Now Reading
Blue Monday – o profeţie auto-împlinită

Blue Monday – o profeţie auto-împlinită

mihai_curelea
blue-monday-o-profeţie-auto-împlinită

Sărbătorile de Crăciun au trecut, vacanța de iarnă s-a încheiat, e frig și e urât afară, deja ne-am încălcat majoritatea promisiunilor pe care ni le-am făcut în noaptea de Anul Nou și ne aflăm în cel de-al doilea an de pandemie. Oficial suntem în cea mai tristă zi a anului – Blue Monday. Cu excepția faptului că în realitate nu suntem – această zi este doar un mit.

În fiecare an, aceleași știri și articole ne reamintesc de ideea lansată în 2005 de un psiholog britanic, Dr. Cliff Arnell care a pus într-o formulă complicată o serie de factori precum vremea, timpul scurs de la sărbătorile de iarnă, nivelurile motivaționale scăzute și alte variabile arbitrare, incompatibile și corelate într-un mod forțat. Deși ecuația în sine este un nonsens matematic, conceptul a devenit viral și s-a transformat într-o profeție auto-împlinită pentru milioane de oameni inocenți care au acceptat ideea că a treia zi de Luni a lunii Ianuarie este cea mai deprimantă zi a anului – în ciuda faptului că nu există dovezi științifice care să susțină acest lucru.

Folosită inițial de o companie de PR ca tactică de marketing ingenioasă menită să vândă mai multe vacanțe în luna Ianuarie pentru o agenție de turism, Blue Monday a depășit  cu mult scopul ei original. În timp ce pentru retaileri, saloane de înfrumusețare, agenții de turism și alte organizații comerciale reprezintă o oportunitate de a-și crește vânzările, pentru mulți oameni a devenit o realitate tristă.

Citește continuarea articolului în ediția de februarie 2022 a revistei Psychologies sau abonează-te și primește în dar cartea „Știutorii” cu autograful lui Mircea Cărtărescu.

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top