Joaca și învăţarea
Vacanța adesea înseamnă o provocare pentru mulți dintre părinți. Programul încărcat din timpul anului școlar îi poate determina pe copii să „fugă” de responsabilitatea „temelor de vacanță”. În funcție de vârsta copiilor noștri, procesul de învățare, joaca și educația parentală adesea se îmbină în funcție de disponibilitatea și creativitatea părintelui în încercarea acestuia de a fi un bun părinte pentru copilul său.
Cel mai important este să nu transformăm ceva frumos și relaxant în ceva stresant, să ne raportăm la vârsta copilului nostru, la pasiunile lui și la punctele lui vulnerabile sau la ceea ce îi place cel mai puțin să învețe. Pasiunile lui ne vor ajuta să îi „îndulcim” partea din activitatea de învățare care îi place cel mai puțin, prin asocierea celor două tipuri de activități până când cea mai puțin plăcută devine neutră sau plăcută pentru că acum „are sens”.
Dacă avem un copil energic, îmbinăm activitatea statică cu cea dinamică pentru că el are nevoie să descarce din energia fizică: răspundem la întrebări legate de o lecție în timp ce ne dăm mingea unul de la altul, când spațiul ne-o permite. Dacă avem un copil care se plictisește ușor, fie putem să îi menținem interesul folosind metoda recompensei materiale, prin „premii” care îl mențin axat pe sarcini și finalizarea acestora, fie îl obișnuim să asocieze vizual lucrurile despre care învață, fie creștem interactivitatea acțiunii de învățare. De exemplu, dramatizarea unei cărți citite într-o piesă jucată în casă cu personaje construite împreună cu părinții; explicarea fenomenelor învățate prin experimente făcute împreună cu părinții sau la ateliere cu tematică specifică; citirea pe roluri; geografia și excursiile prin țară sau vizionarea unor documentare de călătorii, împreună, în familie etc. Prin excursii, vizite la muzeu sau efectuarea unor diferite experimente, încurajăm învățarea pe teren prin reactualizare, asociere și analogie.
Citește articolul integral în ediția de iunie a revistei Psychologies sau abonează-te și primește lunar cadourile pregătite.
Jeni Chiriac este psiholog și psihoterapeut, cu o experiență vastă în domeniu de peste 15 ani. A absolvit Facultatea de psihologie la Universitatea București în anul 2004. A finalizat formarea în terapie ericksoniană, relaxare și hipnoza clinică în anul 2006 și supervizarea în anul 2008. A participat la diferite module de terapii creative în cadrul Institutului Sper (2004-2005). A urmat două module de formare în Programare Neuro-Lingvistică în perioada 2007-2008. Este specializată în sexologie, victimologie și expertiză psihologică judiciară, oferind asistenţă psihologică de specialitate (evaluare psihologică, consiliere și psihoterapie). Fiind preocupată de dezvoltarea și formarea sa profesională continuă, a participat la diferite conferințe pe teme științifice din variate domenii conexe psihologiei (domeniul medical, juridic, farmaceutic etc), finalizând și cursuri postuniversitare precum „Optimizarea performanţei profesionale prin consultanţă și coaching cognitiv-comportamental” sau master în sexologie, UMF Cluj-Napoca (2008-2010). Este preocupată de promovarea psihologiei și asistenţei psihologice în Romania, oferind din 2007 interviuri și participând la diferite emisiuni televizate pe teme sociale și nu numai. În prezent este formator în cadrul Institutului de psihologie judiciară și președintele Patronatului Psihologilor cu drept de liberă practică, zona de dezvoltare București-Ilfov (mandat pe perioadă determinată).