Generația Alpha. Născuți sub zodia inteligenței și bunăstării
În aceste vremuri tulburi, marcate de crize și incertitudini, de decizii sociale fără precedent, de revoluție tehnologică și digitalizare accelerată, o nouă generație de copii își face tot mai clar simțită prezența. Cu abilități, comportamente, cerințe, trăsături și nevoi complet diferite față de cele ale copiilor din generațiile trecute, copiii noii generații impun tot mai pregnant în societate o serie de schimbări, pentru care nu întotdeauna noi, adulții, suntem suficient pregătiți. Sunt copiii născuți începând cu 2010 și formează Generația Alpha.
Cât de provocator este să crești și să educi o generație pentru care accesul la ecrane este la fel de facil ca accesul la biberon? Clarificăm aspecte importante, evidențiem caracteristici și, cu ajutorul invitaților noștri, învățător Natalia Rotaru și psiholog Lenke Iuhos, oferim sfaturi.
Vă invităm, așadar, să pornim în cea mai fascinantă călătorie a începutului de mileniu, călătoria „De la Alpha la Z”, cel mai nou proiect educațional marca Revista CARIERE. Un drum inițiatic spre incredibila și încă insuficient cunoscuta lume a copiilor noștri, în care partener ne va fi ALPHA BANK.
Cei trei „I”: inteligenți, independenți, implicați
Pe parcursul celor 21 de ani de învățământ, explică din start Natalia, a avut ocazia să constate că există diferențe vizibile la fiecare început de ciclu școlar. Atât în ceea ce privește bagajul pe care îl dețin cei mici în primul an de studiu, atitudinea față de muncă, de sine și de ceilalți, dar și legat de interesele pe care le manifestă față de diverse domenii de activitate: „Analizând profilul elevului reprezentant al generației Alpha, am identificat o serie de trăsături fundamentale ce joacă rolul de șablon și care vor influența, cu siguranță, atât pozitiv, cât și negativ, evoluția personală a viitorului cetățean și, implicit, a societății, în ansamblu. Sunt multe aspecte care trebuie luate în considerare atunci când lucrăm cu astfel de elevi: inteligența nativă peste medie, capacitatea de a filtra informația necesară dintr-o paletă de surse ce le sunt puse la dispoziție în mediul digital și cel concret, independența – doresc să își construiască singuri calea de acțiune, implicarea totală în realizarea sarcinilor, dacă activitatea corespunde intereselor proprii sau dacă sunt motivați suficient, dorința de afirmare”. Bineînțeles, subliniază ea, acestora li se adaugă și aspecte asupra cărora adulții ar trebui să acționeze reglator: lipsa asumării responsabilităţilor sociale, o bună părere în ceea ce privește propria persoană, autosuficiența, tendinţa de nerespectare a regulilor, iritabilitatea crescută și fragilitate emoțională.
Învățarea prin joc
Înainte de a merge mai departe, trebuie să vă spun că Mark McCrindle nu doar a numit această generație Alpha. Mark a făcut o serie de cercetări și interviuri (el și Ashley Fell au vorbit cu mii de copii, părinți, profesori, lideri de afaceri, marketeri și profesioniști din domeniul sănătății) cu scopul de a afla cum vor reuși acești copii să modeleze viitorul.
Citește continuarea articolului pe Revista CARIERE.