Cuib de vipere la birou
It’s a Jungle Out There
Diavolul se imbraca de la H&M. Acesta ar fi un remake de succes al filmului original, intrucat nu trebuie neaparat sa reprezinti un imperiu ca sa te porti ca un drac cu angajatii.
Vorbim despre seful vesnic nemultumit, care iti atribuie sarcini care nu au nicio legatura cu job description-ul tau, dar pe care trebuie sa le indeplinesti cumva, fiind dictate de o autoritate.
Absurditatile pe care trebuie sa le pui in practica pentru a nu-ti dezamagi seful si pentru a demonstra ca faci fata cu succes situatiilor sunt frecvente.
Uneori te gandesti ca poate nu e bine sa demonstrezi ca poti face anumite lucruri intrucat ajungi sa le faci la nesfarsit, conform principiului „lasa ca te descurci tu cumva“.
„Sefa mea m-a rugat sa negociez un barter cu o agentie de turism, pentru o vacanta de o saptamana la Barcelona, pentru ea si partenerul ei. Lucram la o firma mica de productie publicitara. Am reusit barterul, i-am detaliat conditiile si am semnat contractul.
Abia cu o saptamana inaintea plecarii a decis sa se uite la hotelul ales, desi i-l comunicasem cu o luna in urma. Aparent, localizarea acestuia, prea departe de centrul orasului, a enervat-o atat de tare incat a tipat la mine sa ii obtin trei zile de concediu in plus, ca bonus, pentru hotelul acela care de fapt nu ii convine si nu o avantajeaza.
Sincer, am ramas fara cuvinte, dar cum discutia a avut loc la telefon si nu am reusit sa o fac sa inteleaga ca este imposibil, intreruperea brusca a conversatiei mi-a dat de inteles ca nu prea am de ales. Cu eforturi si acte aditionale la contract, am reusit sa obtin zilele acelea, dar a fost printre cele mai groaznice experiente“, ne spune Andrei, referent marketing.
„Fiica directorului gradinitei la care lucram ca psiholog, era un personaj destul de intruziv, care, pe langa interventiile frecvente in activitatea tuturor, suferea si de un «blocaj psihic», sa ii spunem. Intr-una din zile, m-a anuntat ca a oprit-o pe mama unei fetite pentru a discuta cu mine despre comportamentul agresiv al fiicei ei, pe care domnisoara in cauza o vazuse stricand o jucarie.
Avea trei ani. Cred ca la varsta aceea e un comportament destul de predictibil. Oricum, m-am trezit in situatia jenanta de a initia o discutie cu un parinte fortata de imprejurari. M-am simtit penibil, intrucat nu aveam comentarii la adresa copilului si nici nu imi permiteam sa ii spun respectivei mame ca «domnisoara in cauza bate campii».
Evenimentul a trecut, iar eu mi-am permis sa ii transmit respectivei sa nu mai ia astfel de decizii fara sa ma anunte si pe mine. Evident, directorul s-a suparat“, isi aminteste Ioana, psiholog.
Pe linie ierarhica, cea mai interesanta pozitie este cea a angajatului cu mai multi sefi care nu sunt de acord intre ei. Bineinteles ca, ascultandu-i pe toti, nu prea ai cum sa duci la capat o actiune fara a nemultumi pe cineva.
Prin urmare, atitudinea de yes man nu da rezultate decat daca reusesti sa manageriezi cumva si comunicarea din cadrul conducerii. Informarile pe mail, in grup, sunt cele mai sanatoase in aceasta situatie.
„Am finalizat o brosura de prezentare sub dirijarea atenta a directorului de produs, iar cand aceasta a fost gata, directorul de achizitii si cel de vanzari au avut numai obiectii la adresa ei. Atunci s-a aplanat conflictul, considerandu-se tardiv sa reluam actiunea.
La patru luni, cand s-a pus problema reeditarii brosurii, am avut grija sa fie implicati toti directorii. Spre marea mea surprindere, directorul de produs le-a comunicat celorlalti ca habar nu are de ce este atat de prost facuta prima brosura.
Mi s-a parut foarte elegant, dar cum nu am fost de fata la aceasta discutie, nu am putut interveni…“, ne povesteste Andreea, PR manager.
Din pacate, majoritatea locurilor de munca prezinta una, mai multe sau alte situatii asemanatoare cu cele expuse aici. Este un mediu la care te adaptezi pentru a supravietui, inveti deprinderi noi, exersezi diplomatia, asertivitatea si tactul, focusandu-te pe ceea ce ai concret de facut.
Loc de munca perfect nu stiu daca exista, dar exista colective frumoase, exista locuri de munca in care faci ceea ce iti place, in care progresezi, din care simti ca faci parte. Pentru acestea, cele de mai sus sunt situatii pe care invatam sa le gestionam, dupa firea fiecaruia.
De Iulia Barca