Celebritatea da sarm?
Ce spune despre ea insasi Angela Gheorghiu,cantareata de opera „Un artist trebuie sa aiba charisma, starea pe care o da publicului trebuie sa fie de neuitat. Publicul trebuie sa uite de tot, sa se lase purtat timp de doua, trei sau patru ore, cat poate dura un spectacol de opera.” |
An de an, se organizeaza noi sondaje despre „ce vedeta e cea mai sexy“, „ cea mai elegant/a“, „cea mai puternica“. Iar oamenii voteaza (prea putin surprinzator) cu cei pe care ii vad mai des. A fi faimos e un drum sigur catre a fi iubit? Iata cateva confesiuni de celebritati pe aceasta tema.
Seduction… si peste 18 milioane de rezultate pe Google.com. Totul are legatura cu seductia. Cercetarile in materie de creme, cifrele de afaceri ale firmelor de lenjerie intima, piata nutritiei de calitate, a sportului, a modei si a parfumeriei… Mai nou, stilismul si coaching-ul de imagine capata teren, ca niste terapii integratoare dedicate felului cum arati.
Seductia este numitorul comun al tuturor acestor desfasurari de forte. „Frumusetea e in ochii celui care priveste“… sau nu. Sau, mai curand, ochiul care priveste poate fi influentat, manipulat, condus, sedus. O cantitate enorma de informatie este dedicata astazi aparentei, imaginii, transformarii si reinventarii (cu un termen ciudat, preferat zilele acestea de toate comentariile). Celebritatile, – intruchipari a ceea ce restul lumii valorizeaza – sunt, in buna masura, recipientele proiectiilor noastre.
Ele, vedetele, tin prima pagina a ziarelor pentru ca ne alimenteaza, iar si iar, setea de idealitate. Am vrea sa le semanam: bogati, puternici in plan social, frumosi pana la varste… onorabile. Ne captiveaza povestile lor romantioase si credem, mai mult sau mai putin constient, ca celebritatea ii face si mai dezirabili. Vizibilitatea sociala maxima, castigata prin expunerea in media, pare sa vina la pachet cu sarmul personal, charisma si vraja inerente prezentei liderului.
Asa se face ca, in 2007, intr-un top realizat de revista Psychologies Franta, intre primii zece seducatori ai acestei tari se afla… Nicolas Sarkozy. Sa fie oare astfel? Sa te faca televiziunea, automat, sarmant? Sau este acesta efectul bizar al notorietatii? Este notorietatea sinonima cu valoarea?
Sunt tot atatea intrebari care se nasc, urgent, si la noi, atunci cand privim, cu uimire, topuri locale, gen „Zece pentru Romania“ unde, nu o data, valorea este atribuita exclusiv pe baza faimei personajului.
Televiziunea si faima
Statistica nu e un argument suficient pentru a atribui cuiva o calitate anume. Si totusi se intampla. Exista un consens puternic in favoarea ideii ca Mihaela Radulescu e o femeie eleganta. Sau ca Dan Chisu e un barbat sexy.
Departe de mine sa contest aceste idei. Ceea ca mi se pare insa teribil de interesant este acest „efect de real“ pe care il are televiziunea. Termenul apartine unui sociolog francez, Pierre Bourdieu, si se refera la faptul ca oamenii cred in realitatea a ceea ce vad la televizor. Cu alte cuvinte, ceea ce li „se propune la TV e chiar adevarat“. Celebritatea alimenteaza o foame de nesaturat. Proiectam in ei sau in ele visurile noastre, evadam in soap-opera dintr-o realitate prea rar satisfacatoare. Iar nevoia noastra de ideal, cererea noastra tot mai presanta de a-i vedea se transforma in capital pentru ei. Toata lumea castiga.
Si totusi, cum se percep ei pe ei insisi?
Ce spune despre ea insasi Aylin,actrita „(…) Pentru mine, frumusetea este data de insasi varsta pe care o am. De aceea, nu fac absolut nimic in mod special. Cel putin, nu deocamdata.” |
Ce spune despre ea insasi Maria Dinulescu,actrita „Puterea mea de seductie? Ma incita gandul de a-l cunoaste pe cel din fata mea. Devin captivata de ce gasesc in el si raman acolo. El simte, si atunci se indragosteste de mine. Ma simt bine si subjug armonia dintre noi.“ |
Ce spune despre el insusi Razvan Fodor,cantaret si actor „Mama mi-a spus, tot citind despre mine prin presa, ca sunt frumos sau sexy, ca nu si-a dat seama pana acum… Ea ma vede frumos pentru ca sunt copilul ei, nu pentru ca sunt vreun sex simbol sau ceva in genul asta.” |
Text de Iuliana Alexa
Selectii foto: Claudia Cosma
Foto: Radu Chindris pentru Viva; Doru Amariucai, Alex Galmeanu pentru Viva, Sebastian Enache