Elemente de marketing emotional
Denumit si „the art of caring”, marketingul emotional ne explica de ce 95% dintre oameni iau decizia de cumparare dintr-un impuls emotional. Un concept interesant care se poate aplica si in relatiile interpersonale.
Autorii studiilor despre marketingul emotional sustin ca oamenii nu cumpara produse sau servicii. Ei cumpara satisfactia unei nevoi implinite.
Astfel, oferta buna de produse si servicii nu mai este suficienta pentru a face fata concurentei si singurul lucru care va fideliza consumatorul este ancora emotionala.
Daca faci o retrospectiva a ultimelor tale cumparaturi vei vedea ca ai ales o crema care „te face mai tanara”, o masina care „ofera un statut”, un robot de bucatarie care „salveaza timp” pentru tine si familia ta. Cu totii ne raportam la nevoi personale atunci cand alegem sa cumparam un produs.
Principiile marketingului emotional pot fi aplicate si in relationarea interpersonala, in acest sens iata cateva sfaturi punctuale:
– Intuieste aspiratiile celui de langa tine si foloseste-te de ele ca argumente in luarea deciziilor. In persuasiunea folosita in marketingul emotional, focusul nu este pe brand, ci pe consumator. Acest lucru se intampla si in relatiile cu cei din jur. Incearca sa folosesti argumente care se raporteaza la cel pe care doresti sa-l convingi, nu la tine.
– Argumenteaza cele mai bune beneficii emotionale pe care le va avea interlocutorul tau in urma acceptarii ideii propuse de tine.
– Foloseste-te de ancore emotionale. Cele mai puternice dintre ele sunt siguranta, familia, succesul si controlul asupra propriului destin.
– Poti sa iti exersezi discursul prin folosirea empatiei. Inainte de a prezenta o idee, studiaza-ti interlocutorul si afla care ii este statutul social, mediul in care activeaza sau care ii sunt pasiunile. Apoi adapteaza-ti discursul pentru a-i raspunde nevoilor emotionale. Fa un pas pe zi in conversatii mici, vei vedea rezultatele.
Autor: Bianca Preda, trainer
Foto: Shutterstock