Am devenit toti nepoliticosi?
Raspunsuri acre, fete mohorate, personaje care tipa in mobil cele mai intime amanunte din viata lor. Cinci minute intr-un mijloc de transport in Bucuresti sunt suficiente pentru a intelege. Sa fie politetea pe cale de disparitie? O amintire doar? Sau o nevoie reala de a fi altfel cu semenii si, in primul rand, altfel cu noi insine?
Scena are loc in autobuz, in Bucuresti. O femeie, mai degraba tanara, dar cu un aer suparat si obosit, urca la statia M. Un tanar, cel mai probabil student, se ridica si ii spune: „Pofteste, doamna, ia loc!“. Calatoarea se napusteste asupra locului respectiv, impingandu-l. Vadit deranjat, el raspunde gestului cu o privire taioasa si un rastit, acuzator: „Doamnaaa!!!“. Tensiunea sporeste.
Doamna pe care o insotesc catre gara, profesoara pensionara si „posesoarea“ unei educatii de buna moda veche, intervine: „Ati fi putut sa-i multumiti!“. „Ar fi putut sa mi se adreseze politicos, la persoana a II-a plural.“ „Sunteti mai degraba jignita pentru ca v-a luat drept o femeie in varsta!“ Toata lumea din jur rade.
Continuand despre politete, prietena mea imi spune: „E dezolant, ai zice ca oamenii nu mai au decat propria agresivitate, ca nu le pasa decat de ei… Pentru asta avem codul bunelor maniere! Adica aveam. Inteleg perfect ca lumea de azi nu mai e lumea in care ma invatau la Scoala Germana din Arad regulile bunei purtari. Dar e prea multa nepolitete in jur. Normal, dupa aceste reguli, nu era politicos nici macar sa intervin. Dar daca nimeni nu intervine sa le spuna ceva, unde o sa ajungem?“.
Avem nevoie de politete
„Nu ne-ar prinde rau o scurta «epidemie» de politete“, spunea Andrei Plesu intr-un articol in care constata ca tutuiala a devenit moda! In loc sa micsoreze spatiul dintre oameni, tutuiala doar il face monoton, crede scriitorul si afirmatia lui poate fi extinsa atunci cand vorbim despre „inmuierea“ regulilor de politete.
Pastram din vechile reguli de politete doar franturi. Atunci cand nu le anulam complet, le simplificam la maximum. Mai mult, se vorbeste adesea despre politete ca despre ceva demodat. De parca ar fi o haina veche, care nu mai convine omului de azi.
Si totusi, politetea cere doar forme noi, o anumita maleabilitate, ceea ce nu e tot una cu simplificarea. Vechile reguli de politete – pe care unele bunici le-au invatat la pension – par rigide si pot lasa senzatia unei lumi in care politetea pune bariere intre oameni, stabilind formule gata facute de adresare si de comportament. Cand si cum poti pleca de la o intalnire. Cand si cum oferi flori.
O legatura pasnica
Dar ce este politetea? In aparenta, toti stim ce este. Ne eschivam sau ne folosim de ea. Ii stim regulile, mai mult sau mai putin bine. In realitate, functia ei e chiar mai complicata decat pare la prima vedere. Antropologii si sociologii au analizat functionarea politetii in societate.
Alexandru Ofrim, antropolog si profesor la Universitatea din Bucuresti, defineste politetea drept „o forma privilegiata prin care oamenii mentin contactul si evita orice agresivitate potentiala“ si vorbeste despre ritualurile politetii care „stabilesc o legatura pasnica intre oameni si sunt o garantie a securitatii personale“.
„Comportamentul politicos“, explica Alexandru Ofrim, „are functia de a proteja imaginea de sine a unui individ care se angajeaza intr-o relatie sociala. In toate culturile exista asemenea coduri si norme care incearca sa puna ordine in comportamente, in exprimarea emotiilor, in manifestarile corpului. Insa normele politetii nu sunt pretutindeni aceleasi: ceea ce este recomandat si politicos intr-o cultura, poate fi ilicit si nepoliticos in alta parte.“
„Codurile politetii“, spune antropologul, „reprezinta si o forma de ierarhie sociala, ele asigura coeziunea interna a unei categorii sociale. La noi, bunele maniere europenesti au fost introduse pe filiera franceza, la mijlocul secolului al XIX-lea, insa numai elitele sociale le-au asimilat. Difuzarea lor in toate paturile sociale nu s-a produs.“
In cautarea unui nou cod
Este evident ca politetea de azi e altfel decat politetea de ieri. Candva, in Romania, s-a produs o ruptura. Dar cand? Lovitura de gratie a fost data, crede Alexandru Ofrim, de perioada comunista, asa cum s-a intamplat in toata Europa de Est: „Bulgakov spune undeva ca in timpul revolutiei bolsevice din Rusia a injura era un comportament revolutionar. In numele luptei de clasa au fost suprimate toate valorile societatii burgheze, inclusiv bunele maniere de altadata. Manierele elegante erau vazute ca o manifestare a individualismului burghez care trebuia reprimat. Proletarul nu poarta palarie sau cravata si se adreseaza cu «tovarase».
Comunismul a dus la uniformizare sociala si la disparitia acelor categorii sociale care conservau vechiul savoir-vivre. Sa nu uitam ca tot in anii regimului comunist a fost destructurata lumea rurala, o mare parte a ei fiind stramutata la oras, unde s-a pierdut acea buna-cuviinta taraneasca. Ea nu a fost inlocuita cu o cultura a civilitatii, ci cu mitocania si lipsa valorilor.