Care este tribul tău?
Omul este un animal social, așa cum spunea Aristotel, iar capacitatea de a se aduna în grupuri tribale a fost unul dintre elementele fundamentale care au permis ființelor umane să supraviețuiască din timpuri preistorice într-un mediu ostil: în junglă, fără ajutorul grupului nu aveai nicio șansă de a face rost de mâncare sau de a te apăra de atacurile animalelor feroce sau a triburilor inamice.
Astăzi ne putem gândi că lucrurile stau altfel, dar în realitate nimic nu s-a schimbat: la urma urmei, un trib este în esență un grup de oameni uniți de o idee sau un obiectiv comun care se strânge în jurul unui lider; deci o companie, un club, o orchestră, un grup de fani, o asociație de studenți nu sunt decât triburi.
Și în această perioadă, când circumstanțele ne obligă să rămânem închiși în casă, tot suntem încă conectați electronic la tribul nostru. De fapt, de ceva vreme viața – înainte de criza asta – s-a mutat pe Facebook, suntem conectați în permanență la rețelele de socializare, iar comunicațiile au loc electronic, așa că pentru mulți izolarea impusă de situație nu va face mare diferență.
Și este interesant de conștientizat că nu numai compania, familia, grupul de prieteni sunt triburi, ci și fiecare grup de Facebook, fiecare listă de corespondență, fiecare forum, este de fapt unul.
Cu toate acestea, dacă nu ne dăm seama că creierul nostru are aceiași parametri ca mintea paleolitică și un trib virtual are aceleași reguli ca un trib al junglei, putem face greșeli uriașe.
De exemplu, a fost calculat de prof. Robin Dumbar, un celebru antropolog, că putem într-adevăr interacționa doar cu aproximativ 150 de persoane cel mult (tribul) și să avem contacte dese doar cu aproximativ cincisprezece (clanul). Uitați-vă la numerele din agenda dvs. și veți vedea că se încadrează în acești termeni. Așadar, știți că dacă aveți 5000 de „prieteni” pe Facebook, acest lucru este pur și simplu imposibil: nimeni nu este capabil să-și amintească și să aibă relații cu 5000 de persoane.
(evident, acest lucru este valabil doar la nivel personal: este clar că o companie poate avea mii de clienți, dar aceasta este o altă abordare și oricum necesită un sistem artificial de catalogare).
Un alt punct important al unui trib este faptul că rolurile din interiorul său sunt extrem de rigide: fără a ne întoarce la preistorie, cei care s-au născut într-un sat mic, în trecut aveau foarte puține sau nici o șansă să-și schimbe situația, atât din punct de vedere economic cât și a puterii în cadrul comunității. Acest lucru este valabil la fel și în triburile de astăzi, fie ele reale sau virtuale: așa cum știe fiecare corporatist, fiecare tentativă de a schimba o situație creează războaie și conflicte, iar oricine a fost pus în rolul de victimă sau de ratat este dificil să iasă din acest clișeu.
În acest sens, este important să înțelegem că tribul din care facem parte are o influență extrem de puternică asupra comportamentului și identității noastre: deși ne este greu să recunoaștem, în termeni de bani, carieră, cultură, succes, obiceiuri etc., avem tendința de a ne adapta la nivelul și așteptările grupului din care facem parte.
Dar dacă așa cum am văzut aceasta în trecut putea să fie o limită gravă, astăzi cu ajutorul tehnologiei devine un avantaj uriaș, pentru că – spre deosebire de strămoșii noștri – avem privilegiul incredibil de a putea ALEGE TRIBUL! Nu numai asta, putem și face parte din multe triburi în același timp și – ceea ce era practic imposibil în trecut – ne putem crea propriul nostru trib!
Așadar, să profităm de aceste momente de pauză pentru a face o analiză și să încercăm să ne întrebăm: dincolo de miile de prieteni și contacte pe care le pot avea, care sunt cele 150 de persoane care reprezintă tribul meu? Și care sunt cei 10-15 care reprezintă clanul meu?
Și apoi întrebarea cea mai importantă: grupul din care fac parte mă reprezintă cu adevărat? Îmi susține ambițiile? Sunt contactele potrivite? Voi ajunge într-adevăr acolo unde vreau daca interacționez în continuare cu acești oameni?
Gândește-te cu atenție, pentru că viitorul tău, virtual și nu numai, este în joc. Dacă simți că grupul în care te afli te tine la loc, îți blochează ambițiile, nu îți permite să crești … atunci, acum e momentul de a căuta unul mai bun.
Sau poate de a-ți crea propriul tău trib!
Spor la lucru!
Bruno Medicina este Performance Coach (HPCC), Trainer, Autor şi Speaker, cu aproape 40 de ani de experienţă în a-i ajuta pe oameni să descopere şi să îşi folosească potenţialul lor pentru a obţine performanţe de top în orice domeniu, cu o atenţie specială pe vânzări, leadership, sport şi muzică. Are un background solid în filosofie, muzică clasică, arte marţiale şi psihologie şi o serie de cunoştinţe în domenii mai puţin formale (Programare Neurolingvistică, Hipnoză Ericksoniană, Coaching, Hyper Performance Training, Total Quality Management, Arte marţiale, Firewalking, Boardbreaking, etc.) şi împărtăşeşte cu entuziasm experienţa sa umană şi profesională. Prin urmare, îşi menţine o activitate intensă ca trainer, coach, speaker şi consultant. Dincolo de repertoriul standard de training, Bruno a dezvoltat o serie de seminarii originale care includ experienţe de mare impact, precum Firewalking (Fire Up Your Power Seminar) şi Boardbreaking (FLY – Find the Leader in You Seminar) şi traininguri deosebite de nivel avansat unde se aplică cele mai recente descoperiri în Psihologia Evoluţionistă, Teoria Jocurilor, Neuromarketing şi Fluxogenics. Creaţiile sale mai recente sunt: Effortless Performance Training: The F.L.O.W. System – bazat pe ultimele cercetări privind aşa-numita „stare de flux” şi utilizarea potenţială a acesteia în afaceri, sport şi viaţa personală pentru a obţine rezultate maxime cu efort minim; In flow with the Infinite: the secrets of charisma – un mod complet nou de a se reconecta cu identitatea cea mai profundă şi de a elibera adevărata esenţă a puterii şi a conducerii; HyperCoaching: a multidimensional experience of growth – un model de coaching care abordează toate aspectele unei performanţe, pentru a obţine rezultate excepţionale în orice domeniu, personal şi profesional.