Masina de teren, o declaratie de temperament
Femei la inaltime
„In traficul hiperaglomerat din marile orase si mai ales din Bucuresti, spatiul generos al unui 4×4 transforma masina intr-un fel de acvariu foarte confortabil.“ Bogdan Iancu crede ca asa se explica, cel putin in parte, fenomenul de feminizare a clientelei 4 x 4: „E un raspuns la agresivitatea soferilor din trafic si, deci, o forma de a se proteja cu ajutorul unui bolid de traumele mai mici sau mai mari produse de acestia “.
Tot mai multe femei devin posesoare ale unor masini care la inceput au fost gandite pentru barbati. Realitate de care producatorii tin seama, din moment ce multe firme au inceput sa vanda modele concepute special pentru soferite.
„Pe de alta parte”, arata Bogdan Iancu, „s-ar putea sa fie vorba de un fenomen similar celor produse in domeniul vestimentatiei cu zeci de ani in urma cand femeile au inceput sa poarte pantaloni in loc de fusta.”
Despre ce tip de femei vorbim?
Aflate la inaltime si in competitie cu barbatii? Costin Patrascu arata ca „multe dintre acestea sunt business women si au adoptat, ca formula a succesului personal, un model masculin de reusita, caracterizat prin agresivitate, duritate si rezistenta.“ Ele nu renunta „la acest model nici in aspectele private ale vietii lor, cum ar fi alegerea masinii personale“.
Superioritatea in scop agresiv exista dintotdeauna
Alex Sincan, editor coordonator revista Autobild
„In timp ce majoritatea segmentelor de piata ale domeniului auto inregistreaza stagnari sau regrese, segmentul Sports Utility Vehicle este in plina expansiune.
– Tehnic, modelele SUV nu prezinta diferente radicale fata de celelalte automobile, asa incat explicatia tendintei total aparte pe care merge clasa respectiva de modele in fata de cadrul general al pietei trebuie cautata in alta parte. Aici intra in joc factorul uman. Indiferent ce nivel social, profesional sau de alta natura a atins un om in urma eforturilor sale, urmarea fireasca este ca va dori mai mult.
– Fenomenul se reflecta inclusiv in alegerea automobilelor. Un SUV poate fi perceput ca fiind „mai mult“ decat un automobil conventional din destule puncte de vedere. Una dintre cele mai elementare satisfactii pe care le ofera un SUV este aceea de a-ti da posibilitatea sa stai mai sus decat conducatorii celorlalte clase de vehicule. De acolo se vede mai bine ce se intampla pe drum si senzatia de expunere la pericolele traficului este astfel atenuata.
– O alta consecinta a sugestiei implicite de superioritate pe care o capata conducatorul automobilului tip SUV se face remarcata prin impulsul de a-i desconsidera pe colegii de trafic si de a forta situatiile de mers delicate. Din nefericire, folosirea superioritatii in scopuri agresive este la fel de veche ca si istoria omenirii.”
Un elefant urban
Bogdan Iancu, antropolog
„In oras, o masina de teren este echivalentul unui pachiderm. Un animal de neatacat din cauza marimii (desi se inmulteste numarul actelor de vandalism cu ajutorul banalelor chei) care isi gaseste cu greu loc dar pe care il apara cu usurinta. Iar daca orasul devine de la o zi la alta o jungla asta se datoreaza in mare masura si proliferarii explozive a acestor pachiderme urbane.“
Text de Catalin D. Constantin
Foto: dreamstime.com; Guliver / Stone