Practica Shaolin începe cu ascultarea corpului și deschiderea minții
Practicile străvechi ale corpului, cum sunt practicile Shaolin, poartă în ele o spiritualitate profundă, care are calitatea de a nu se dezvălui cu adevărat decât aceluia care-și adună virtutea pentru a porni pe calea antrenamentului. O demonstrație Shaolin ne impresionează, dar trebuie să știm că în spatele ei nu este ceea ce am numi azi magie, ci antrenamente care deschid porțile corpului spre puterile fără sfârșit ale spiritului. Un practicant Shaolin este o legendă, dar un Maestru Shaolin cum este Shi Hen Yi, oaspete anul acesta la The Inner, este un învățător lucid, cu ochii deschiși spre oamenii timpurilor noastre.
Shi Heng Yi (释恒義) practică arte marțiale de mai bine de 36 de ani, petrecând zeci de ani de practică și cercetare în domeniul Shaolin Kung Fu și Qi Gong. Punctul lui forte este capacitatea de a-și combina cunoștințele cu metodele străvechi Shaolin pentru a debloca potențialul ascuns care se află în noi înșine. Discursul său recent despre „5 obstacole în calea stăpânirii de sine” a atins peste 15 milioane de vizualizări și a fost publicat pe diverse rețele de socializare prin intermediul unui TEDx Talk.
În ciuda expunerii sale masive pe diverse canale de socializare de-a lungul ultimilor ani, Shi Heng Yi locuiește într-o vale retrasă și împădurită, în Templul Shaolin din Europa. Dorința și angajamentului lui personal este să aducă înțelepciune aplicabilă în această lume.
Psychologies: În psihologia și filosofia occidentală este consacrată diferența între „trup” și „suflet” sau psihic. Cum vedeți această diferență prin prisma practiciii voastre?
Shi Hen Yi: Este un concept și o modalitate utilă de a reflecta la sine pentru a determina diferitele domenii în care să îți investești practica și munca. Cu toate acestea, în cadrul nostru de existență nu este posibil să separăm unul de altul aceste domenii, deoarece ele sunt interconectate.
Întrucât „sufletul”, „mintea”, „psihicul” aparțin unei zone a existenței care este lipsită de formă (nu poate fi afișată sau exprimată pur și simplu de la sine), noi ne folosim corpul pentru a o accesa; de aceea în primul rând ajutăm la construirea unei atenții pentru corpului nostru fizic. De-a lungul acestui mod de a practica mindfulness și observație, atingem tărâmul obiectelor mentale și în cele din urmă obținem acces și o mai bună înțelegere despre felul cum și despre punctele unde ne putem ajusta pe noi înșine și modul nostru de exprimare.
Care este primul lucru pe care îl învață un elev din școala voastră?
Shi Hen Yi: Pentru a primi și a prelua noi metode, structuri sau chiar noi informații, este necesar să fii „gol”, să ai spațiu în tine. În interiorul nostru, acest spațiu este adesea restrâns, deoarece suntem plini deja cu propriile noastre impresii și așteptări – prin urmare, nu permitem lucrurilor noi să intre în viața noastră. Deci prima etapă de dezvoltare este deschiderea corpului prin exerciții fizice pentru a iniția și deschiderea minții și, prin urmare, capacitatea de a elibera ceea ce a fost deja în noi mult timp.
Cât din virtuțile Shaolin ar trebui ca practicantul să le aibă în bagaj când vine la antrenament și cât din ele vine odată cu practica?
Shi Hen Yi: Cele 14 Virtuți Shaolin cunoscute sub numele de WuDe (literal: Virtuțile Artelor Marțiale) sunt separate în virtuțile de așteptat și virtuțile de învățat. Ca punct general de plecare pentru a intra în zona de practică, este foarte util să posezi deja o anumită cantitate din următoarele 4 virtuți: Disciplina, Bunăvoința, Mila și Autocontrolul. Desigur, aceste virtuți sunt dezvoltate în mod constant în continuare pe parcursul practicii.
Ce capacități – fizice, morale, psihologice, spirtuale – poți dobândi prin antrenament? La un moment dat deveniseră celebre în Europa spectacolele în care practicanții Shaolin demonstrau calități aproape magice. Cum se pot ele obține? Orice începător poate accede la astfel de calități, dacă practică asiduu?
Shi Hen Yi: Ceea ce poate fi văzut și este demonstrat de către practicanții avansați de Shaolin este pur și simplu expresia unei practici fizice dedicate în combinație cu o mentalitate bazată pe virtuțile lui Shaolin. Exersarea și efortul constant sunt calități adăugate, necesare pentru a obține oricare dintre aceste demonstrații aparent magice. Totuși nu este vorba despre magie, ci doar despre o practică dedicată și angajată care a permis practicantului de arte marțiale să atingă diverse zone de măiestrie. Prin urmare, posibilitatea de a dobândi astfel de abilități este deschisă oricui este gata să pună multă muncă și sacrificii în pregătirea și dezvoltarea personală
Cum vedeți diferența între practicile Shaolin și alte practici marțiale, de exemplu wudang sau practicile marțiale japoneze?
Shi Hen Yi: Din punct de vedere marțial, aceste arte diferă prin metodele de antrenament, mecanica corpului, alegerea abilităților care se dezvoltă și, de asemenea, modul de aplicare. Dintr-o perspectivă spirituală sau de dezvoltare a minții, toate conțin aceleași ingrediente pentru a progresa pe parcursul antrenamentului. Accentul poate diferi ușor, dar în cele din urmă cred că toate artele țintesc dezvoltarea spirituală, care poate fi atinsă prin utilizarea practicilor marțiale ca instrument și mod de viață.
Ce rol are în practica shaolin cultivarea interiorului, prin meditație de exemplu? Practicați forme de meditație în mișcare, de genul taijiquan?
Shi Hen Yi: În stadiile de început ale practicii, „cultivarea interioară” nu este neapărat o zonă spre care trebuie să ne îndreptăm direct atenția, deoarece cultivarea interioară se poate face doar cu o percepție interioară și conștientizare a sinelui. Așadar, în etapele inițiale în prim plan se află utilizarea corpului, dezvoltarea structurii și o mai bună înțelegere a propriului corp. În contrapondere, liniștea minții este susținută de diferitele practici de cultivare mentală, cum ar fi formele de meditație din poziția șezând (unde corpul nu se mișcă). Orice practică care conține mișcare, cum ar fi Qigong, Taijiquan, Kung Fu este cu siguranță o practică de dezvoltare a minții care poate cultiva unele calități ale minții, ca de exemplu concentrarea, puterea de observație, mobilizarea, dar când vine vorba de practicile de dezvoltare spirituală și pur conștientă, singurul exercițiu de meditație este practica meditației așezate.
Care vi se pare a fi principala dificultate în munca de a preda practicile voastre occidentalilor? Care este partea care vi se pare cea mai grea? Dar partea pe care vi se pare că europenii o înțeleg sau o practică cel mai ușor?
Shi Hen Yi: În mod obișnuit acești oameni sunt analitici și parțial științifici, deci nu este întotdeauna potrivit să înceapă imediat cu abordări sau concepte filosofice foarte multe și foarte speculative. Prin urmare, abordarea inițială și principală este activitatea fizică și antrenamentul, dincolo de orice înțelesuri sau fundamente filozofice. Abia atuncu când se trezesc primele intuiții și capacitatea de a se observa pe sine devine posibil să pătrundem mai profund în aspectele de bază ale tuturor practicilor fizice. Acest lucru în sine nu este legat de mentalitatea europeană sau occidentală, deoarece este doar o reflectare a modurilor noastre contemporane de a percepe această lume.
Ce vi se pare că au în comun occidentalii care vă cer sfatul? Își doresc să practice ceva anume sau își doresc mai mult să facă arte marțiale? Sau solicită pur și simplu ghidare spirituală?
Shi Hen Yi: Oamenii care vin spre noi sunt foarte diferiți; e greu să le găsim motivațiile comune. Dacă punem puțin între paranteze dezvoltarea spirituală, accentul principal cade pe căutarea a ceva care în prezent nu este evident în viațile lor. Ar putea fi vorba despre sănătate, satisfacție, relaxare, încredere, flexibilitate, scop și așa mai departe. Aportul cel mai important al învățăturilor Shaolin este cu siguranță cantitatea de practici și metode care pot fi de folos pentru găsirea răspunsurilor la astfel de întrebări. Nu pentru că răspunsurile ar fi date undeva, ci pentru că răspunsurile sunt descoperite de-a lungul călătoriei și modului de viață Shaolin.
Cât și cum pot învăța elevii occidentali din antrenamentele online?
Shi Hen Yi: Depinde de prioritățile stabilite și de efortul și dăruirea pe care le pune în practică. Din punct de vedere tehnic nu există restricții care să împiedice dezvoltarea sănătății și abilităților fizice și mentale prin intermediul instruirii online.
Practicanții de arte marțiale vorbesc mult despre curgerea energiei, despre importanța respirației. Le recomandați practicanților să se concentreze pe aceste aspecte?
Shi Hen Yi: La un moment dat, după mulți ani de antrenament, cu setul mental adecvat, ajungi să devii conștient de aspectele subtile din interiorul tău. Nu este de niciun folos să teoretizezi „Qi” sau fluxul de energie de la început, deoarece poate provoca crearea unei lumi fanteziste, bazate pe imaginație. Practica Shaolin începe prin a pune accentul asupra aspectelor fizicite, pentru a obține conștientizarea corpului și în cele din urmă intrarea în aspectele subtile și mai fine ale noastre, cum ar fi „Qi” sau Energia. Respirația, pe de altă parte, este o parte integrantă a dezvoltării fizice și, prin urmare, este practicată de la început.
Cum vedeți practica acestor arte străvechi în condițiile vieții contemporane, a oamenilor mereu conectați cu vreun dispozitiv electronic, mereu grăbiți și cu orare foarte pline? Se pot antrena și în aceste condiții? Practic, ce condiție este indispensabilă antrenamentului?
Shi Hen Yi: Pentru a respecta antrenamentul este indispensabilă alegerea sau chiar restricția alegerii, pentru a stabili prioritățile corect. Nu este nimic rău într-un stil de viață ocupat și bazat pe tehnologie. Dar cu siguranță are consecințe – care se pot exprima ca o minte perturbată și dezechilibrată, un corp slab și plin de dureri și de conflicte interne. Echilibrul este cheia pentru a stabili propriile structuri în lumea libertății. Succesul în viață poate fi obținut doar prin acțiunile de echilibrare care ne permit să ne reajustăm atunci când simțim că nu suntem aliniați.
Practica Shaolin este una dintre numeroasele posibilități de a face acest lucru; este o modalitate de a învăța despre o artă străveche pe care să o adaugi la modul tău de viață integral – fără ca ea să îți înlocuiască modul de viață.
Roxana Melnicu este redactor-șef al revistei Psychologies. Psiholog din 1997, jurnalist din 2000, Roxana a tradus numeroase lucrări din câmpul psihologic, iar obiectivul ei este ambițios: construirea unei culturi psihologice care să fie activă pe o pe scară cât mai largă în societatea românească.