Puterea vindecătoarea a cărților
Mi-a spus că sunt urâtă! M-a împins! Nu vreau să mai merg la școală! Mi-e frică să merg la baie singur. Sunt cuvinte pe care cu siguranță niciun părinte nu vrea să le audă de la copilul său. Și totuși… bullyingul este tot mai prezent în viața copiilor noștri. Agresivitatea fizică, de multe ori cea verbală, excluderea copiilor mai puțini populari, comportamentele agresive de pe grupurile de whatsapp sau din jocuri sunt cele care afectează încet, dar profund copiii de azi. Bullyingul afectează dezvoltarea emoțională a copiilor și lasă amprente ce uneori nici ca adulți nu reușim să le ștergem. Ce facem atunci?
Răspunsul este simplu și, în același timp, extrem de complicat. Soluția este prevenția, însă prevenție în acest caz nu înseamnă doar să semnalăm și să condamnăm un comportament agresiv, inadecvat, ci mai ales să promovăm valorile pe care ne dorim să fie însușite de copiii noștri. Prevenția bullyingului nu se rezumă doar la intervenția autorităților școlare, ci începe cu educația copiilor și promovarea valorilor pozitive, precum empatia, generozitatea, bunătatea și solidaritatea. Literatura pentru copii joacă un rol esențial în acest proces, oferind povești care îi învață pe cei mici cum să se comporte unii cu alții și cum să abordeze situațiile dificile. Cărțile devin instrumente puternice în crearea unor generații mai responsabile și mai conștiente emoțional, a explicat Florentina Ion, fondator al Didactica Publishing House, o editură ce derulează un proiect dedicat prevenției bullyingului.
Cum alegem cărțile potrivite?
Astfel, putem aduce în conversație aceste subiecte chiar din primii ani de viață, cu ajutorul lecturii. De exemplu, o serie superb ilustrată și scrisă de autoarea Francesca Pirrone „Cărticica Dărniciei”, „Cărticica Generozității” și „Cărticica Bunătății” sprijină dezvoltarea unui comportament pozitiv în rândul copiilor. Fiecare dintre aceste povești le oferă celor mici lecții despre cât de important este să fii generos, darnic și bun în relațiile cu ceilalți. Prin exemple simple și captivante, creează punți de comunicare între copii și părinți, educatori și colegi, fiind instrumente valoroase în formarea unor viitori adulți empatici.
Unul dintre lucrurile care alimentează comportamentele de tip bullying sunt diferențele dintre copii. Fie că vorbim de diferențe de gen, de rasă, culturale, de statut social, acestea sunt evidențiațe de agresori și folosite pentru a marginaliza, a exclude. De aceea, a le explica celor mici că diferențele ne apropie, nu ne depărtează, de a le arăta ce înseamnă toleranța și de a le trezi curiozitatea pentru a descoperi aceste diferențe într-un mod pozitiv poate fi o soluție foarte bună de a preveni bullyingul. „Elefantul blând și crocodilul cu suflet mare” de Sabine du Mesnil este o carte minunată pentru a deschide conversații despre prietenie și acceptare. Personajele din carte îi învață pe copii că nu contează aspectul exterior sau diferențele dintre noi, ci bunătatea și sufletul generos. Cele șapte povești reunite sub acest titlu vorbesc despre curaj, încredere, răbdare, generozitate, iertare subliniind că diferențele ne fac unici și speciali.
Un întreg ecosistem al prevenției
Am ales pentru acest proiect titluri care ilustrează importanța empatiei, încurajând copiii să se pună în pielea celorlalți și să înțeleagă perspectivele și sentimentele diferite. Personajele principale sunt exemple de curaj și bunătate, arătând cum aceste calități pot ajuta la depășirea obstacolelor și la construirea de relații pozitive. Cu toții avem un rol important în crearea unui mediu sigur și prietenos la școală și nu numai, a mai precizat Florentina Ion.
În aceeași serie au mai apărut titlurile „Împreună suntem mai puternici” care îi învață pe copii despre puterea solidarității și despre cum lucrând împreună pot depăși provocările și
„Pactul antibullying la școală”, care abordează direct această temă încurajând copiii să fie parte activă în prevenirea și combaterea acestui fenomen și să fie aliați ai celor care au nevoie de sprijin.
Însă pentru ca aceste valori să devină parte din viața de zi cu zi a copiilor, aceste conversații trebuie integrate în activitățile școlare și de acasă. Lectura în grup, urmată de discuții despre ce au învățat din poveste, este o metodă eficientă de a stimula dialogul despre sentimente, comportamente și soluții pașnice la conflicte. Este necesar să conștientizăm că poveștile nu sunt doar un mod de divertisment, ci un vehicul de educare emoțională și socială, pregătind copiii pentru a crea o lume mai bună și mai înțelegătoare. Proiectul derulat de editura DPH este confinanțat de Uniunea Europeană prin programul Europa Creativă.