Nevoia de vedete
Dar, adauga Alfred Dumitrescu, doar „in masura in care ele ne ofera un fel de «concentrat viu» al valorilor unei culturi la un moment dat. Si sunt un ideal sau un contra-ideal in masura in care ne situam in acord sau in dezacord cu aceste valori. Din fericire, intr-o societate deschisa pluralitatii de valori exista si o pluralitate a vedetelor care le intruchipeaza, astfel incat putem alege «modelul» care credem ca ni se potriveste.”
O relatie artificiala…
Starurile ne permit de asemenea sa ne defulam. Ele traiesc aceleasi experiente ca si noi, dar in sfere in care noi avem putine sanse sa ajungem. In ceea ce ne priveste, putem sa traim de la distanta si fara vreun risc dorinte pe care n-am putea sa le manifestam in viata reala. „Vedeta trebuie sa «reuseasca»“, puncteaza Alfred Dumitrescu „pentru ca in acest fel ne mentine speranta ca si noi vom reusi candva – orice ar insemna aceasta reusita: recunoastere, iubire, bani; dar vedeta trebuie sa mai si «rateze», pentru ca noi sa suportam mai usor propriile ratari.
Cu alte cuvinte, ea trebuie sa fie mai presus decat noi pentru a-si merita admiratia dar, macar din cand in cand, trebuie sa si coboare suficient de mult pentru a ne permite si noua, oamenilor obisnuiti, sa ne autoadmiram sau, cel putin, sa nu ne detestam prea mult. Relatia publicului cu vedetele este una de iubire-ura, si asta face ca «nevoia de vedete» sa nu dispara niciodata.” Noi nu ne aflam cu vedetele in aceleasi raporturi afective pe care le avem cu apropiatii nostri; ele sunt doar niste tinte asupra carora ne descarcam fara a avea vreun sentiment de culpabilitate, de agresivitate sau de gelozie. Pe scurt de acele instincte mai putin nobile, pe care nu vrem sa le recunoastem intotdeauna.
A vorbi despre vedete este un alt mod de a vorbi despre noi, de a ne menaja pudoarea, divulgand prin intermediul unor personaje cunoscute de aproape toti aspecte incomode ale propriei vieti. Factor de socializare, „vedetomania“ ne ajuta sa abolim bariera care ne separa de altii, sa spargem gheata cu cei care nu ne cunosc. Starurile par sa ne confere o cunoastere speciala si chiar o anumita putere: „Vreau sa stiu ce actrita a urcat in topuri, cu cine e acum, cine cu cine se culca“, spune Alexandra I., 23 de ani. „Sunt nelinistita cand nu am informatii pe care altii s-ar putea sa le aiba. Este mica mea slabiciune sa fac parte din clubul celor care stiu si care pot sa comenteze: «Da, intr-adevar, Uma Thurman a avut o aventura cu un miliardar…»”
Un fruct interzis
Un „obicei prost” care are savoarea fructului oprit. Stim bine ca avem de lucru, ca ne pierdem timpul cu fleacuri, dar… ne mai acordam cinci minute ca sa rasfoim articolele despre celebritati. Multi dintre cei care pretind ca isi asuma deschis aceste lecturi sunt tentati sa ascunda revistele mondene sub ziare mai serioase. Atractia fata de vedete este pana la urma o placere oarecum vinovata, care se manifesta cel mai bine in intimitate sau in compania unui cerc de „alesi”… Am trece-o cel mult la rubrica hobby a CV-urilor noastre!
Modele pozitive pentru adolescenti?
Ce adolescent nu si-a decorat camera cu posterul starului sau preferat? Vedetele au un rol cheie in evolutia adolescentilor. Aceia dintre ei care se intereseaza de viata celebritatilor isi fac mai multi prieteni si reusesc mai usor sa se detaseze de parinti. Starurile incarneaza statutul de eroi pe care parintii l-au avut in copilarie, celebritatile de la TV reprezinta noile modele. Constatarea este si mai potrivita pentru copiii care cresc intr-un mediu familial prost structurat sau acolo unde somajul este ridicat.
Dar „vedetele pot functiona ca modele pentru orice copil sau adolescent, indiferent de familiile lor de provenienta. Desigur, apelul la modele exterioare familiei poate fi mai intens investit emotional in cazul copiilor care, din diverse motive, nu gasesc nimic de admirat la cei din imediata lor apropiere. Nu trebuie sa uitam insa ca traim intr-o lume din ce in ce mai mare, in care copiii sunt in permanent contact cu «satul global» si numeroasele sale VIP-uri, astfel incat «performantele» celor apropiati palesc cu usurinta in comparatie cu stralucirea mediatica a vedetelor.
In plus, este chiar sanatos ca un adolescent sa depaseasca cercul modelelor familiale si sa foloseasca pentru a-si construi propria identitate si modele care nu sunt neaparat «ca mama si ca tata»“, mai comenteaza Alfred Dumitrescu. Problema este ca vedetele, mai ales cele de televiziune, au o notorietate efemera. Adolescentii nu au timpul necesar pentru a se defini printr-o raportare critica la eroii lor. {i aceasta fascinatie poate fi riscanta.
Pasionati de starurile de televiziune, adica de niste anonimi deveniti celebri doar prin magia micului ecran, uneori fara mari merite, adolescentii tind sa imite pe oricine are acces la glorie. Unii dintre ei viseaza cu ochii deschisi la ziua cand le va veni randul sa intre pe poarta magica a unui paradis terestru. Sunt capabili sa se conformeze oricaror canoane efemere. Din dorinta de a fi vazuti risca sa uite cine sunt ei cu adevarat.
Segolene Barbe
Adapteare: Adriana Mocca.