Performanța școlară și inteligența emoțională
Performanța școlară și inteligența emoțională reprezintă cheia către succes în viziunea specialiștilor Fundației Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României.
Performanța școlară și succesul în viața copiilor rămâne un subiect de dezbatere în spațiul public. Psihologul Gabriela Maalouf, expert în educația de excelență al Fundației Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României, oferă o perspectivă unică asupra acestui aspect, subliniind importanța concursului interdisciplinar „Aristotel”, care urmărește îndeplinirea celor două obiective.
Conceptul de succes
Conceptul de succes este destul de abstract și poate fi descris din mai multe unghiuri. Pentru unii, poate însemna performanță academică, pentru alții stabilitate financiară sau faimă. Cu toate acestea, informația este întotdeauna putere. Cu cât știm mai multe lucruri, cu atât suntem mai greu de manipulat și mai bine pregătiți să ne atingem obiectivele.
Performanța școlară
Performanța școlară poate fi un indicator al succesului, dar nu este singurul. Atitudinea față de învățare joacă un rol crucial. Dacă ne implicăm activ în procesul de învățare, dacă ne punem obiective și dacă dezvoltăm abilități sociale și emoționale, avem șanse mai mari să obținem succesul dorit.
„Este foarte important să învățăm să avem informație, dar să ne concentrăm și pe inteligența emoțională, pe empatie și pe susținerea cu blândețe și căldură a copiilor noștri, astfel încât să existe un echilibru”, susține Gabriela Maalouf, expert în educația de excelență.
Inteligența emoțională
De multe ori, părinții se concentrează excesiv pe note și performanță, uitând de dezvoltarea abilităților sociale și emoționale ale copiilor. Inteligența emoțională este la fel de importantă ca și performanța școlară. Copiii trebuie să învețe să-și exprime emoțiile, să se pună în valoare și să dezvolte empatie.
În acest context, Concursul Național Interdisciplinar „Aristotel”, organizat de Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României, joacă un rol esențial. Acest concurs stimulează dorința de performanță, încurajează creativitatea, curiozitatea și lectura, și susține descoperirea aptitudinilor.
Numeroase studii care dovedesc pozitiv corelația dintre succesul elevilor și atitudinile lor față de învățare a condus multe țări să adopte, în programele lor educaționale, strategia de dezvoltare a atitudinilor elevilor spre învățare ca obiectiv important (Mullis, Martin, Goh & Cotter, 2016). Atitudinea pozitivă spre învățare stimulează dorința mai puternică de a participa la procesul de învățare (Marton și Saljo, 1997). Atitudinile elevilor față de învățare determină capacitatea și dorința lor de a învăța. Dacă atitudinile negative nu se schimbă, elevii nu au șanse să-și continue educația necesară mai departe. Schimbarea atitudinilor negative ale elevilor față de învățare este un proces care include determinarea factorului care conduce la respective atitudinea și utilizarea acestor informații pentru a crea o schimbare.