Nu risipi niciodată o criză bună. Mentalitatea pe timp de criză!
Adesea, oamenii cred că o criză ne modelează caracterul, dar asta nu e adevărat: alegerile noastre ne modelează caracterul, criza doar dezvăluie rezultatele acelor alegeri. Cu toții trecem prin situații și experiențe negative, dar ceea ce facem cu acele experiențe definește ceea ce devenim.
Până la urmă, nimănui nu îi plac experiențele negative, dar ele sunt parte din călătoria vieții fiecăruia dintre noi. Așa că e important ca și în situațiile mai puțîn plăcute să vedem lucrurile pozitive. Cu toate acestea, sunt puțini oamenii care fac acest lucru. Ne este mai ușor să adoptăm rolul de victimă, să ne plângem și să dăm vina pe orice și pe oricine altcineva în loc să ne asumăm responsabilitatea situației și stării noastre.
Da, pot apărea crize de tot felul – pandemii ca cea pe care tocmai o traversăm, accidente, boli neașteptate, moartea unei persoane dragi, despărțirea de persoana iubită, un faliment, pierderea unui job – sunt multe modalități în care o criză ne poate afecta viața și ne poate arunca în disperare ori ne poate face să simțim anxietate în față incertitudinii sau inevitabilului.
Modul în care noi ne comportăm și răspundem într-o situație de criză diferă de la persoană la persoană, iar prima reacție presupune de cele mai multe ori un regres, o reîntoarcere la acele comportamente vechi care nu sunt neapărat cele mai potrivite. Percepem lucrurile în termeni absoluți, vedem totul doar în alb sau negru.
Dacă e normal că în criză să revenim la un astfel de mod de gândire? Neurostiinta ne arată că da, e normal. E practic o adaptare cognitivă a creierului nostru care percepe toate semnalele din exterior și le evaluează din perspectiva pericol potențial versus resursele pe care le are un individ.
Și da, este perfect normal să simțim toate emoțiile care ne încearcă în aceste situații. Și chiar indicat să ne permitem să le simțim. Să le trăim atât cât avem nevoie, să alegem dacă vrem să le păstrăm cu noi sau să le dăm o nouă perspectiva. Să căutăm acele comportamente pozitive care ne ajută să ne ridicăm și să redevenim funcționali.
Până la urmă, crizele pe care le trăim și emoțiile pe care le avem în acele momente sunt lucruri pe care nu le putem schimbă. Așa că haideți să le acceptăm că atare. Ce putem schimba însă e modul în care noi privim lucrurile și ceea ce facem mai departe. Și în cât timp reușim să redevenim bine cu noi înșine.
Nu spunem noi mereu că atitudinea e cea care face diferența între oamenii de succes și ceilalți? Ei, chiar așa este.
A avea o perspectiva pozitivă nu înseamnă că negăm realitatea, ci înseamnă să recunoștem faptul că până și cele mai dificile situațîi există o soluție pentru a trece prin ele. Și spun a trece prin ele și nu peste ele, pentru că este important cu ce lecții rămânem de acolo. Iar asta este un al doilea aspect care diferențiază oamenii de succes de restul: ei învață din ceea ce li se întâmplă.
Nu este cel mai ușor să decizi ce să faci în general, cu atât mai mult într-o situație de criză. Da, decizia implică asumare și vine la pachet cu riscul. Decizia îți da putere. Puterea de a face ceva cu viață ta. Dar dacă dai greș? Dacă alegi și eșuezi lamentabil?
Nu va fie teamă, tot atitudinea e cea care te salvează, mentalitatea pe care o poți construi să te ajute să reușeșți. Și ce dacă eșuezi? E normal la început. Cu cât vei face de mai multe ori lucrul respectiv, cu atât o să-ti iasă mai bine.
În orice criză există oportunități, însă e necesar să avem o anumită mentalitate pentru a le vedea.
Așa că vă invit la reflecție: Ce înseamnă pentru voi ‘’criză’’? Cum o reprezentați?
Cum vă schimbă criză? Cine sunteți în perioada asta?
Cum se schimbă lucrurile dacă în loc să vă focusati pe ce nu funcționează și pe pierderi, va concentrați pe ce funcționează încă bine? Pe lucrurile bune care au apărut în viață voastră?
Care sunt acele avantaje pe plan personal pe care le regășiți în actuală criză? Dar din punct de vedere profesional?
Dacă ne reîntoarcem la avantajele unei crize la modul general, John Maxwell identifica trei astfel de avantaje:
- În primul rând, criză modifică echilibrul dintre risc și recompense. Practic, când o iei de la început, aproape că nu mai există niciun dezavantaj în a risca pentru a încerca ceva nou.
- criza, indiferent de natură ei, determina focusarea pe lucrurile cu adevărat importante pentru noi, eliminând distragerile.
- Și nu în ultimul rând, criză ne ajută să ne cunoaștem mai bine. Dacă ne luăm acest moment de reflecție, putem observă cum reacționăm în anumite momente, care sunt strategiile noastre de coping, cât de repede ne punem pe picioare și începem să acționăm, să luăm atitudine.
Dar în ceea ce va privește?
Cum puteți menține o perspectiva pozitivă în timp ce înfruntați în continuare realitatea?
Care sunt acele puncte forțe pe care va bazați atunci când restul e incertitudine?
Care sunt limitările pe care le observați la voi în prezent și care va mențin blocați? Ce aveți nevoie pentru a începe să eliminați din ele? Cine va poate susține astfel încât să reușiți să îndepărtați blocajele?
Care sunt acele 3 lucruri pe care le puteți face chiar acum pentru a va ajută să priviți dincolo de criză?
În încheiere, va las cu îndemnul lui Rahm Emanuel: ‘’nu lasă niciodată să se risipească o criză bună’’. Așadar, lăsați dificultățile să va ajute să descoperiți cine sunteți cu adevărat. Și dacă nu vă place, nu e nimic. Este doar un punct de la care să plecați și să vă reinventați.
Carmen Negiba are 14 ani experienţă în managementul resurselor umane şi 3 ani de experienţă în coaching, facilitare şi consultanţă HR. Carmen este ACC coach acreditat şi membră în cadrul Federaţiei Internaţionale de Coaching, este trainer certificat ANC, consultant dezvoltare organizaţională certificată Human Synergistics şi Master NLP Practitioner. Experienţa lui Carmen în coaching şi consultanţă include subiecte legate de creşterea performanţei, dezvoltarea abilităţilor de leadership, abilităţi de comunicare, schimbarea culturii organizaţionale, diversitate şi incluziune, schimbarea comportamentelor şi a mentalităţii.