Now Reading
Ce relatie ai cu masina ta

Ce relatie ai cu masina ta

Revista Psychologies

Astazi, ca de altfel de 5 ani incoace, S., 38 de ani, vegetariana si ecologista convinsa, merge la serviciu cu masina, in conditiile in care statia de metrou este foarte aproape de casa ei.

„Inainte, nici nu ma gandeam la mediu, dar astazi ma simt vinovata ca poluez dinainte de a porni motorul. Si totusi, nu pot trai fara masina! Incerc sa imi spal pacatele altfel: recicland, economisind energia si apa, curatand padurile de gunoaie alaturi de un ONG.“

Inainte, un automobilist era guvernat de un singur moto lansat chiar de producatorii auto: „Ai masina potrivita, vei avea si femeia potrivita“. Teorie deloc necunoscuta Don Juanilor universali, fie ca locuiesc cu chirie, cu parintii sau chiar sunt potenti financiar.

Pentru a avea puterea si succesul, caii putere de sub capota erau (inca sunt pentru unii?) obligatorii.

Astazi, marcile de automobile se mai maturizeaza si incearca sa promoveze altfel de mesaje, aliniindu-se noului trend ecologist: „Placerea este o energie regenerabila“, indrazneste sa spuna BMW, in timp ce Range Rover promite: „Motorul care respira…“

Masina permite barbatilor sa isi arate virilitatea nu doar in calitate de simplu conducator auto“, confirma psihanalistul Serge Tisseron, „si continua sa fie considerata un obiect narcisic, destinat sa il valorifice pe cel care o poseda“.

In ciuda tuturor lucrurilor, acest falic imaginar tinde sa se diminueze. „Copiii sunt obisnuiti sa isi vada mamele conducand. Femeile intretin un raport mai putin simbolic cu masina personala.

Pentru ele, aceasta este, inainte de toate, un obiect practic“, observa Jean-Pascal Assailly, psiholog si cercetator la Institutul National de Cercetare asupra Transporturilor si Sigurantei Acestora, din Franta.

O marca a identitatii

„Automobilul este inscris in ciclul vietii ca un obiect al unui ritual de trecere“, noteaza Anais Rocci, sociolog, specialist in mobilitate urbana. „Trecerea spre o stare de libertate, de autonomie, la lumea adultilor, la un anume statut sau chiar la diferite etape ale vietii – intrarea in viata de student, in viata activa, schimbarea profesiei, nasterea unui copil, despartirea sau reunirea cu partenerul.“

De la bicicleta la scuter, de la masina la mana a doua la masina cea noua, apoi la al doilea autoturism din cuplu sau familie, constructia noastra identitara, intarita de logica tocmelii, ne indeamna sa achizitionam masini din ce in ce mai mari. Deci, din ce in ce mai poluante.

Este dificila trecerea spre mersul pe jos sau cu metroul, daca acest lucru inseamna abandonarea unei parti din sine.

In zilele noastre, regresul nu este considerat deloc o optiune: „Intr-atat pare de normal, ca, imbatranind, sa atingi un nivel de confort din ce in ce mai sporit“, constata Anais Rocci.

Pentru multi oameni, masina este garantia independentei, confortului si apartenentei la mica burghezie. Nu trebuie sa se inghesuie in mijloacele de transport in comun, nu sunt conditionati de „ultimul metrou“ sau autobuz pentru intoarcerea acasa, se simt mult mai liberi in propriile miscari.

Pentru altii, masina este un fel de prelungire a casei, cu toate sentimentele ce insotesc ideea de proprietate si siguranta.

 

Pages: 1 2
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top