Reguli de igienă mentală pentru mai mult optimism

Nu putem gândi exclusiv optimist, dar ne putem antrena creierul pentru a trăi o viață cât mai armonioasă. Psihoterapeutul Simona Druncea ne spune câteva reguli de igienă mentală pentru un plus de optimism.

Citește și:

Apelezi des la ironie? Ce spune asta despre tine

3 indicii că ești o femeie puternică

Optimismul este acea stare de spirit în care ești conectat la sine și reușești să găsești soluții optime la probleme pe care le credeai de nerezolvat. De asemenea, această stare de optimism te poate ajută pe termen lung să îți protejezi sănătatea mentală-emoțională și fizică și să eviți apariția diferitelor afecțiuni generate de negativism.

O atitudine optimistă se poate obține prin păstrarea cu regularitate a igienei mentale printr-o serie de tehnici care au rolul de a diminua efectele negative ale stresului și stării de încordare generate de tensiuni extrapsihice sau intrapsihice.

Unele dintre tehnicile folosite ar putea fi următoarele:

Respirația

Tehnicile de respirație sunt foarte bune pentru dinamizarea energiei și obținerea unei stări de bine în mod aproape instant.

Prin focusarea atenției pe actul respirației și exersarea unei respirații corespunzătoare se poate obține un echilibru minte-corp-suflet care permite detașarea de problema inițială și oferă posibilitatea de a lua decizii optime.

 

Afirmațiile

Afirmațiile sunt o serie de cuvinte sau expresii „puternice' precum: „începând de acum am mai multă grijă de mine', „mă iubesc și mă iert' ‚ „pot să fac asta' sau „îmi place de mine' sau „știu că pot', „eu sunt creatorul vieții mele și pot să fac să fie minunată' sau „ceea ce se întâmplă acum este util și folositor'.

Este important ca afirmațiile să fie repetate de mai multe ori, preferabil cu voce tare și să fie la timpul prezent și să credem în ele, să ne emoționeze.

Chiar dacă pot părea la început stupide, afirmațiile sunt unele dintre cele mai bune căi pentru păstrarea optimismulului și a stării de bine generale.

 

Zâmbetul

Un simplu zâmbet poate ameliora dispoziția transmițând asupra creierului impulsul stării de bine. Dacă ai încercat vreodată să zâmbești măcar un minut fără oprire, probabil știi că nu îți poți menține o stare neplăcută și să zâmbești în același timp.

Astfel, menținerea unei atitudini pozitive în față provocărilor vieții ne poate ameliora starea psihică și fizică. O comedie sau o întâlnire cu prietenii te pot scoate dintr-o stare mai apăsătoare.

 

Exercițiile fizice și dansul

Prin practicarea mișcării fizice se obține, aproape spontan, o stare de bine pe fondul eliberării hormonilor răspunzători de starea de bine, respectiv, endorfinele și serotonina.

De asemenea, se echilibrează stările de nervozitate generate de eliberarea unei cantități de adrenalină în cazul în care stresul depășește cantitatea maximă tolerate de organism.

De asemenea, practicând un sport, poți contribui la creșterea stimei de sine, obținând totodată și un tonus muscular mai bun.

 

De Simona Druncea, psiholog clinician şi consilier psihologic cu formare în psihoterapie analitică

simona.druncea@gmail.com

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Reguli de igienă mentală pentru mai mult optimism
Reguli de igienă mentală pentru mai mult optimism

Nu putem gândi exclusiv optimist, dar ne putem antrena creierul pentru a trăi o viață cât mai armonioasă. Psihoterapeutul Simona Druncea ne spune câteva reguli de igienă mentală pentru un plus de optimism.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste