Iubirea este sursa credintei
Cum se naste nevoia de a crede? V-ati intrebat vreodata? Ce mai inseamna Divinitatea in lumea noastra desacralizata? Psihanalistul Vasile Dem Zamfirescu ofera cateva raspunsuri documentate, tulburatoare, si, pentru cei care nu si-au adresat niciodata asemenea intrebari, probabil destul de nelinistitoare…
Psychologies: Cum explica psihanaliza religia?
Vasile Dem. Zamfirescu: Pot sa va spun ca exista in psihanaliza mai multe explicatii ale religiei. Aceste teorii deriva din particularitatile fiecarei orientari a teoriei psihanalitice. Doua mi se par a fi orientarile esentiale, adica cele fondate de „parintii” psihanalizei, Freud si Jung, respectiv orientarile freudiana si jungiana. Celelalte pot fi reduse fie la una, fie la alta.
Dupa Sigmund Freud, religia este o iluzie psihica, in masura in care ea reprezinta proiectarea continuturilor inconstientului personal (a imaginii paterne) intr-o lume celesta. Convingerea sa era ca pe masura ce stiinta se va dezvolta si cauzele psihice ale religiei vor fi intelese, „iluzia“ va disparea treptat, nemaifiind necesara.
Cu totul altfel concepe Carl Gustav Jung religia, desi ideea de proiectie este pastrata. Religia este tot atat de perena ca si arhetipurile, a caror proiectie o reprezinta. De aici rolul extrem de important al religiei, care nu mai este o iluzie sortita disparitiei, ci un vehicul care aduce in constiinta, intr-o forma simbolica, inconstientul colectiv. Mai mentionez ca la Jung, spre deosebire de Freud, exista o oscilatie intre planurile psihologic si metafizic. E greu de spus, in anumite texte care-i apartin, daca Dumnezeu este o proiectie a arhetipului sinelui sau daca sinele este o proiectie a lui Dumnezeu in om.
Cum se naste nevoia de a crede in sufletul cuiva?
Unul dintre principiile cele mai cunoscute asociate religiei este „crede si nu cerceta“. Eu, ca psihanalist, il interpretez in felul urmator: ea exprima faptul ca ne aflam pe terenul afectivitatii, si nu pe cel al ratiunii. De altfel, incercarile filosofilor de a demonstra rational existenta sau inexistenta lui Dumnezeu s-au dovedit infructuoase. Se poate argumenta cu egala indreptatire si teza si antiteza existentei lui Dumnezeu.
Mie mi se pare ca iubirea este sursa credintei. Este vorba despre o iubire deplasata de la personajele importante ale copilariei noastre, mama si tata, la fiinte exterioare create de mintea umana. De ce se intampla astfel? Pentru ca, in timp ce imaginea parintilor, de exemplu, se erodeaza pe parcursul vietii, devenind din ce in ce mai ambigua, un amestec de bine si de rau, foarte indepartat de idealizarile varstelor timpurii, divinitatile raman neschimbate. Ele ofera aceeasi protectie si iubire ca parintii in primii ani de viata.
Noi, oamenii, le cream din nevoia profunda de iubire si protectie si le iubim pentru ca ne inchipuim ca ne ofera aceste lucruri. si poate ca, pe masura ce inaintam in varsta, nevoia de protectie si iubire e tot mai mare. Asa se poate explica faptul ca cei mai multi credinciosi apartin varstei a treia. Imi vin in minte imagini de la pelerinajele la moastele diferitilor sfinti, unde batranii asteapta uneori zile intregi, pe frig si pe ploaie, atingerea vindecatoare.
Exista o nevoie reala de Divinitate sau ea este invatata?
In masura in care religia este legata de istoria noastra infantila sau de structurile noastre arhetipale cele mai profunde, este neindoios ca exista o nevoie interioara de religie. Cultura doar o intareste, o cultiva, o inhiba sau reprima, asa cum a procedat sistemul comunist. In sistemele totalitare religia a fost considerata o forma de rezistenta extrem de puternica la indoctrinarea si spalarea creierelor operate de regim.
Cum explica psihanaliza convertirile?
Fenomenele de convertire, oricat de spectaculoase si inexplicabile ar parea (ma gandesc la convertirea la crestinism a lui Saul devenit apostolul Pavel), sunt explicabile din punct de vedere psihologic. In spatele lor se afla o dimensiune a psihicului foarte bine descrisa de psihanaliza: ambivalenta afectiva (coexistenta unor atitudini opuse sau diferite, cum ar fi iubirea si ura fata de o persoana, obiect, idee).
Se spune ca iubirea se transforma in ura, iar ura in iubire. De fapt, se produce o inlocuire. Ura aflata in inconstient capata suprematia si inlocuieste in plan constient iubirea, care se scufunda in inconstient, si invers. Acest balans al urii si iubirii functioneaza si in atitudinea fata de religie. Ateismul poate fi inlocuit de credinta, dupa cum din spatele credintei poate aparea la suprafata scepticismul sau chiar ateismul.
Ce rol poate avea credinta in vindecare, din experienta dvs. de psihanalist?
Cine crede cu adevarat isi gaseste vindecarea in credinta. Pe baza experientei, sustin ca adevaratii credinciosi nu apeleaza la psihanaliza. Aceasta nu creeaza, nici nu demoleaza credinte. Ofera doar mijloacele pentru o reexaminare lucida a credintelor si a optiunilor in cunostinta de cauza, pentru a vedea daca trebuie sa fie pastrate sau nu.