Responsabilitatea
Până la urmă ce înseamnă să fii responsabil? Despre cuvântul responsabilitate, vorbim des și în diferite contexte, îl auzim atunci când se iscută despre responsabilitatea socială (corporativă), despre responsabilitatea faţă de mediu, despre „asumarea” responsabilităţii. În programele pe care le desfășor, obișnuiesc să fac următorul exerciţiu cu o echipele de management și nu numai: îi rog pe participanţi să scrie fiecare pe o foaie de hârtie ce înţeleg ei prin a fi responsabil. Răspunsurile sunt variate, cele mai multe referindu-se la a-ţi face treaba corect sau în mod eficient, a fi atent, a fi respectuos.
Unul dintre răspunsurile care mi-au rămas în minte a fost: a fi loial. Mărturisesc uimirea pe care am simţit-o în primul moment. Uimirea a fost înlocuită de reflecţie și revelaţia unei perspective noi asupra asocierii termenilor. Cum arfi dacă prin responsabilitate am înţelege a fi loiali promisiunilor făcute? O formă de a ne îndeplini cu cinste obligaţiile asumate – pentru că, da, aceasta este definiţia dată de DEX cuvântului loial.
Personal cred că noul termen este mai palpabil, mai explicit și pune accent mai degrabă pe cinstea în a duce la bun sfârșit „contractele” de orice fel, spre deosebire de a fi responsabil care pune mai degrabă accent pe răspunderea asupra unui fapt.
Citește continuarea articolului în ediția aprilie 2024 a revistei Psychologies sau abonează-te și profită de ofertele speciale!
Am crescut din punct de vedere profesional, in industria bancara, petrecand 14 ani in BRD Societe Generale si mai apoi in ING Bank. Am facut parte din echipele care au lansat cardurile in piata bancara romaneasca, am creat si condus echipe care au implementat produse si servicii bancare inovatoare. Am participat la proiecte de reorganizare si armonizare de culturi, in corporate, dar si retail, in operatiuni, dar si in vanzari, am facut parte din Comitete de Directie. Cei 10 ani de experienta de managementul bancar au fost completati cu 3 ani de antreprenoriat in industria ospitalitatii, HORECA, la Complexul Piatra Soimului si Restaurantul Kuib din Sinaia, un proiect dezvoltat in plina criza economica. Mi-a placut intotdeauna sa interactionez cu clientii si cred ca oferirea unor servicii extraordinare ar trebui sa fie dezideratul oricarei persoane aflate in fata clientului. Ca o continuare naturala, ultimii 5 ani i-am petrecut in industria serviciilor de formare continua. Sunt un om de business care a condus din functie de HR… si, da, cred ca inteleg businessul din perspectiva resurselor umane si viceversa. Imi place sa vad cum ideile prind viata, animate de energia, potentialul si disciplina oamenilor.