Now Reading
Ce relatie ai cu masina ta

Ce relatie ai cu masina ta

Revista Psychologies

O noua mobilitate

Constructorii incearca sa ne ajute sa circulam cat mai ecologic, creand automobile noi, electrice sau hibride. Inca destul de rare, ele ii seduc pe asa-numitii tehnohedonisti (amatori de tehnologii noi), care gasesc in achizitiile lor mijlocul de a afisa o postura de lider de tendinte.

Ei contribuie astfel la noua imagine a automobilistului, care nu isi mai arata reusita sociala, ci se etaleaza ca fiind „social responsabil“.

Despre tineri nu putem spune mare lucru. Teribilismul varstei, influenta media, a grupului de prieteni si educatia primita acasa se supun in final unei singuri reguli: cea a banului.

Daca parintii nu cumpara odraslelor o masina (pe de-o parte, pentru a sublinia statutul socio-economic pe care il au, si pe de alta, din grija de a-i face copilului un rost), atunci noii angajati norocosi, pe salarii decente, nu rateaza creditul la o banca pentru a-si sublinia debutul motorizat in viata de om mare. Si, desigur, pentru a-si face viata putin mai comoda.

Trei tipuri de autojustificare

Sa facem un mic rezumat. Stim cu totii ca a circula mai putin cu masina este bine pentru mediul inconjurator, ca exista alternative care ne claseaza in varful tendintelor si care ne fac sa evitam sa contribuim la supraproductia industriala, la blocarea circulatiei rutiere, permitandu-ne sa intalnim persoane noi.

Atunci, de ce ezitam sa renuntam la sfantul volan? In opinia lui Anais Rocci, „confruntati cu o disonanta cognitiva – adica aflati in dificultatea de a alege intre dorinta de a conduce si cea de a proteja mediul –, noi, cel mai adesea, alegem sa ne adaptam vorbele si nu comportamentul.“

Primul este de ordin simbolic si consta in refugierea in fatalism, fie ca este pesimist sau optimist. Al doilea tip de scuza este de ordin social si lasa responsabilitatea schimbarii pe seama celorlalti : industria, puterile publice, care sunt somate sa fie un exemplu.

Cea de-a treia explicatie, pur materiala, desemneaza obstacole reale („Nu exista nici autobuze, nici tramvaie cu ajutorul carora sa ajung usor la serviciu“).

 

Editare de Andreea Radulescu

Foto: Woman in a car

 

Pages: 1 2
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top