Cum ne putem ajuta sa iesim din depresie

Multi dintre noi ne-am confruntat si ne confruntam cu depresia, fie trecatoare, fie sezoniera, aducand a melancolie, a tristete, sau a ceva mai profund. In cazurile severe, se recomanda apelarea la un specialist. In restul cazurilor, ne putem da singuri o mana de ajutor pentru a iesi din depresie.

 

Nu te izola

Cand suntem deprimati, cand tristetea pare sa nu se sfarseasca, tindem sa ne cautam un colt de singuratate in care sa ii tinem companie acesteia.

Uneori chiar avem senzatia ca acest lucru ne ajuta, ca izolarea ne este prietena si necesara. Desi exista si astfel de momente in care avem nevoie sa fim cu noi insine, ca in orice situatie, ce este prea mult, strica.

Retragerea in singuratate, in momentele de depresie, are de cele mai multe ori un efect nedorit, fiind propice ruminatiilor pe aceleasi teme.

Depresia ne repeta in minte, precum un critic, toate lucrurile gresite, pentru care nu suntem valorosi, sau pentru care meritam ceea ce ni se intampla.

Oricat de dificil pare, lasa-i pe cei dragi sa iti fie aproape, cauta-le compania si, mai ales, iesi din casa. O plimbare in aer liber, chiar si de una singura, are un efect benefic asupra psihicului tau.

Permite-le prietenilor si familiei sa te asculte si, mai ales, sa iti ofere un feed-back pozitiv despre propria persoana. In momentele de depresie, ai tendinta sa uiti cat de mult valorezi.

 

Gaseste-ti o preocupare

Lipsa de ocupatie, da frau liber gandurilor, iar cand acestea sunt preponderent negative, ne adanceste tristetea. Practicarea unui sport sau a unui hobby ar fi activitati ideale pentru distragerea de la gandurile negative.

In caz ca nu ne identificam cu niciuna dintre activitati, putem incerca lucruri mai simple precum curatenia in casa, ordonarea hainelor sau cititul.

Orice activitate ne ajuta sa ne tinem mintea ocupata cu altceva, departandu-ne de sursa tristetii noastre.

Citește și: Ce este depresia

Ai incredere in tine

Cu siguranta ai mai parcurs si alte momente de depresie. Stii ca nu va dura la nesfarsit, dar totodata stii ca trebuie sa iti acorzi timp si rabdare.

Nu te vei simti mai bine peste noapte si nu exista o formula magica prin care sa putem sari etape. Este un moment bun sa te porti cu tine asa cum te-ai purta cu cea mai buna prietena.

Fa un exercitiu si transmite-ti incurajari, spune-ti lucruri frumoase si ai incredere ca vei depasi acest moment. Chiar daca acum durerea pare greu de suportat, peste un timp, te vei uita in urma cu detasare.

 

Foto: 123rf.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Cum ne putem ajuta sa iesim din depresie
Cum ne putem ajuta sa iesim din depresie

Multi dintre noi ne-am confruntat si ne confruntam cu depresia, fie trecatoare, fie sezoniera, aducand a melancolie, a tristete, sau a ceva mai profund. In cazurile severe, se recomanda apelarea la un specialist. In restul cazurilor, ne putem da singuri o mana de ajutor pentru a iesi din depresie.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste