Amalia Sterescu: „Școala românească ne învață puțin sau deloc despre vorbirea în public“
Amalia Sterescu este fondatoarea primei școli de public speaking din România. A instruit personal peste 2,500 de profesioniști și elevi în public speaking. În calitate de strateg certificat în personal branding a creat o agenție care ajută profesioniștii să devină vizibili în industriile lor ori să facă tranziții în carieră. Leadership-ul este pasiunea ei și creează programe personalizate de instruire pentru echipele de lideri din diverse industrii, local și internațional.
Psychologies: Amalia, cum ai trecut de la business la coaching? Care a fost declicul care te-a făcut să apreciezi influențele complexe pe care le pot avea factorii umani în evoluția oricărui business și mai ales în găsirea unei noi forme de manifestare în acest domeniu?
Amalia Sterescu: Sunt 10 ani de când am devenit antreprenor în educație, de când ajut companii din diverse industrii să-și îmbunătățească abilitățile în zona de leadership, public speaking sau personal branding. Mi-am asumat lecțiile celor 16 ani de experiență ca leader în diverse corporații cu amprentă globală și am pornit acum 10 ani în această călătorie profesională, antreprenorială pentru că aveam nevoie să mă provoc pe mine însămi ca profesionist! Pentru că simțeam atât nevoia de a-mi testa limitele pe un teren nou, dar și pentru că în mine clocotea deja dorința de a dărui altfel, de a aduce valoare într-un alt mod decât o făcusem anterior! Acum 10 ani, dintr-o poziție de Vice Președinte într-o companie americană, mi-a fost dificil să-mi definesc nivelul următor al evoluției mele profesionale în interiorul unei corporații, așa că am ales să mă reinventez în afara ei. Cred că am reușit și nu am regretat niciodată această reinventare. În relația 1:1 cu clienții mei spun adesea că operez la granița dintre coach și consultant în efortul meu de a-i ajuta să-și accelereze tranziția la nivelul următor.
Cum ai găsit curajul să schimbi abordarea?
A. S.: Din propria mea tranziție în carieră, dar și din experiențele clienților mei, am observat că odată ce se inoculează în mintea ta sămânța schimbării – din momentul acela nu mai e cale de întors. Tranzițiile în carieră, dintr-un rol de angajat în altul, în interiorul aceleiași organizații sau în afara ei, pot fi o provocare, însă perioada de adaptare e mult mai mică. Însă atunci când faci tranziția dintr-o organizație mare, dintr-un rol de senior leadership unde beneficiezi de tot felul de resurse, spre un start-up, se simte ca un cutremur care ne zguduie pe mai multe paliere. În această viață probabil că am multe minusuri, însă curajul nu mi-a lipsit!
Aveam trei copii acasă, un soț care trecuse prin experiența antreprenoriatului – și indirect și eu odată cu el – și mi-am spus: „Acum e momentul! În caz de eșec voi putea întotdeauna să îmi iau un alt job.” Într-o astfel de tranziție e nevoie să-ți redefinești succesul ca profesionist, e nevoie să înveți în permanență din erori, e nevoie să asculți piața și să nu te îndrăgostești de o idee căreia nu i-a sosit ceasul. E nevoie să te lepezi de statutul cu care te obișnuiește corporația și să te reinventezi într-o formulă pe care o rafinezi an de an, ești propria ta construcție. Trebuie să fii conștient că nu pornim niciodată de la zero, ci avem alături de noi poveștile noastre de succes, competențele noastre, rețeaua noastră de contacte strategice și mai ales avem pasiunea pentru a clădi o altfel de realitate pentru noi – și, de ce nu, și pentru clienții noștri. În iureșul asta nu ai timp să-ți fie frică, ci doar să mergi înainte!
Ai avut mentori sau persoane care te-au inspirat?
A. S.: Acum 10 ani când am făcut această tranziție în carieră, m-au inspirat femeile antreprenor din România care au pornit dintr-un context similar, care s-au format ca lideri la școala multinaționalelor ce dominau peisajul anilor `90 și au reușit în antreprenoriat! Aveam în cercul meu o serie de doamne pasionate în a-și valorifica talentele lor, dar și pe ale celor cu care lucrau – pentru a aduce mai multă valoare clienților. Ele mi-au fost modele de curaj în zona de antreprenoriat.
Sursă de inspirație mi-au fost mulți lideri din zona corporate care mi-au fost mentori valoroși și care m-au ajutat să cresc în context de schimbare, în contextul în care trebuia să conduc echipe în India sau China. În zona de coaching, model îmi este primul meu coach, Joel Garfinkle, pe care am avut ocazia să-l întâlnesc la o conferință de women leadership în San Francisco și cu care am lucrat ulterior, într-o perioadă dificilă pentru mine.
Mă inspiră liderii din comunitățile din care fac parte, cum sunt International Leadership Association sau cei din comunitatea mea de Mindful Leaders de la NYU și Sounds True.
Și, da, mă inspiră clienții mei! Am șansa să accesez organizații diferite, unde domnesc culturi și problematici diferite – nu numai eu îi învăț pe ei, dar și eu învăț foarte mult din poveștile lor despre succes sau eșec!
Ce a prespus formarea ta în domeniul lărgirii și dezvoltării competențelor umane?
A. S.: Sunt genul de profesionist care va înceta din învățat numai când se va opri din respirat. Tot timpul spun că atunci când te oprești din a studia, din a învăța, și îți asumi că le cam știi pe toate, atunci ai pornit deja pe drumul mediocrității!
Nu a existat an din activitatea mea ca antreprenor în care să nu fac o certificare, să nu mă înrolez în vreun program de instruire; așa am făcut o certificare ca personal branding strategist în SUA și sunt printre puținii profesioniști certificați pe acest topic, în Europa, cu unul din pionierii în personal branding, William Arruda. Așa m-am certificat pe digital leadership și digital transformation la Columbia University cu Prof. David Rogers, așa am învățat despre NLP cu Dr. Richard Bandler – unul din fondatorii acestei metode, așa m-am pregătit în public speaking cu Paul McKenna sau John Thompson, așa am învățat despre mindful leadership la New York University cu profesori ca Daniel Goleman, Jack Kornfield, Tara Brach, Lisa Lahey, Tami Simons – ca să numesc numai câțiva… Așa am studiat la CoachU și m-am certificat în calitate de Executive Coach cu Andrew Neitlich la Center for Executive Coaching US… Învăț continuu pentru că mă ajută să pot fi cu adevărat de folos echipelor de lideri cu care lucrez sau clienților mei în zona de coaching și împărtășesc din lecțiile mele ca speaker pe scena unor evenimente, atât locale, cât și internaționale, la invitația diverselor comunități din care fac parte.
Cum ai ales formarea în NLP și ce ți-a adus aceasta?
A. S.: Formarea ca NLP Practitioner cu Dr. Richard Bandler la Londra în 2014 a venit din curiozitate. L-am ales pe Dr. Richard Bandler pentru că, alături de John Grinder, este cel mai bun, de fapt este co-fondatorul acestei metode prin care încercăm să ne bazăm pe limbaj și comenzi verbale pentru a ne crea noi hărți mentale, pentru a ne învinge anumite fobii, anumite temeri și de ce nu – pentru a vinde cu subtilitate în fața unui public mai larg. Țin minte că în etapa de formare, la Londra, participau peste 200 de profesioniști din toate țările, oameni în general interesați pe de o parte cum să vândă mai bine aplicând NLP, pe de altă parte cum să-și învingă anumite fobii, spaime, amintiri dureroase.
M-am dus acolo din curiozitate, ca să înțeleg cum îmi pot îmbunătăți abilitățile de public speaking și tehnicile de interacțiune cu publicul prin mijloace ce țin de programare neurolingvistică. Am înțeles despre ce e vorba și pentru mine a fost suficient, nu am fost neapărat de acord cu metodele folosite și nu sunt neapărat adepta manipulării de acest gen pentru că nu cred că poate susține un efect pe termen lung, dar cel puțin am acum avantajul că înțeleg când cineva aplică aceste metode pe mine.
Cum te-au ajutat formările tale de coaching în viața ta de familie, în gestionarea situațiilor care apar?
A. S.: Se spune că în business sunt un antreprenor în educație, iar acasă sunt un foarte bun manager operațional întrucât trebuie să gestionez o familie cu trei băieți de 10, 12 și 16 ani și vă asigur că orice tehnică de autocontrol, orice tehnică prin care știi să pui întrebările corecte, orice element din zona de coaching poate fi de folos oricărui părinte! Noi, părinții, la rândul nostru, nu ne naștem învățați, ci învățăm parenting alături de copiii noștri. Iar de multe ori învățăm despre noi în relația cu ei; de multe ori suntem învățăcei în acest raport părinte-copil. Până la urmă face parte din farmecul vieții de părinte. Important este ca, în fața examenelor vieții, copiii noștri să aibă structura internă necesară pentru a trece cu bine peste orice provocare și pentru a simți că au tot suportul nostru.
Cum împaci viața de familie cu bogăția ta de activități profesionale?
A. S.: Sunt foarte multe persoane care găsesc fascinantă această combinație între a fi femeie antreprenor în România lui 2023, cu 10 ani de experiență în zona asta, și a fi în același timp mamă, dar și soție, fiică, soră, cu responsabilitățile aferente.
Secretul stă într-o bună organizare și planificare, într-o bună prioritizare, într-o preocupare pentru propria îngrijire și propria stare de bine – pentru că motorul acesta nu este inepuizabil! Din când în când mai dă și rateuri – și e important să învățăm să ne ascultăm, să ne îngrijim, să ne cunoaștem propriile nevoi, astfel încât să putem dărui celorlalți ceea ce au nevoie de la noi în mod constant. Asta încerc să fac – nu spun că e ușor, nu spun că îmi iese întotdeauna, dar sunt acolo, pe linia de plutire, încercând să fiu cea mai bună versiune a mea în toate rolurile cu care operez zilnic. În timp, mi-am construit un sistem bun de suport, cu care operez atât pentru zona administrativă, cât și pentru propria mea sănătate fizică și emoțională.
Cum ai ajuns să te ocupi de dezvoltarea abilităților de comunicare și în special a celor verbale?
A. S.: Când mi-am demarat propriul business, acum 10 ani, mi s-a părut natural să accept orice invitație de a vorbi în public, pe scena diverselor evenimente din țară. Analizând prestațiile mele ca speaker, mi-am dat seama că eram mai mult în zona de prezentări de business decât în cea de public speaking – aveam ca etalon acum 10 ani speakerii întâlniți pe scena unor evenimente internaționale în California – motiv pentru care am ales să mă instruiesc în public speaking!
Ulterior au venit spre mine diverși profesioniști, întrebându-mă dacă nu cunosc pe cineva care livrează local un program bun de public speaking. Așa am creat prima școală de public speaking din România: am reacționat la nevoia pieței, o nevoie constantă ce vine pe fondul unui minus al curriculei educaționale românești.
Spui în prezentarea ta de pe site că ai fost un copil timid. Când ai simțit că ți-a trecut timiditatea? Cum te-a afectat timiditatea, ai vrut să scapi de ea?
A. S.: Nu ne naștem cu teama de a vorbi în public, ci este o teamă dobândită. Îmi amintesc și acum, eram în clasa întâi – ora de matematică. Învățătoarea m-a scos la tablă și am greșit răspunsul. Ea a reacționat violent și m-a dat cu capul de tablă. În acel moment au luat naștere două spaime: spaima de matematică și spaima de a vorbi în fața unui public! Indiferent de nivelul de instruire pe care-l am în zona de public speaking, port cu mine copilul emoționat și temător, numai că anii de practică intensivă m-au învățat cum să-mi stăpânesc anxietatea! Spun adesea că, în public speaking, dacă nu exersezi, regresezi – așa că una din formele prin care țin sub control acest tumult este exercițiul constant, expunerea constantă pe diversele scene ale lumii.
Alternativa de a sta mereu în spate nu e o opțiune. Dacă nu ai curaj să ieși în față și să te exprimi, pierzi oportunități de carieră sau în business! Tu ce alegi?
În ce măsură conștientizează adulții și adolescenții importanța felului de a se prezenta în lume prin discursul propriu?
A. S.: Unul din exercițiile cele mai frecvente în programele mele de instruire presupune ca profesioniștii participanți să se prezinte pe axa timpului în doar câteva cuvinte. Sunt surprinși și de cele mai multe ori găsesc acest exercițiu dificil. Ne este greu să ne exprimăm în cele mai relevante povești de succes, în cele mai relevante cifre pentru experiența noastră profesională, ne este dificil să vorbim despre noi la viitor, cu aspirațiile și dorințele noastre. Cred că e nevoie de educație constantă în acest sens. E unul din motivele pentru care, în lucrul meu cu elevii, introduc exerciții prin care îi învăț să se prezinte. Chiar dacă sunt doar elevi și poate cred că nu au foarte multe cuvinte de spus despre ei înșiși… veți fi surprinși post instruire!
Există o formulă pentru un discurs de succes?
A. S.: În ultimii 10 ani pot spune că am dezvoltat Metoda Amalia Sterescu de a vorbi în public. În cadrul programelor pe care le-am creat, tinerii învață în special cum să se pregătească pentru un discurs în public – de la modul în care ne colectăm informațiile, de la formulele de introducere, la modul în care ne structurăm eficient discursul și încheiem memorabil.
Diversele tipuri de structură pe care le oferim sunt la alegerea tinerilor – cei foarte creativi aleg să surprindă, cei mai analitici preferă o structură standard. Important însă este ca mesajul lor să aibă logică, să capteze și să reușească să sădească ceva în mințile și sufletele oamenilor.
Școala românească ne învață puțin sau deloc despre vorbirea în public – excepție fac școlile private unde pe alocuri sunt introduse opționale de public speaking. Cea mai plictisitoare formă de a începe un discurs este „Bună ziua, sunt Amalia Sterescu și astăzi vă voi vorbi despre…”
Bâlbâielile sunt inerente atunci când ești emoționat – insist mai puțin pe ele, dar pun foarte mult accent pe structura unui discurs și pe interacțiunea cu publicul. Succesul unui discurs este legat de abilitatea speakerului de a-și transmite ideea și de a-i determina pe oameni să reflecteze la subiectul respectiv și de ce nu, să acționeze, să transforme realitatea comunității, business-ul sau propria viață!
Este exagerată sau mai degrabă subestimată importanța nonverbalului în discurs?
A. S.: Nu e nimic exagerat legat de importanța non-verbalului în discursul public; dozajul este important.
Atunci când ești în fața oamenilor – sau chiar și online – pentru a comunica eficient trebuie să te folosești de toate instrumentele pe care le ai, inclusiv de propriul corp, prin: gesturi, postură, expresia feței. Studiul lui Mehrabian din 1971 arată că oamenii își fac o primă impresie despre tine înainte ca tu să spui primul cuvânt – prin tot ansamblul oferit de limbajul tău nonverbal. Conform aceluiași studiu, ceea ce comunicăm prin cuvinte influențează impresia publicului în proporție de numai 7% – restul e dat de comunicarea nonverbală. În era comunicării online, provocările speakerilor sunt și mai mari, pentru că publicul e la un click distanță de alți competitori care se bat pe atenția sa. Inteligența artificială vine repede din urmă și oferă diverse soluții automatizate de prezentare și public speaking – întotdeauna însă nonverbalul ne va diferenția de soluțiile oferite de roboți.
Ce înseamnă pentru tine o sesiune de coaching?
A. S.: Oportunitatea de a sprijini efortul de schimbare sau transformare al unui profesionist prin metode specifice procesului de coaching. Bucuria de a produce „aha-uri” sau de a vedea cum clientul își conștientizează propriile progrese ori curajul de a se împrieteni cu proprii sabotori, pentru a deveni o versiune mai bună a sa.
Cât de importante sunt aspectul și discursul pentru o femeie din domeniul business? Dar pentru un bărbat?
A. S.: Imaginea unui profesionist, atât față în față, cât și online, este cartea sa de vizită și nu este deloc de neglijat, indiferent că ești bărbat sau femeie. A fi profesionist nu e o calitate ce ține de gen, e o însumare a competențelor tale, a poveștilor tale de succes, a lecțiilor tale extrase din eșec – discursul tău trebuie să reflecte anii tăi de experiență, trebuie să le dea celorlalți certitudinea că merită să fii ascultat pentru că aduci valoare!
Sfătuiesc femeile din business să nu mai stea în spatele scenei, să aibă curajul să iasă în față și să se exprime, să povestească din experiența lor, care poate fi aur pentru orice comunitate!
Ce le spui celor care îți servesc din când în când răspunsul: „nu cred ca pot”?
A. S.: Le demonstrez contrariul, cu blândețe și în doza potrivită pentru fiecare.
Crezi că oricine poate deveni lider? Ce înseamnă carismă în contextul asta? Este un dat nativ sau se poate educa?
A. S.: Am întâlnit profesioniști care se cred lideri, dar sunt de fapt foarte buni manageri, am întâlnit manageri care cred despre ei că sunt doar buni manageri când de fapt sunt lideri și am întâlnit profesioniști cu titluri pompoase care nu erau nici una nici alta. Unii rămân foarte buni manageri, alții au nativ abilitatea să își exprime o viziune clară, au abilitatea să le descrie celorlalți destinația, să inspire, să provoace status-quo-ul, să meargă pe căi nebătătorite, să motiveze – de aceea sunt lideri!
În doze potrivite, carisma se poate educa chiar și în cele mai disperate cazuri, lucrând la limbajul nonverbal, la dicție, la expresiile feței, la postură dar și la calitatea mesajelor transmise. În programul meu Leadership Carismatic abordez mai amplu acest subiect.
Care este cel mai important factor pentru un personal branding de succes?
A. S.: Autenticitatea. Să te reprezinte și să oferi aceeași experiență valoroasă celui care interacționează cu tine, atât online, cât și față în față.
Cum ai scris cartea Tango cu viața? Mai ai în plan cărți?
A. S.: În 2015 urma să fiu speaker la un eveniment pentru femei în leadership unde participau cam 400 de persoane – a fost o ocazie memorabilă de a lansa Tango cu viața, această colecție de 58 de articole despre dragoste și relații, carieră, balanță viață personală/ viață profesională. De atunci am scris peste 600 de articole pe blogul meu sau în diverse publicații, un e-book pe tema „Corporate Wellbeing” iar în februarie lansez un alt e-book pe zona de LinkedIN & personal branding.
Da, mă bucur să spun că am în plan și alte cărți, căci o zi în care nu scriu este pentru mine o zi tristă!
Ce planuri ai pentru anul acesta? Ce noutăți pregătești?
A. S.: Sunt câteva inițiative inedite anul acesta în business-ul meu. Aș menționa oportunitatea pe care o ofer în premieră fiecărui antreprenor în educație, începând cu aprilie 2023, de a cumpăra o franciză de public speaking după metoda Amalia Sterescu de instruire elevi și profesioniști!
Lansarea unui Masterclass de Personal Branding adresat pieței internaționale, lansarea primelor mele programe preînregistrate de instruire în leadership, public speaking și personal branding precum si programe noi de instruire în zona „self care” pentru lideri sau „reframing aging” – sunt câteva din planurile mele pe acest an.
Roxana Melnicu este redactor-șef al revistei Psychologies. Psiholog din 1997, jurnalist din 2000, Roxana a tradus numeroase lucrări din câmpul psihologic, iar obiectivul ei este ambițios: construirea unei culturi psihologice care să fie activă pe o pe scară cât mai largă în societatea românească.