Bunătate, acceptare, iubire
Vârsta copilăriei și cea a adolescenței sunt perioade cu puternice schimbări la nivel emoțional, cognitiv și psihologic, care influențează modul în care copiii și adolescenții fac față nevoilor interne și solicitărilor externe lor. Au nevoie de antrenament și suport pentru a învăța să facă față acestor schimbări într-un mod constructiv, optim pentru dezvoltarea lor plenară.
Când intervin schimbări rapide și dese într-o perioadă scurtă de timp, există posibilitatea dezvoltării anxietății în urma evitării din ce în ce mai multor situații necunoscute, în special atunci când copiilor și adolescenților le lipsesc persoanele cu care să se simtă în siguranță, nepedepsiți și nejudecați pentru necunoașterea, acțiunile sau fricile lor.
Auto-reglarea este un construct complex și multi-dimensional, care operează la nivel motor, psihologic, socio-emoțional, cognitiv, comportamental și motivațional, care împreună reprezintă abilitatea de planificare cu intenție și modelarea comportamentului pentru obținerea unui final adaptativ, constructiv. Auto-reglarea este o competență complexă, care reprezintă încununarea unui proces care pornește de la reactivitate în prima perioadă a vieții și continuă cu co-reglarea și avansează la forme cognitiv-comportamentalele mai complexe, care necesită integrarea funcțiilor executive și abilitățile de limbaj.
Copiii mici nu pot să-și găsească singuri moduri de auto-reglare, de aceea este nevoie de dumneavoastră, părintele, pentru a-și înțelege emoțiile și a-și modula comportamentul în funcție de situația în care se aă și pentru a învăța să-și accepte emoțiile indiferent de valența acestora. Emoțiile arată doar o nevoie. Împlinită sau neîmplinită.
Pentru aceasta, trecerea în siguranță prin experiențe, jocuri construite împreună în casă sau în afara spațiului bine cunoscut, pot fi jocuri în care puneți la îndoială o informație cu scopul de a aduce mai multe informații despre aceasta din mai multe surse sau jocuri în care adresați o provocare pentru dezvoltarea capacității de asumare a riscului și perseverării pentru reușită, vizite în locuri noi, chiar și în orașul de domiciliu sunt de ajutor și posibile cu atât mai mult în această perioadă.
Este posibilă construirea contextului potrivit pentru trăiri sau experimentarea unor noi situații care să permită cunoașterea treptată și cu plăcere a lumii înconjurătoare și a propriei persoane prin observarea manifestării corporale, vocalizarea emoțiilor, interacțiunea cu atlase, jocuri interactive, muzee, manuale care conțin informații de cultură generală, istoria dezvoltării vieții pe Pământ, Cosmos, artă sau natură, în funcție de vârsta și dezvoltarea individuală.
Pe de altă parte, auto-reglarea în timpul desfășurării cursurilor școlare solicită din partea copilului funcții precum atenția, memoria de lucru, controlul inhibitor alături de funcțiile motorii și verbale, pentru a produce abilități complexe.
Mă refer aici la amintirea pașilor multiplu direcționați în contexte în care există multe distrageri. Funcțiile executive ajută omul să înțeleagă, monitorizeze și să controleze propriile reacții la mediu, precum și să rezolve probleme privind comportamentele viitoare dorite și obiective viitoare.
Citește continuarea articolului pe Revista CARIERE.