Forța vindecătoare a imaginilor
Viteza uriașă cu care se dezvoltă tehonologia digitală ne influențează major viața, iar copiii primesc acces la imagini digitalizate încă de la vârste foarte fragede. Ce influență au aceste imagini asupra fanteziei și creativitații copiilor? Ce alternative au părinții pentru a-și hrănii copii cu imagini sănătoase?
Desenele animate în exces, filmele, precum și jucăriile cu trasături foarte conturate au un impact puternic asupra copiilor mai ales în primii 7 ani de viață. Imaginile prefabricate pot îngrădi fantezia care este proaspăt trezită în jurul vârstei de 4 ani. Noțiunile despre frumos pot fi distorsionate de idealuri nerealiste, prin imagini și sunete care irită simțurile prematur se pierde din sensibilitatea acestora. Consecința este aceea că în viitor copii vor deveni adulți plictisiți sau nesatisfacuți în întalnirea cu imagini sau sunete rafinate.
Un spaţiu educativ în care pedagogia este practicată precum o artă este Şcoala Waldorf. Acest sistem de învățământ alternativ urmărește să conducă copilul în procesul de învățare pe un drum care să fie corespunzător fiecărei etape de dezvoltare. Jocul liber, jucăriile simple din materiale naturale, basmele, dar și Euritmia, sunt câteva dintre elementele de bază ale pedagogiei Waldorf, prin care copiii sunt stimulați să își dezvolte imaginația.
Euritmia este o formă de artă a mișcării care, asemenea pedagogiei Waldorf, a fost adusă la viață la începutul secolului XX de către fondatorul Antroposofiei, Rudolf Steiner. Cuvântul euritmie este de origine greacă și înseamnă „Ritm Frumos”. În euritmie, prin intermediul gestului, muzica și cuvântul devin vizibilie, mijlocitor fiind chiar trupul nostru fizic, cel mai desăvârșit dintre instrumente. De-a lungul unui secol, euritmia s-a dezvoltat în trei direcții: euritmia artistică, euritmia pedagogică și euritmia terapeutică.
Euritmia Pedagogică este predată în grădinițele și școlile Waldorf de la vârsta de 3 ani, atunci când copilul începe să se perceapă pe sine și poate spune „eu” . Atunci când copiii practică încă de mici această formă de artă, ei își pot dezvolta abilități de mobilitate și dexteritate care se reflectă atât în trupul fizic, cât și în contexte sociale, pentru că euritmia este o artă socială. Ca suport pentru euritmia pedagogică se folosesc poezii sau basme împletite cu mici ilustrații muzicale sau, mai târziu, compoziții complexe din repertoriul clasic, acompaniate de flaut pentatonic, liră sau pian. Fiecărui sunet consonatic sau vocalic i se atribuie un gest, iar basmele, poeziile sau fabulele sunt interpretate prin mişcare astfel încât gestul să creeze o imagine corespunzătoare cuvântului.
În euritmia muzicală se urmăresc elemente de teorie muzicală precum: ritmul, înălțimea muzicală, durata, tactul, etc. Aducând aceste elemente în mişcare și coregrafii, ele coboară din gândire în voință şi astfel vom avea o înțelegere a muzicii prin experiență. Euritmia îi ajută pe copii atât la dezvoltarea armonioasă a trupului cât și la o dezvoltare sănătoasă a organelor interne: la orele de euritmie, copiii au șansa de a crea în sufletul lor imagini proprii pe care le aduc în gest şi astfel vor deveni adulți care pot mânui cu dibăcie forțele creativității artistice.
Euritmia artistică deschide și ea o poartă către lumea imaginilor însuflețite prin spectacolele pentru copii. În spectacolele pentru copii sunt reprezentate naraţiuni la care publicul este invitat să se lase cufundat în oceanul de vis al basmului. Astfel, drumul eroului devine inconștient chiar drumul celui care privește: el se lasă purtat într-o lume care „a fost o dată”, dar care nu este altceva decât oglinda lumii sale interioare sufletești. În basme vom găsi realitați suprasensibile îmbrăcate în haina imaginativului. Despre semnificația ascunsă a basmelor, celebrul culegător Wilheim Grimm vorbește în cartea sa „Kinder- undHausmärchen vol. 3”, „Acest element mitic se aseamănă cu bucățele mici de pietre nestemate zdrobite, care zac pe pământul acoperit cu iarbă și flori, neputând fi descoperite decât de un ochi cu privirea ageră. Semnificația lor s-a pierdut de mult, dar ea este încă resimțită… ea nu este niciodată un joc pur al culorilor ca rezultat al unei fantezii neînfrânate” .
În încheiere, vă invit cu drag la o experiență gingașă, dar plină de umor: vizionarea unui spectacol de euritmie şi teatru oferit de trupa Euritimia-Didascalia. Spectacolele îmbină momente de liniște şi magie, cu jocuri interactive sau chiar mici exerciții de euritmie, la care copiii sunt încurajați să participe. Scopul acestor spectacole este de a oferi copiilor o hrană sufletească, care să aibă un efect însănătoșitor și care să le aducă în inimi imagini vii, pline de fantezie.
Flavia Tomescu a studiat euritmia în Bucureşti, promoția 2011-2015. De la absolvire a început să fie activă în domeniul artistic ca membru fondator al trupei „Metamorphosis Eurythmy Ensemble”. Trupa a produs spectacolul „Soarele Negru” care a fost jucat la teatrul Rapsodia din București. Începând cu anul 2018 urmează studiul de Master artistic în Anglia și face parte din trupa „Eurythmy West Midlands” alături de care participă la un turneu în Anglia, Olanda, România, Elveţia, Japonia şi Taiwan. Din ianuarie 2020 a început să performeze ca artist independent alături de Taisuke Sasaki sub egida „Asociației Culturale Didascalia” formând împreună cu actorul Alexandru Sabău trio-ul „Euritmia Didascalia”. A organizat proiecte pentru elevii Liceului Waldorf din București care au participat cu spectacole de euritmie la festivalul „Forum Eurythmie” de la „Institutul de pedagogie Witten Annen” din Germania. Este profesor de euritmie pentru „Cursul de formare și specializare în educația timpurie Waldorf”, lucrează cu copii de la Grădinița „Waldorf Eruditio” dar și cu alte grupe de copii în regim „afterschool”.