Săptămâna transdisciplinară, o altă abordare a Săptămânii Altfel
În perioada 27 februarie-16 iunie, se desfășoară, la nivel național, programul „Școala Altfel”, al cărui scop este să contribuie la dezvoltarea competenței de învățare și a abilităților socio-emoționale în rândul copiilor preșcolari și elevilor.
Liceul Româno-Finlandez din București are o abordare diferită a programului national, concretizată în forma interdisciplinarității și denumită „Săptămâna transdisciplinară”, care se desfășoară anul acesta în perioada 24-28 aprilie, de la nivel preșcolar până la liceu.
Săptămâna transdisciplinară este un program inspirat dintr-o vizită a Alinei Dumitrache, Doctor în Științele Educației, Director al Liceului Româno-Finlandez, într-o școală din SUA, unde o echipă transdisciplinară povestea despre un proiect complex, prin care copiii erau provocați să rezolve una dintre problemele societății. La acea vreme, părea imposibil de pus în aplicare în sistemul românesc de învățământ un astfel de concept.
În 2020, însă, consiliul director al liceului a adaptat această idee astfel încât să se potrivească cu școala și cu întregul context (la acea vreme era încă plină pandemie) și astfel a luat naștere proiectul transdisciplinar.
Profesorii au decis atunci ca, înainte de a ieși din spațiul școlii pentru a rezolva problemele lumii, ar fi bine ca punctul de pornire să fie problemele cu care se confruntă proprii elevi.
Săptămâna transdisciplinară a pornit de la întrebarea: Cum ar fi dacă am pune stop orelor obișnuite și am îmbina toate materiile pentru a le oferi copiilor experiențe de învățare care să îi ajute să înțeleagă lumea și problemele de care se vor lovi când vor fi adulți?.
De atunci, proiectul a evoluat. În fiecare an, elevii sunt întrebați care sunt frământările pe care le au, individual sau ca grup. Pornind de la nevoile exprimate de ei, timp de o săptămâna, Liceul Româno-Finlandez se transformă într-un mare centru de training și resurse, un spațiu în care elevii au acces la workshop-uri personalizate, pe teme alese de ei, cu invitați din diverse domenii, care sunt gata să le răspundă la întrebări.
„Școala nu trebuie să fie doar pregătirea pentru viață. De cele mai multe ori, e viața însăși. De aceea, cel puțin o săptămână pe an vrem să dăm băncile la o parte și să aducem viața reală în clasă”, a declarat Alina Dumitrache, Director al Liceului Româno-Finlandez.
Anul acesta, proiectul transdisciplinar se va desfășura în perioada 24-28 aprilie, iar tema abordată va fi cea a siguranței, sub sloganul Better safe than sorry!
Copiii au identificat cinci domenii ale siguranței, importante pentru ei: relații, finanțe, sănătate (emoțională și fizică), gestionarea stresului, viitorul.
Cum se desfășoară Săptămâna Transdisciplinară:
Elevii participă în fiecare zi la câte două workshop-uri, susținute de invitați care vor aborda una dintre cele 5 teme.
Rolul invitaților este să reușească să îndrume copiii în zona siguranței și să povestească, practic, cum pot fi folosite aceste informații pentru depășirea diverselor obstacole din viață.
Printre invitații de anul acesta se află nume cunoscute precum Dan Cruceru, Giulia Anghelescu, Cristian China-Birta (Chinezu), Cristian Preoteasa, Dr. Cristiana Florescu Moraid, Bogdan Dumitrescu-director executiv la Securitate, precum și o echipă din cadrul MApN, care va organiza diverse simulări pe tema siguranței.
La finalul fiecărei zile elevii își notează într-un jurnal digital cele mai bune idei învățate pe parcursul workshop-urilor, descoperiri despre sine, planuri pentru viitor.
Obiectivele programului Săptămâna transdisciplinară de anul acesta sunt:
- Creșterea nivelului de conștientizare asupra pericolelor din jur care amenință siguranța elevilor în viața de zi cu zi.
- Cunoașterea unor domenii noi, prin abordarea distinctă a mai multor invitați.
- Dezvoltarea unității dintre membrii clasei, prin activități diferite față de programul școlar zilnic.
Despre Liceul Româno-Finlandez
Liceul Româno-Finlandez este prima școală care a implementat principiile învățământului finlandez în România.
Proiectul a început în anul 2010 și urmărește să aducă plus-valoare educației din România prin adaptarea metodelor și ideologiei educației finlandeze, care, în momentul de față, este sistemul cel mai performant din mediul educațional european. Viziunea noastră este să creăm un reper educațional pozitiv și inovativ în România. Păstrând curriculum-ul românesc, dorim să optimizăm rezultatele elevilor noștri prin abordare individualizată, centrată pe elev și să punem în valoare potențialul creativ al fiecărui copil în parte. Începând cu nivelul preșcolar și până la cel liceal, ne dorim să le oferim elevilor noștri un mediu în care ei să se dezvolte armonios, să-și descopere calitățile și talentele, să-și creeze propriul traseu de învățare și să devină astfel performanți în societatea viitorului.