse umane, customer service, operational – sa migreze catre domenii pe care nu au experienta, dar care sunt solicitate: pozitii in departamentul financiar, vanzari.
In ambele cazuri, fie ca dorim sa pastram locul de munca actual, fie ca ne dorim o schimbare, trebuie sa devenim vizibili, sa nu ramanem in “fundal”.
Daca in sedintele de board se vorbeste tot mai mult de reducerea costurilor – putem discuta cu managerii idei de eficientizare a proceselor sau sa le cerem opinia despre cum putem fi mai productivi. O relatie bine intretinuta cu managerul superior, in care va dovediti suportul si disponibilitatea pentru munca si efort sustinut va atrage atentia mai mult decat o atitudine pasiva, re-activa la schimbarile organizationale.
Daca participam la interviuri pentru a gasi noi oportunitati profesionale, e important sa constientizam ca daca pozitiile respective sunt vacante, acolo exista necesitati de compensare si contracarare a efectelor situatiei economice actuale.
Pozitiile in departamentele financiare, de exemplu, apar ca necesitati pe analize de profunzime pe costuri, proiecte de investitii, politici de preturi, reduceri de cheltuieli etc. Pozitiile de vanzari au rolul de a regandi strategii, de a compensa prin activitati de prospectare agresiva si abordare activa fenomenul de reducere a comenzilor/ incasarilor.
In aceste situatii, trebuie sa ne exprimam deschiderea si angajamentul fata de schimbare, de initiative de imbunatatire a proceselor. Nu ne mai ajuta atitudinea pasiva, de angajat “cuminte” care nu se face remarcat prin nimic.
Foto: shutterstock.com