La ce ne serveste zambetul
Alina Rusu este etolog, unul dintre putinii specialisti romani in aceasta disciplina, care se ocupa cu studiul gesturilor.
Zambetul adevarat si zambetul politicos
Psychologies: In ce masura dezvaluie zambetul cine suntem?
Alina Rusu: Avand in vedere ca suntem fiinte sociale, prin transmiterea emotiilor pozitive prin zambet putem obtine beneficii la nivel de suport social, in sensul ca putem fi mai usor integrati intr-un grup sau putem avea mai usor acces la unele resurse.
In comunicare, atunci cand un individ zambeste, se presupune ca asteptarile sale se bazeaza pe un raspuns pozitiv din partea celui caruia i se adreseaza zambetul.
Studiile arata ca avem capacitatea de a procesa diferentiat (subconstient si constient) zambetul adevarat (Duchenne) si zambetul politicos, contextual. Zambetul dezvaluie nu neaparat cine suntem, ci mai degraba „cum“ suntem: fericiti, bucurosi, tristi, anxiosi, stresati, politicosi, distanti sau bolnavi. Fiecare individ poate amprenta comportamentul de a zambi cu propria sa personalitate, in sens de aparitie, frecventa si raport intre zambetul Duchenne/zambetul non-Duchenne.
Care sunt cele mai obisnuite sentimente asociate zambetului? Dar cele mai neobisnuite?
A.R.: Indiferent de cultura, oamenii recunosc zambetul ca fiind o expresie a starii de bine, de fericire a unei persoane. El reflecta de obicei multumire, bucurie, satisfactie interioara sau alte emotii pozitive. In anumite conditii insa, poate sa aiba loc o modificare a semnificatiei pozitive a zambetului, acesta putand deveni asociat cu anxietate crescuta si frica – in astfel de conditii, zambetul se transforma in grimasa.
Au fost, de asemenea, descrise unele tipuri de zambete asociate unor diverse tulburari mentale (de exemplu, zambetul ictal, in epilepsie).
Zambetul e prezent peste tot in lume, indiferent de cultura. Dar se spune ca el e interpretat diferit in functie de cultura. Exista un „zambet romanesc“?
A.R. Zambetul apare in foarte multe contexte si poate fi asociat cu diferite ritualuri, specifice unor culturi. Nu exista insa investigatii riguroase care sa indice existenta unui tipar de „zambet romanesc“ comparativ cu alte culturi.
Acest lucru ramane un subiect pentru cercetarile viitoare pentru psihologii evolutionisti, sociologii si antropologii din Romania.
Adaptare de Catalin D. Constantin
Foto: Guliver/Stone, Iconica