Corina Munteanu, o ambasadoare a frumuseții
PADIR, Patronatul Antreprenorilor din Industria Înfrumusețării din România, este o organizație tânără, înființată în anul 2020. De atunci ea își face simțită prezența din ce în ce mai des în societate, punându-și amprenta asupra celor care activează deja sau vor să activeze în această industrie. Corina Munteanu, președinte fondator a acestui Patronat, a avut bunăvoința să răspundă la câteva întrebări pentru Psychologies.
Psychologies: Care a fost motorul care a stat la baza înființării PADIR? Cum a luat naștere acest Patronat?
Corina Munteanu: Anul acesta s-au împlinit zece ani de când am început să cochetez cu ideea de a fonda o organizație care să apere interesele antreprenorilor din industria înfrumusețării. Atunci când a fost fondată Asociația Națională a Antreprenorilor, am conceput și coordonat programul „Strategii de înfrumusețare”, cu scopul de a organiza mese rotunde la care să fie invitați antreprenorii din industrie, fie ei proprietari de saloane, furnizori de formare profesională, producători, furnizori sau distribuitori de echipamente și materiale specifice sau profesioniști, pentru a identifica problemele cu care se confruntă industria și pentru a genera cele mai viabile soluții. În cadrul unei ședințe de brainstorming din cadrul acestor întâlniri, a apărut pentru prima dată nevoia de a fonda o organizație a cărei misiune să fie exclusiv dedicată industriei înfrumusețării. Acest lucru s-a întâmplat în plin lockdown, moment în care am realizat că fără o astfel de organizație, viitorul industriei înfrumusețării nu numai că va fi unul incert, ci unul foarte greu de creionat. Încă de dinainte de pandemie ne confruntam cu un fenomen foarte greu de controlat, o defragmentare a industriei, care o dată cu pandemia s-a accentuat, atingând cote maxime. Mai mult decât atât, era foarte evident faptul că profesioniștii și toți cei care activează în această industrie vor avea nevoie de sprijin de orice natură, inclusiv de ordin emoțional pentru a regăsi un echilibru, pentru a putea restarta motoarele.
Cine este Corina Munteanu? Care a fost parcursul dvs. personal și profesional?
C. M.: Corina Munteanu este antreprenor de la vârsta de 19 ani. Atunci când alți adolescenți aveau interese legate doar de modă, cluburi, distracție și excursii, eu aveam planuri mărețe în antreprenoriat. Bine, recunosc, nici nu știam că se numește antreprenoriat ceea ce făceam, abia prin 2007, atunci când România a intrat în UE, termenul de antreprenor a început să devină din ce în ce mai popular. Spiritul antreprenorial a fost sădit încă de la vârste fragede, atât de părinții mei, cât și de bunici. Nici măcar nu îmi amintesc ce răspundeam la întrebarea „ce vrei să te faci când o să fii mare?”, atât de sigură eram că voi avea propria mea afacere. M-a ajutat foarte mult direcția pe care mi-au trasat-o părinții, pentru că la liceul economic, acum Școala Superioară „Nicolae Kretzulescu”, am studiat materii care au strânsă legătură cu antreprenoriatul precum organizarea unei societăți comerciale, economie, tehnologia comercializării mărfurilor, marketing, contabilitate și chiar secretariat și corespondență. După absolvirea liceului, m-am înscris la SNSPA, Facultatea de Comunicare și Relații Publice, contrar dorinței părinților mei, care își doreau ca eu să devin economist. La facultate am descoperit pasiunea pentru mass-media și publicitate, iar de aici și până la înființarea primei societăți comerciale a mai lipsit doar îndemnul insistent al surorii mele, care a văzut potențialul meu chiar înainte ca eu să-l fi descoperit. Următorul pas a fost fondarea unei agenții de publicitate care avea și un produs in house, o revistă de informații și publicitate.
Când ați decis că doriți să activați în industria frumuseții? Ce anume v-a determinat să faceți această alegere?
C. M.: Știind că un antreprenor trebuie în permanență să se dezvolte, pe principiul „nu lăsa toate ouăle într-un singur coș”, mai ales că cifrele începeau să prevestească criza economică mondială ce avea să vină, am simțit că modelul de dezvoltare care mi se potrivește este unul pe orizontală, în consecință am început să investesc și în alte domenii. Unul dintre aceste domenii era industria înfrumusețării. Din fericire pentru mine, pe tot parcursul meu personal și profesional, am întâlnit oamenii de calitate pe care i-am admirat și încă îi admir pentru abnegația, optimismul și puterea lor de a depăși orice provocare. Una dintre aceste persoane este Oana, prietena mea de-o viață, care la un moment dat voia să vândă afacerea pe care o deținea deoarece era tânără mămică și timpul nu îi mai permitea să se dedice dezvoltării afacerii așa cum își dorea. Atunci am devenit și partenere de afaceri și cu mândrie spun că relația noastră a depășit testul timpului. În anul 2012, în urma unui șoc emoțional, am decis să renunț la toate afacerile și să mă dedic în totalitate industriei înfrumusețării. În aceeași perioadă, a luat ființă și programul „Vreau Să Fiu Profesionist!”, program de promovare a meseriilor din industria de beauty în rândul copiilor instituționalizați sau proveniți din medii defavorizate. Plecând de la ideea că vrem să le oferim o bucurie, împreuna cu mai mulți antreprenori din industrie, dar și cu renumiți profesioniști, campioni naționali, am mers la ei pregătiți să prestăm servicii de înfrumusețare și să le oferim mici cadouri constând în alimente, dulciuri, produse de igienă și îmbrăcăminte. Ajunși acolo, am identificat o nevoie a tinerilor de a fi mentorați, de a li se arăta o cale, sau mai bine zis de a li se prezenta oportunități de profesionalizare.
Ce sfat dați tinerelor și tinerilor care vor să-și aleagă această meserie?
C. M.: În primul rând, să vină la consiliere vocațională. Noi facem și acest lucru, în cadrul PADIR. La prima ședință, tânărul completează un chestionar de interese, aflând astfel care este profilul lui vocațional. Este prima etapă în care vedem dacă meseriile din beauty se încadrează în profil, pentru că nu e suficient să îți placă. Ca să poți deveni un profesionist desăvârșit, meseriile din industria beauty presupun și o înclinație către artă, multă dăruire și deschidere spre o perfecționare continuă. Apoi trecem la etapa a doua, care în prezent este în curs de autorizare. Pentru tinerii care lucrează în domeniu, dar nu au o calificare dobândită, pot veni la o evaluare la centrul de evaluare pe care PADIR urmează să-l inaugureze. Cei care nu au niciun curs și nicio pregătire vor fi îndrumați către furnizorii de formare profesională, de asemenea, membri PADIR. Absolvenții cursurilor și deținătorii certificatelor de evaluare, vor fi îndrumați de către departamentul de furnizare a serviciilor de mediere pe piața muncii unde le vor fi prezentate ofertele de angajare ale saloanelor, de asemenea membri PADIR. Cam aceasta este ruta pe care noi am creionat-o și la care lucrăm de zor, aceasta fiind de altfel și una dintre soluțiile pe care PADIR le-a identificat pentru diminuarea deficitului forței de muncă.
Care au fost cele mai mari provocări cu care ați luptat de-a lungul vieții?
C. M.: În genere, viața de antreprenor este o provocare continua. Toate proiectele și toate demersurile efectuate au fost la început doar provocări. Chiar și după ce au prins contur, provocările nu au încetat să apară. Una dintre cele mai dezvoltate abilități ale unui antreprenor este aceea de a se adapta. Într-o economie atât de dinamică, lipsită de predictibilitate, cu un cod fiscal și un cod al muncii care se schimbă neîncetat, nu ne rămâne decât să ne adaptăm. Nici să o iei de la capăt nu este o rușine. Se spune că nu ești antreprenor cu adevărat până nu experimentezi și un eșec. O componentă comună a acestor proiecte o reprezintă schimbarea de mentalități și aceasta poate fi considerată una dintre cele mai importante provocări. Un exemplu concret de mentalitate pe care ne dorim să o schimbăm în prezent este părerea părinților referitoare la reputația meseriilor din industria de beauty. Întotdeauna acestea sunt privite ca o ultimă opțiune, nu ai luat examenul, te faci coafeză, manichiuristă sau orice altă meserie din industrie. Noi vrem să creștem reputația acestor meserii și tocmai de aceea am conceput programul „SPEAK UP!”, program de creștere a reputației ocupațiilor din beauty cu scopul de a le transforma într-o primă opțiune în alegerea unei cariere, prin oferirea de burse, mentorat și inspirație. Acesta este un mod ușor și de impact de a împărtăși dragostea profesioniștilor pentru industrie cu cei din cercul lor de influență și de a-i inspira pe cei din jurul lor.
Și care sunt cele mai importante realizări?
C. M.: Fiecare proiect în parte a avut și are rezultate extraordinare. Dintre ele, vreau să menționez unul care rămâne exemplu de referință ca și rezultat al proiectului „Vreau Să Fiu Profesionist!” Un tânăr provenit din mediu defavorizat, care nu a prea frecventat școala, chiar cu unele obiceiuri neortodoxe, a reușit cu ajutorul programului să își descopere pasiunea pentru frizerie, a primit o bursă de calificare și, în scurt timp și-a deschis propria frizerie. Acela a fost momentul în care am primit confirmarea că indiferent cât de greu este, ceea ce facem, facem foarte bine. Vă întrebați dacă am găsit cheia succesului? Eu zic că da, am găsit-o. Să faci ce îți place, în ritmul tău, împreună cu oameni extraordinari și toate aceste lucruri să fie apreciate de o industrie întreagă, este cu siguranță o rețetă a succesului.
Care este misiunea PADIR?
C. M.: Excelența în educație și formare profesională este unul dintre obiectivele principale ale PADIR – Patronatului Antreprenorilor din Industria Înfrumusețării din România, iar pentru ca profesioniștii din acestă industrie să atingă potențialul maxim și să profeseze la cele mai înalte standarde, este nevoie de crearea unei culturi care să promoveze această excelență. PADIR oferă membrilor săi resurse valoroase, sprijin și conexiuni pentru a ajuta la dezvoltarea afacerilor, la creșterea performanțelor profesionale, dar și acces facil la educație, promovează cultura antreprenorială și egalitatea de șanse între femei și bărbați, promovează și apără drepturile și interesele membrilor săi și îi informează despre legislația și reglementările industriei.
Cum vă vedeți peste 10 ai de acum înainte?
C. M.: Nu m-ați întrebat nimic depre regrete. Și le-am adus în discuție acum, deoarece eu cred cu tărie, că regretele trecutului devin planuri de viitor. Regret că nu am înțeles mai devreme cât de importantă este prevenția în sănătate, poate așa aș fi putut gândi un proiect care să salveze vieți. Și îmi mai doresc să dezvolt un proiect care să ajute profesioniștii din industria înfrumusețării să devină un fel de mesageri ai binelui, să identifice discret cazurile de abuzuri domestice în rândul clientelor și să le îndrume către asociațiile care au ca misiune stoparea acestui fenomen. Deci, peste zece ani, mă văd tot în slujba binelui, implicată în diverse proiecte cu caracter voluntar menite să ajute atât antreprenorii, cât și societatea civilă.
Dana Mina Verescu a absolvit Facultatea de Psihologie în 1997 și are titlul de MA în Psihologie Organizațională și Psihologie aplicată în domeniul securității naționale. Lucrează în presă de peste 20 de ani și a scris la revistele Grădina mea de vis, Femeia, Femeia de azi, Ioana, Cărticica practică, Național Geographic. Este redactor la Psychologies România. Este pasionată de taichi, lectură, filme și plimbări în aer liber și crede că una dintre cele mai bune psihoterapii este mișcarea.