În echipă, pentru mindfulness și educație!
“Gustă cu atenție. Bucură-te de moment“ este un program educațional de pionerat în România, care are ca obiectiv principal îmbunătățirea modului în care tinerii iau gustările, ajutând la construirea unei relații mai sănătoase cu mâncarea. Creat de către Asociația Sută la Sută Românesc în parteneriat cu ANPC și inspectoratele școlare, cu susținerea Mondelez România, desfășurat în școli și licee – un exemplu de eficiență într-un parteneriat public-privat – programul trăiește prin munca neobosită și entuziasmul echipei care îl animă. Să facem deci cunoștință cu mentorii programului și cu experiența lor de aproape patru ani deja!
Dana Dobrescu – iniţiator program, mentor mindfulness
Îndrăznim să ne gândim că într-o zi vom vedea un astfel de subiect abordat pe o perioadă mai lungă de timp în școlile din România.
Am început cu un proiect pilot, cu 500 de elevi participanți, iar la ediția de acum avem 15.000 de elevi. “Gustă cu atenție” și “Bucură-te de moment” sunt două abordări ale mâncatului conștient complementare. Le vorbim tinerilor atât despre alimente pe care le consumăm în primul rând cu atenție la profilul nutrițional, cât și despre alimente pe care le consumăm pentru răsfăț. E important să integrăm ambele perspective în stilul nostru de viață, și să o facem asumat, conștient. Adolescenții sunt foarte receptivi la informația nouă, mai ales când le este prezentată într-un format atractiv, în cadrul unei discuții informale, în care pot împărtăși din ideile și experiențele lor. Ceea ce diferențiază adolescenții de azi de alte generații este curajul de a spune ceea ce simt. Dialogul din cadrul programului, tehnicile și instrumentele specifice pe care le oferim îi ajută să planifice, să aleagă conștient și deliberat. Îi învățăm să se întrebe ”de ce?” când fac o alegere, îi încurajăm să gândească critic. Le vorbim și despre mișcare, precum și despre alte componente cu impact asupra alegerilor alimentare: gestionarea somnului, managementul stresului, hidratarea, echilibrul emoțional. Avem în vedere, în perspectivă, includerea în program a unui modul dedicat activității fizice, pentru că este un pilon esential care susține un stil de viață sănătos.
Lidia Feher – iniţiator program, mentor mindfulness
E un program-bucurie, pe care l-am trecut prin inimă!
Copiii și adolescenții au mare nevoie de dialog: să îi asculte cineva, să le spună că e OK pentru moment, iar treptat pot corecta, și iată cum. Împreună cu echipa de mentori, am făcut de multe ori imposibilul: copiii ne copleșesc cu entuziasmul lor și mereu depășim numărul elevilor cu care ne propunem să ne întâlnim pe parcursul unui an școlar. Iar tinerii aplică – binecuvântare tehnologiei! – și primesc consiliere oricând au nevoie, chiar dacă au terminat liceul. Ei știu că fiecare întrebare a lor capătă răspuns și – cel mai important – rămâne între noi! Secretul nostru. Programul acesta mi-a revelat că adolescenții sunt cu totul altfel decât ȘTIM noi, cei mari, că sunt. Fiecare interacțiune cu ei îmi arată cum să gestionez mai bine propriile-mi realități, pentru a lăsa loc frumuseții lor. De altfel, fiecare mentor al programului e îndrăgostit de ceea ce împărtășește, iar asta se transmite. De exemplu, un adolescent care învață la școală, în program, cum să citească eticheta de pe un aliment ca să extragă maximum de informație de acolo are șansa să devină la rându-i model pentru alții. În liceele în care am fost primiți 4 ani la rând, aproape toți copiii citesc eticheta. Este vorba despre Colegiul Național ION CREANGĂ (cnion-creanga.ro), liceul Teoretic DANTE ALIGHERI ( liceuldantealigheri.ro) , Liceul Teoretic DECEBAL ( liceuldecebal-bucuresti.ro) și țin să mulțumesc conducerii acestor licee, cadrelor didactice implicate, elevilor, după cum mulțumesc și ANPC pentru sprijinul constant.
Dr. Laura Davidescu – mentor nutriţie
E o nevoie uriașă de educație nutrițională, ca elevii să aibă un stil de viață sănătos
În prezent, nu o fac! Sunt foarte mulți elevi care nu mănâncă dimineața, ceea ce le afectează performanțele intelectuale, starea de spirit și nivelul de energie. Alții își temperează stresul folosindu-se de mâncare, pentru că mâncarea le-a fost de multe ori prezentată ca recompensă. Și cu hidratarea avem o mare problemă în România. Apoi, un copil ar trebui să facă măcar o oră de mișcare susținută zilnic, lucru care nu se întâmplă – influențând negativ atât statusul emoțional al copiilor, cât și starea de sănătate a organismului. Dacă elevii au nevoie de 40-50 de ore educație nutrițională pe an, în România se desfășoară numai câteva programe izolate, majoritatea inițiate de organizații nonguvernamentale. În teorie, educația nutrițională, parte a educației pentru sănătate, ar trebui desfășurată în toate grădinițele și școlile cu ajutorul medicului școlar, care are această atribuție prin lege. În România avem deficit uriaș de medici și asistenți școlari – și oricum pregătirea lor profesională nu include multe noțiuni de nutriție și în niciun caz chestiuni concrete, ușor de aplicat și de predat elevilor. Ar fi nevoie de un manual de nutriție realizat de dieteticieni-nutriționiști, pediatri, specialiști în igienă școlară și, nu în ultimul rând, psihologi și pedagogi, astfel încât educatorii, profesorii și medicii școlari să aibă la dispoziție un instrument ușor de folosit, atractiv și interesant pentru copii.
Mădălina Preda – mentor planificare și time management
Sentimentul de autonomie și capacitatea de a alege constituie piloni în dezvoltarea copiilor.
Zonele din creier responsabile cu planificarea și autocontrolul sunt printre ultimele care se maturizează (în jurul vârstei de 20- 24 de ani) – constatăm că adolescenții percep timpul altfel decât o fac adulții. Este de dorit deci să li se facă programul, iar ei să capete treptat acces la anumite aspecte asupra cărora pot să își exercite propriul control (de exemplu ce gustare aleg). Programul nostru contribuie în mod direct la dezvoltarea acestor competențe, oferindu-le copiilor un cadru structurat în care să învețe și să exerseze planificarea și gestionarea timpului. Ce am aflat eu de la ei? Că e nevoie să asculți pentru a fi ascultat și apoi… cu umorul ajungi departe!
Lidia Bădilă – coordonator provincie
Mulți adolescenți și cadre didactice consideră că educația nutrițională trebuie să fie materie obligatorie, de la grădiniță până în ultima clasă de liceu. Și asta ne dorim și noi.
În această a patra etapă a proiectului organizăm workshop-uri în 45 de licee din 9 județe din toată țara. După încheierea unor acorduri de parteneriat cu fiecare Inspectorat Județean Școlar, am selectat, împreună, câte cinci licee din fiecare județ. Am organizat sesiuni de informare, în care am prezentat beneficiile programului, reușind să convingem, în primul rând directorii de școli și consilierii educativi, că e nevoie de educație nutrițională în școli. Elevii au primit cu bucurie programul, peste tot – dar mai ales în zonele rurale, unde obiceiurile alimentare sunt mai adânc înrădăcinate. Pentru adolescenți este foarte important să poată lua decizii, pe care și le asumă, cu tot cu consecințe. Sunt autentici, liberi și independenți, iar bunăstarea e printre prioritățile lor: râd în hohote și caută mereu activități interesante.
Cosmin Natanticu – Guest Star
La întâlniri, foarte multi copii puneau intrebari, erau deschisi și atenti.
Misiunea mea a fost de a intra online cu copiii, sa le povestesc cat de privilegiati sunt ca au posibilitatea sa participe la acest program – eu nu am avut parte de așa ceva în adolescenta mea – dincolo de faptul ca au si internetul de partea lor. Odată cu ei, am descoperit și eu multe lucruri utile de care nu stiam. Aștept cu interes să particip și la întâlniri față în față cu copiii.
Florentina Baloș – ambasador proiect, mentor
Toți copiii fac ceea ce văd acasă, nu ceea ce li se spune; deci noi, părinții, trebuie să ne (auto)educăm înainte de a le cere copiilor noștri asta.
Programul acesta este o provocare constantă. Este îmbinarea armonioasă dintre nutriție, psihologie, organizare și poftă de viață, de bine și de bun, așa că sunt și rămân aici cu drag. În prima ediție practic adormeam cu Lidia Feher și ne trezeam împreună, astfel încât totul să se deruleze impecabil. Sunt Ambasadorul Asociației sută la sută românesc și implicit al programului Gustă cu atenție, bucură-te de moment, iar între timp am devenit și tehnician nutriționist. Probabil nu voi profesa, dar mi se pare firesc să mă prezint în fața copiilor și cadrelor didactice având informația clară, înțelegând eu înaintea lor și aplicând ceea ce le transmitem.
Iulia Avădanii – psiholog
Adolescenții de astăzi sunt mult mai maturi decât ne așteptăm noi și sunt foarte interesați de ce ar trebui sa facă pentru a le fi bine, fizic și emoțional.
Am pus împreună noțiuni de nutritie, de planificare, precum și infomatii din sfera psihologiei, ca sa oferim tinerilor resursele pentru a înțelege de ce e important sa mâncăm conștient, cu intenție și cu atenție. Eu am susținut workshopuri de dezvoltare personală; am discutat cu ei despre cât de important este sa ne știm nevoile. Nu putem vorbi despre cum, când și ce mâncăm dacă nu ne uitam atent și la emoțiile noastre, iar furia, stresul sau tristețea ne pot Influenta comportamentele alimentare. Cea mai mare provocare a fost sa le câștig increderea, sā ii fac sa fie prezenți cu adevărat în întâlnirea noastră, ca sa poată fi onesti și să pună întrebările la care așteptau cu adevărat răspunsuri.
Anca Ghinea – Content Creator
Rolul meu a fost să inspir.
Asta înseamnă a influența: o parte pozitivă din mine ajunge la tine, mai exact la o parte pozitivă din tine care are nevoie de o inspirație, care să se concretizeze într-un progres. Comunitatea mea a rezonat cu proiectul: ca urmare a ritualurilor mele de gustări creative am primit foarte multe feedbackuri și propuneri de gustări noi. În plus, Sarah și Nicholas, gemenii mei, erau absolut fascinați urmărindu-mi toti pașii, de a la îmi nota ideile de gustări până la a aranja decorul, a fotografia și a mă bucura ca un copil de preparate.
Aflați mai multe despre program aici: https://mindfulsnacking.ro