De ce este recomandat să ne iertăm propriile greșeli

Blamarea excesivă și agățarea de erorile pe care le facem ne determină să ne activăm vocea critică, să ne generalizăm comportamentele și să ne caracterizăm incorect. Iată de ce este sănătos și recomandat să știm să ne iertăm propriile greșeli.

Citește și:

Cum ieși din starea de epuizare emoțională

Ce de făcut când cineva îți înșeală încrederea

Avem tendința de a ne blama exagerat

După cum am putut observa până acum în societatea noastră, persoanele au o înclinație innăscută de a aborda un comportament negativ printr-o conduită inadecvată.

De exemplu, atunci când facem o greșeală, avem tendința de a ne blama în mod exagerat și mai mult de atât, da a ne caracteriza întreaga personalitate în funcție de rezultatul negativ pe care l-am obținut.

În urma unei greșeli pe care o comitem, mintea noastră emite mesaje precum: Ești incompetent, nu-ți reușește nimic, nu vei reuși niciodată.' Cu alte cuvinte, avem tendința de a generaliza toate celelalte comportamente personale, de a le pune în aceeași oală cu greșeala „enormă' pe care am comis-o.

O modalitate rațională și eficientă care ne-ar ajuta în această situație, ar fi să spunem: „Am avut un comportament mai puțin eficient în sarcina dată, însă în general, dau dovadă de competență. Nu mă pot ghida după un singur comportament atunci când mă caracterizez'.

 

Iertarea, calea eficientă de vindecare și transformare

Procesul de iertare este, fără doar și poate, una dintre cele mai eficiente modalități pe care le putem adopta pentru a ne vindeca și pentru a transforma atât relația cu noi înșine, cât și relațiile cu ceilalți.

Beneficiile iertării în diferite contexte au fost subliniate într-o serie de cercetări, iar numărul articolelor științifice care studiază acest subiect a crescut considerabil în ultimii ani.

Din multiplele beneficii pe care le aduce cu sine iertarea, iată câteva cu efect direct asupra sănătății fizice: poate crește speranța de viață, poate îmbunătăți sănătatea (de ex: calitatea somnului), poate echilibra tensiunea arterială; poate duce la imbunătățirea sistemului imunitar și poate contribui la gestionarea stresului pe termen lung.

Pe lângă avantajele menționate mai sus, iertarea are mult de-a face și cu procesul de dezvoltare și transformare prin care trecem.

Un exemplu concret care descrie clar această idee se referă la binecunoscutul Thomas Edison care a eșuat de 98 de ori până a inventat becul electric. El obișnuia să spună: „Nu mă descurajez, deoarece fiecare încercare greșită mă aruncă cu încă un pas înainte.'

Așadar, dacă până acum obișnuiai să te descurajezi și să te desconsideri pentru greșelile comise, încearcă să observi fiecare situație precum faimosul Edison, dintr-o altă perspectivă, mult mai logică, rațională și utilă.

 

Schimbarea perspectivei asupra propriilor greșeli

În primul rând, este recomandat să te separi de greșelile pe care le faci. Aceste erori nu ne definesc întreaga personalitate.

Acele comportamente mai puțin eficiente nu reflectă valorile pe care le avem, ca persoană. Gândește-te la următoarea situație. O persoană dragă ție comite exact aceeași greșeală. O vezi cu aceiași ochi precum te vezi pe ține? Sau aplici standarde mai blânde pentru un altul? Întotdeauna încearcă să delimitezi persoana ta de greșelile tale.

Un alt aspect important se referă la lecția pe care o poți învăța în urma greșelii comise. În loc să-ți consumi timpul și energia simțindu-te prost, o strategie mai eficientă ar fi să te gândești la lucrurile noi pe care le-ai învățat în urma acțiunii și cum îți poți imbunătați comportamentul pe viitor.

E mult mai productiv să depășești limitele zonei de confort și să greșești decât să spui „nu' oportunităților care îți apar în cale, din frica de a comite o greșeală.

Și, nu în ultimul rând, acceptă faptul că ești imperfect! Perfecțiunea nu există. Nici măcar covoarele persane cele originale, veritabile, fabricate pentru familiile regale ale Orientului, nu erau perfecte. Înainte ca un covor să fie 100% finalizat, se adaugă un fir strâmb, intenționat. Întrebat de ce-a adăugat firul strâmb, creatorul covorului a spus ca „fără acel fir, covorul ar fi fost perfect. Dar, în lumea asta, numai Allah este perfect'.

În concluzie, iertarea este ingredientul cel mai important în procesul nostru de transformare și vindecare emoțională, fizică și spirituală.

Imaginează-ți cum ar fi dacă, data viitoare, în loc să te blamezi pentru o greșeală comisă, ai alege să te tratezi cu blândețe, ca și cum ai fi cel mai bun prieten al tău.

 

De Alexandra Irimes, psiholog clinician, psihoterapeut cognitiv-comportamental, NLP coach

www.alexandrapsiholog.ro

Tel.: 0743.005.362

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
De ce este recomandat să ne iertăm propriile greșeli
De ce este recomandat să ne iertăm propriile greșeli

Blamarea excesivă și agățarea de erorile pe care le facem ne determină să ne activăm vocea critică, să ne generalizăm comportamentele și să ne caracterizăm incorect. Iată de ce este sănătos și recomandat să știm să ne iertăm propriile greșeli.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste