Dana Russu: Nu există viață fără comunicare
Comunicarea este o piesă esențială din puzzle-ul existenței umane. De câte ori nu am auzit că fără limbaj nu am fi cu nimic diferiți de animale?! Resimțim nevoia de comunicarea mai stringent ca oricând în această epocă a COVID-19, când avem parte de relaționare limitată și anormală, online sau offline, dar fără contact și păstrând o limită nefirească de distanță. Ne lipsește comunicarea așa cum o știm. Și așa realizăm cum calitatea relațiilor noastre depinde în foarte mare măsură de calitatea comunicării. De aceea am invitat-o pe Dana Russu, facilitator și coach la o discuție.
Dana, știm că mottoul tău este „orizonturile dezvoltării umane se deschid atunci când se deschide mintea”. De ce l-ai ales și ce semnificație are el pentru tine?
Dana Russu: Mulțumesc pentru această întrebare specială care deschide conversația noastră!😊 Am ales acest motto pentru că mie mi-se pare foarte sugestiv pentru ceea ce înseamnă dezvoltarea umană. Altfel spus, pentru a fi posibil să te dezvolți, ai nevoie în primul rând, să știi că acest lucru este posibil – să știi că poți dobândi abilități noi, că te poți perfecționa, că poți avea rezultate mai bune în orice faci, să știi că în fiecare zi poți fi mai bun, fără a fi în competiție…nici măcar cu tine însuți, ci pentru că ai capacitatea de a străluci. Pentru a conștietiza că toate aceste lucruri sunt în mod real posibile este nevoie ‘’să se deschidă mintea’’ așa cum deschizi ușa cînd decizi să ieși din spațiul tău pentru că vrei și poți să explorezi. Este bine cunoscut faptul că limitele în ceea ce credem că putem face, sunt acelea pe care noi înșine ni le trasăm. Când îți deschizi mintea, îți dai voie să vezi posibilitățile pe care le poți accesa. Pentru mine acest motto înseamnă foarte mult pentru că m-a ghidat de-a lungul dezvoltării mele și reprezintă în continuare o ancoră mentală.
Ai peste 18 ani de experiență în dezvoltarea afacerilor și managementul vânzărilor, din diferite segmente de nișă. Cum s-au schimbat aceste sectoare de-a lungul acestor ani și care au fost, din punctul tău de vedere, cele mai mari provocări?
D.R. Orice sector de industrie este definit într-o mare măsură de oamenii care activează în el, ei stabilesc dinamica specifică și ei influențează schimbările care apar la un moment dat. Aceste industrii s-au adaptat și au crescut împreună cu nevoile publicului lor. Am avut ocazia să văd cum s-a dezvoltat piața de lacuri și vopsele, unde am activat mulți ani începând cu anii 90. Am crescut odată cu ea și îmi amintesc că în acele momente de început ceea ce a contat foarte mult, pentru a dezvolta o afacere, a fost relaționarea autentică. Atunci nu existau mijloacele disponibile astăzi și ceea ce am realizat a fost bazat pe interacțiunea directă cu scopul de a crea relații solide de business. În perioada aceea nu aveam acces la prea multe resurse de comunicare, modul în care am comunicat a fost mai mult intuitiv.
De ce ai ales comunicarea?
D.R. Aș spune că m-a ales ea pe mine.😊 Am fost întotdeauna atrasă de modul în care au loc interacțiunile umane, am vrut mereu să înțeleg modul diferit în care oamenii comunică și relaționează, în funcție de tipul de personalitate și de tiparele pe care le au. Mi se pare fascinant felul în care se desfășoară aceste ‘’tranzacții’’ interumane. Această curiozitate și dorință de a afla cât mai multe lucruri, împreună cu experiența interacțiunii permanente cu oamenii din diferite segmente de industrie, m-au condus în această direcție.
Care este viziunea și propria definiție asupra comunicării?
D.R. Comunicarea este o nevoie relațională a ființei umane și eu cred că nu poate exista viață fără comunicare, într-un fel sau altul toți avem nevoie să comunicăm. În opinia mea comunicarea este un fel de a fi. De modul în care comunicăm depind relațiile de orice fel, atât în viața personală cât și în afaceri. Dacă ne uităm în jurul nostru observăm cât de necesar este să putem comunica cu adevărat, în orice sferă a vieții: pentru a ne face cunoscute produsele și serviciile, pentru a face solicitări (de orice fel), pentru a ne exprima dorințele, pentru a relaționa și lista ar putea continua – toate acestea sunt forme de comunicare și sunt determinante pentru raportul dintre ceea ce ne dorim și ceea ce obținem.
Care sunt acele lucruri pe care cu toții am avea nevoie să le luăm în considerare atunci când vorbim de comunicare?
D.R. Sunt mai multe lucruri pe care ar fi bine să le luăm în considerare, în timpul pe care îl avem la dispoziție, mă voi referi doar la câteva aspecte pe care eu le recomand tuturor să le ia ca reper.
Este vorba de disponibilitate și mă refer inclusiv la disponibilitatea de timp. Până nu demult, mulți dintre noi, trăiam într-un ritm care ne făcea să fim absenți în propria viață…poate că sună ciudat și paradoxal dar, din păcate așa stăteau lucrurile. Această absență în existența proprie, nu ne permite să fim cu adevărat prezenți în comunicarea cu ceilalți…Când decid să comunic cu cineva, îmi aloc timp/sunt disponibil pentru că vreau să fiu prezent și să mă conectez la interacțiunea cu celălalt. Adică, aleg în mod conștient să fiu deschis, pentru a putea să primesc și să ofer ceea ce este de împărtășit. Ca să pot face asta am nevoie și de disponibilitate în ascultare, să fiu dispus mai mult pentru a-i recepționa mesajul și mai puțin pentru ceea ce urmează să spun.
Disponibilitatea de conectare, este o altă fațetă a comunicării și presupune să fiu prezent în conversație. De multe ori comunicarea are de suferit pentru că, din diferite motive, prea mulți oameni nu au această disponibilitate de prezență, de ascultare reală și/sau de timp și asta duce la pierderea interacțiunii în sine și implicit și a comunicării.
Demontează, te rog, un mit al comunicării.
D.R. ‘’Toată lumea comunică’’ – este un mit. A vorbi nu înseamnă a comunica…😊Procesul de comunicare presupune mai mult decât simpla folosire a cuvintelor…Cuvântul comunicare este atât de mult prezent în jurul nostru fiind folosit foarte des, încât ne creează falsa impresie că, dacă vorbim comunicăm. Eu cred că lucruile stau altfel și mă voi referi în continuare la definiția comunicării, pentru a da mai multă claritate acestui răspuns.
Ce am avea nevoie să știm cu toții, indiferent de cine suntem și ce facem atunci când vorbim de comunicare?
D.R. Pentru a răspunde la această întrebare, mă voi referi la o definiție a comunicării promovată prin intermediul metodei Espere, creată de Jacques Salome, care spune că a comunica înseamnă a pune în comun, a împărtăși gânduri, idei, experiențe, emoții și trăiri. Dacă plecăm de la această definiție a comunicării, facem pași importanți spre a fi autentici și deschiși, invitându-i astfel și pe cei cu care relaționăm să aibă aceeași abordare. De multe ori poate fi dificil să gândim așa și să ne propunem această abordare, pentru că societatea ne arată alt model…care din păcate nu susține relaționarea într-un mod sănătos…însă dacă reușim, rezultatele sunt împlinitoare.
De ce o organizație ar trebui să investească în cursuri și programe de comunicare pentru toți angajații săi și care sunt acele aspecte pe care trebuie să le ia în considerare o organizație atunci când își alege un astfel de curs sau program?
D.R. O organizație este formată din oameni și funcționează în baza relațiilor pe care aceștia le creează și le mențin atât în interiorul ei cât și în exterior. Din punct de vedere profesional dar și personal, nu putem ignora faptul că fiecare membru este ființă umană înainte de a fi cel care îndeplinește rolul alocat de organizație. Ținând cont de aceste aspecte și considerând că fiecare persoană este interconectată cu celelalte prin mai multe relații de lucru (imaginați-vă relația ca o panglică la capetele căreia se află cei care o formează), putem desena o adevărată rețea de relații interne și externe pe care fiecare membru le are de gestionat. Felul în care comunică cineva are impact asupra relaționării cu ceilalți și acest lucru generează efecte, direct sau indirect în performanța individuală și în succesul companiei. Programele de comunicare pot fi de folos pentru a înțelege dinamica de funcționare a relaționării umane, pentru a dobândi și îmbunătăți comportamente dezirabile, toate acestea conducând, mai ușor, la atingerea obiectivelor organizației.
În opinia mea, când o organizație își alege un program de comunicare, ar fi de preferat să să aibă în vedere abilități de comunicare (interpersonală) care pot fi folosite în orice arie a vieții, atât profesională cât și personală. Orice îmbunătățire a abilităților personale de comunicare se reflectă în plan profesional și implicit în rezultate. Comunicarea nu se învață la școală…însă avem nevoie de ea ca de aer…
În tot ceea ce faci, te referi mult la evoluție. Ce înseamnă aceasta pentru tine și cum o definim și caracterizăm la nivel uman individual? Dar la nivel organizațional?
D.R. Așa este, mă refer mult la evoluție pentru că eu cred că evoluând ne atingem potențialul. Pentru mine procesul de transformare internă – numit evoluție – este modul prin care ne oferim nouă înșine șansa de a ne cunoaște mai bine, de a afla ce ne dorim cu adevărat (nu ce își doresc alții pentru noi) și de a găsi calea prin care putem avea ceea ce ne propunem. Se poate ca acest demers să nu fie întotdeauna ușor și plăcut, dar în mod sigur pe termen mediu și lung va fi benefic.
La nivel individual evoluția aduce o anumită stare de liniște și de echilibru care, amprentează în mod pozitiv acțiunile atât la serviciu cât și în familie. Se spune că pentru a ne atinge obiectivele contează în proporție de 90% starea și 10% acțiunile.😊 Un om care își dorește să evolueze disponibilizează resurse, își ajustează starea interioară și în felul acesta își asigură un motor puternic pentru acțiunile sale. Privind lucrurile la nivel organizational, înmulțiți puterea unui motor cu numărul membrilor echipei și veți obține puterea unei nave spațiale.
Care este, în viziunea ta, relația dintre învățare și business?
D.R. Învățarea este un process continuu și de durată, care nu se încheie odată cu terminarea facultății sau a unei alte forme de învățământ. În business învățarea este importantă pentru că ajută la autocunoaștere, la conștientizarea și schimbarea comportamentelor, la îmbunătățirea relaționării – toate acestea duc oamenii la un alt nivel. Oamenii reprezintă nucleul viu al unei firme, de aceea învățarea și dezvoltarea oamenilor dintr-o organizație, asigură creșterea și vitalitatea organizației.
Pentru că ești și coach și ai obținut titlul de MBA cu o lucrare științifică în domeniul coaching-ului, te rog să ne împărtășești din viziunea ta și să ne spui cum arată coach-ul anului 2020? Dar al viitorului.
D.R. Anul 2020 a adus această situație neașteptată care ne-a schimbat în mod radical viața. Sunt tentată să vă propun o inversare de roluri pentru câteva momente și să vă întreb: Dacă această situație, pe care o trăim cu toții, ar fi un maestru, ce credeți că ar vrea să ne învețe?
Un coach în relația cu clientul său este firesc să creeze spațiul potrivit pentru a facilita accesul clientului la perspective pe care poate nu le-a luat în considerare până atunci și care îi pot aduce rezultate sau soluții diferite. Coach-ul anului acesta și nu numai, cred că ar fi de preferat să fie ghidat de câteva cuvinte cheie: adaptare, flexibilitate și creativitate…de fapt cred că un coach este firesc să abordeze lucrurile în acest fel, indiferent dacă trăim în vremuri de criză sau nu, doar că această situație probabil ne-a făcut să le conștientizăm mai repede.
De ce, la nivel individual, am avea nevoie de un coach? Te rog ca, în acest sens, să demontezi un mit al coachingului.
D.R. Ținând cont de faptul că este înțeles diferit conceptul de coaching, aș vrea să punctez mai întâi ce nu este coachingul. Și anume coachingul nu este mentorat, consiliere și în niciun caz nu este terapie. Lucrul cu un coach, este foarte util în situația în care există dorință și deschidere pentru a explora căi noi de dezvoltare și pentru a schimba tipare…poate chiar paradigme. Pentru a se ajunge în punctul în care o persoană dorește un coach, e nevoie pe deoparte de conștietizarea faptului că ceea ce l-a adus până în acel moment nu-l va duce mai departe (tipare, convingeri, modele de gândire) și pe de altă parte e nevoie de disponibilitatea de a lucra cu sine. Lucrul cu un coach accelerează procesul de dezvoltare personală și de aici toate efectele pozitive.
De ce organizațiile și zona de business au nevoie să se orienteze, să își formeze și să-și dezvolte o cultură a coachingului? Care sunt acele elemente pe care are nevoie o organizație să le caute atunci când alege programe de coaching?
D.R. În coaching se lucrează cu resursele și mijloacele existente, devenind astfel un instrument foarte eficient, care poate conduce la rezultate într-un timp scurt. Când există dorința de a schimba sau îmbunătăți ceva, coachee-ul explorează și găsește cele mai potrivite soluții. În coaching se lucrează în proporție de peste 70% cu subconștientul, locul unde sunt stocate convingeri și programe mentale, astfel că schimbările generate duc la abordări noi. Dacă organizațiile ar dezvolta o cultură a coachingului și cel puțin o parte din membrii și-ar schimba abordarea, în mod clar s-ar vedea efecte pozitive pe mai multe paliere: în rezultate, în comunicare, în dezvoltarea personală și profesională.
Cred că e important să existe anumite elemente comune între un coach și organizația cu care lucrează, acele elemente consolidează relația și dau încredere coachee-ului că lucrul cu un coach îi poate fi realmente de folos.
Cum vezi relația coaching – business și organizații pe viitor?
D.R. Un coach poate contribui semnificativ la dezvoltarea companiei și cred că fiecărei organizații i-ar fi de folos să apeleze la un coach de câte ori are nevoie de o intervenție eficientă în urma căreia dorește cel puțin o schimbare de comportament, care se va oglindi într-o abordare diferită și implicit în altfel de rezultate.
Mesajul tău pentru cititorii și membrii comunității Learning Network este:
D.R. Aș vrea ca fiecare dintre cei care citesc aceste rânduri, să-și amintească că este un om valoros și că are un potențial care așteaptă să fie scos la lumină.😊 Aveți tot ce e necesar pentru a obține ceea ce vă doriți! Căutați oamenii cu care rezonați, comunicați autentic cu ei și astfel veți crea relații frumoase care vă vor ajuta să faceți ca împreună lucrurile să se întâmple. Multumesc!