Now Reading
Dima: povestea unei copile siriene refugiate care își desenează viitorul în România

Dima: povestea unei copile siriene refugiate care își desenează viitorul în România

Revista Psychologies

De la război la visuri de doctor: povestea unei copile siriene refugiate care își desenează viitorul în România 

Există povești care ne reamintesc că acel „acasă” nu este neapărat un loc, ci mai degrabă un sentiment. La doar paisprezece ani, Dima știe asta mai bine decât mulți dintre noi. Povestea ei începe în Siria, se continuă în Arabia Saudită și găsește un nou capitol în România, unde familia ei – părinții și patru frați – a găsit un refugiu din calea războiului care le-a transformat țara natală.

Dima avea doar nouă ani când familia sa a fost nevoită să-și părăsească rădăcinile. Cu tatăl inginer lucrând în Arabia Saudită și războiul izbucnind în Siria în 2011, ceea ce trebuia să fie o simplă vizită s-a transformat într-un exil prelungit. Apoi, în căutarea unui viitor mai bun pentru copiii lor, familia a ales România.

La început a fost greu,” spune Dima cu o maturitate care te face să uiți că vorbești cu o adolescentă. „Nu știam limba, nu puteam să comunic cu colegii.” Dar desenul a devenit limbajul său universal. Cu creionul în mână și albumul de schițe alături, Dima și-a găsit modalitatea de a se exprima dincolo de barierele lingvistice.

Astăzi, după șase ani în România, familia lui Dima a reușit să-și construiască o nouă viață. Tatăl său, deși inginer de profesie, a deschis recent un mic salon de frumusețe – o dovadă a capacității extraordinare a acestei familii de a se reinventa. Mama sa, purtând cu demnitate vălul musulman într-o țară străină, și-a găsit locul într-o comunitate care, spre surprinderea lor, i-a primit cu brațele deschise.

Dima visează să devină medic. Nu e un vis ușor – știe că medicina cere dedicare totală și ani lungi de studiu într-o limbă care încă îi mai pune probleme uneori. Dar are determinarea aceea specială pe care doar cineva care a trebuit să-și reconstruiască viața de la zero o poate avea.

Și acest lucru s-ar putea întâmpla pornind de la ajutorul a 90 de oameni care pot trimite un SMS recurent în valoare de 4 euro pe lună la numărul 8864 cu textul EDUCATIE , care o pot ajuta pe Dima pe acest drum. Cu acești bani, Narada se va asigura că-i oferă timp de șase luni instrumentele necesare pentru a-și urma visul: meditații la materiile esențiale pentru admiterea la medicină, cărți de specialitate, cursuri de limba română avansată, și mai ales, sprijin pentru dezvoltarea talentului său artistic – acea ancoră care a ajutat-o să se adapteze într-o țară nouă.

Pentru că uneori, cel mai frumos dar pe care îl putem face unui copil care și-a pierdut casa este șansa de a-și construi un viitor în care să se simtă din nou acasă.

Pentru Dima și alți copii din România cu vieți dificile, dar cu talente extraordinare născute din cele mai grele experiențe de viață, organizația Narada a creat programul nevoi ordinare pentru copii EXTRAordinari. Prin HartaEdu, Narada selectează 10 școli cu scopul de a crea un ecosistem în jurul copiilor EXTRAORDINARI din comunitățile respective. În acest spațiu dedicat în cadrul unui laborator EXTRA, Narada își propune să aducă laolaltă copii cu rezultate academice bune, dar cu mai puține abilități practice, alături de copiii care au dezvoltat mai degrabă a doua latură și au o altfel de experiență de viață, pentru un altfel de proces de învățare și interacțiune.

Ei vor fi ghidați să lucreze împreună de profesori care îi vor sprijini într-un ritm de 1 la 1. În fiecare din cele 10 școli organizația investește în construirea capacității profesorilor de a identifica acei copii cu talente ascunse și de a le fructifica abilitățile în mediul academic. După o intervenție continuă preț de șase luni, în vara acestui an, Narada va trage concluziile acestui pilot, pentru a putea oferi practicile și modalitățile de scalare prin HartaEdu.

Pentru construirea acestei intervenții integrate este nevoie de investiții pe multiple paliere și ajustări pe parcurs pentru a atinge obiectivele. Fiecare dintre cei 20 de copii cu talente ascunse, selectați de profesorii din cele 10 școli vor constata poate pentru prima dată că sunt văzuți, auziți și încurajați printr-o serie de programe ce se vor desfășura în laboratoarele EXTRA pe care Narada le construiește, dar și prin servicii dedicate fiecăruia dintre ei, precum terapie psihologică, acces la tehnologie, servicii de mentoring și tutoring sau transport către și înapoi de la cursurile de specialitate ce se potrivesc talentului fiecăruia.

 

 

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top