În joacă dezvoltăm colaborarea
Jocurile tradiționale sunt competitive și au sumă zero: un jucător poate câștiga numai dacă altul pierde. Jocurile de colaborare sunt structurate diferit. Jucătorii nu concurează unul împotriva celuilalt, ci au un obiectiv comun și nu pot decât să câștige sau să piardă împreună. Distracția provine din camaraderia și provocarea jocului – nu din faptul că un singur jucător rămâne în picioare, iar toți ceilalți sunt eliminaţi.
Suntem atât de obișnuiți să fim în competiție încât nu ne mai oferim răgazul de a reflecta la efectele ei. Competiția este un concept social în care unul, doi sau mai mulți indivizi se străduiesc să atingă un obiectiv care nu poate fi atins de toată lumea. Suntem cu toții expuși acestui mecanism: sport, politică, emisiuni de televiziune, muncă, iar în cazul copiilor de la școală sunt interminabile aceste serii de competiții. Dar dacă te oprești și te gândești la ce înseamnă competiția îți dai seama că este o alegere dură. Câștigul unuia trebuie să vină întotdeauna pe cheltuiala altcuiva. Prin aceste lentile este ușor de văzut de ce competiția are dezavantaje potențiale: invidia, anxietatea, egoismul, furia, însingurarea și chiar agresivitatea.
În joc, alternativa la concurență este colaborarea. Copiii lucrează împreună pentru a atinge un obiectiv dezirabil reciproc. În jocurile de cooperare toată lumea câștigă. Având în vedere natura câștig-câștig a colaborării apar o serie de alte rezultate pozitive socio-emoționale: productivitate, etică, prietenie, bucurie și chiar pace.
Într-o lume în care există atât de multă concurență, cu siguranță, avem nevoie acum de mai multe șanse de a colabora, iar jocurile de cooperare încep să prindă teren beneficiind de această tendință pozitivă.
Există astfel de jocuri pentru toate vârstele și le putem încadra în toate genurile: de la jocuri active, jocuri online, jocuri de societate, jocuri de terapie și multe altele.
Iată câteva dintre beneficiile jocurilor de cooperare:
- Sunt o modalitate distractivă de a învăța comportamentele de colaborare. Aceasta presupune comunicarea, ajutarea, încurajarea, ascultarea și participarea la rezolvarea problemelor. Aceste abilități care sunt greu de transmis în general, în timpul jocului se impun ca necesitate, iar copilul are ocazia să învețe.
- Dezvoltă dorința de a colabora. Este greu să îți dorești să colaborezi atunci când atât de multe mesaje de fundal ne spun că „a câștiga este totul”. Puterea experienței personale directe din timpul jocului îi face pe copii să descopere singuri că se simt mai bine atunci când colaborează.
Dacă nu sunteți sigur de acest lucru, încercați acest experiment: închideți ochii și amintiți-vă un moment în care vă aflați într-un grup armonios, în care toată lumea se distra bine și se înțelegea. Șansele sunt că această situație plăcută a fost una cooperantă. Concurența poate aduce adrenalina, dar colaborarea reduce stresul, detensionează situațiile și aduce oamenii împreună.
În loc să le impună copiilor regula de a colabora, în cadrul unui joc colaborativ, copiii văd singuri necesitatea practică de a lucra împreună. Ei învață să împartă resursele și informațiile și să folosească talentele fiecăruia pentru a atinge obiectivul jocului. În absența acestor comportamente toate eforturile din timpul jocului devin inutile.
- Jocurile de cooperare alimentează bunătatea. Ele sunt structurate astfel încât jucătorii să se ajute reciproc, să împartă și să ofere. Sentimentele plăcute pe care le experimentează în timpul jocului permit copiilor să se îndrăgostească de sentimentele pozitive și să își dorească din ce în ce mai mult să le trăiască din nou.
- Sunt un instrument excelent pentru reducerea violenței în rândul copiilor mici, arată studiul „Jocuri cooperative la copii mici: o modalitate de a modifica agresiunea”, realizat de April Bay Hinitz, în 1994, la Universitatea din Nevada, Reno.
- Jocurile decooperare sunt incluzive, astfel încât promovează un „sentiment de apartenență”. Importanța sentimentului de apartenență la realizările academice a fost documentată de Jeffrey Cohen la Stanford și alții.
Jocul este o parte extrem de importantă a dezvoltării. Jocul dezvoltă abilitățile de care copiii au nevoie pentru a-și avansa abilitățile emoționale, sociale, fizice și cognitive. Implicarea în jocurile de cooperare, îi oferă copilului abilitățile de care va avea nevoie mai târziu pentru a colabora și a coopera în toate mediiile din care va face parte.
Ruxandra Ion este psiholog şi psihopedagog, antreprenor al centrelor educaționale de educație alternativă pentru copii tipici și copii cu dizabilități: Centrul Educațional Academia Piticilor și Centrul de zi EduCare.