Frumusetea ca business – de Marius Chivu
„Fight Club“ a facut din Chuck Palahniuk, inca de la debut, un scriitor cult. Niciunul dintre romanele scrise ulterior n-a dezmintit talentul acestui scriitor intunecat si cinic.
Intr-o lume a spectacolului in care vazul este simtul cel mai de pret, frumusetea inseamna – chiar in aceasta ordine – sansa, succes, fericire. Frumusetea este business si religie, iar fotomodelele sunt agentii si apostolii unei lumi in care frumusetea, tineretea si perfectiunea sunt singurele standarde acceptate.
Revista „Vogue“ este „Biblia”, pentru ca mantuirea se face prin corp, cosmetice, parfumuri de firma si haine de lux. Cine nu corespunde criteriilor de frumusete isi sacrifica corpul, convertindu-l pe altarul chirurgiei: lifting, liposuctie, injectare cu botox, implanturi cu silicon, de par etc. Viata e un fashion show: in lumina reflectoarelor totul trebuie sa fie impecabil, chiar si cu pretul falsitatii! Pentru Dumnezeu insusi, „lumea nu este decat un canal de televiziune pe care-l schimba cand se plictiseste”.
In aceasta lume de sclipici si simulacre, supermodelul Shannon McFarland are totul: este tanara, frumoasa, celebra si adorata, are o cariera de succes, un iubit fidel si o prietena adevarata. Dar asta, pana in ziua in care un teribil si curios „accident” o mutileaza, transformand-o intr-un monstru nevoit sa umble cu fata desfigurata ascunsa dupa esarfe („Daca nu pot fi frumoasa, vreau sa fiu invizibila”). O cunoaste pe Brady Alexander, un transsexual hranit cu tranchilizante si hormonisi aflat la doar o vaginoplastie distanta defemei.
Brady o invata ca secretul supravietuirii este stergerea trecutului si schimbarea identitatii. Sub nume false, pleaca intr-o calatorie cu masini inchiriate, vizionand vile de lux scoase la vanzare si furand din dulapurile bogatasilor analgezice si antidepresive scumpe si interzise. Calatoria lor inseamna o fuga de propriile vieti, de imbatranire. Dar asta, pana atunci cand secretele fiecareia ies la iveala si ambele isi recunosc pornirile autodistructive. Brady marturiseste ca operatia de reatribuire sexuala este o forma suprema de automutilare, nicidecum o dorinta sau un vis, iar Shannon recunoaste ca accidentul a fost provocat: „Voiam siguranta zilnica a faptului ca sunt mutilata. Eram obosita sa raman o forma de viata inferioara, sa fac comert cu aspectul meu… Blocata intr-un ghetou al frumusetii, asa ma simteam”.
Finalul: inca un soc. Acest pulp fiction/fashion grotesc despre automutilare ca forma de revolta intr-o lume contrafacuta se transforma intr-un gender thriller plin de suspans. Fiindca nimic nu este doar ceea ce se vede.
M-am nascut in septembrie 1978 la Horezu, am absolvit Liceul Economic si Scoala de Arte – Clasa de coregrafie, ambele din Rimnicu Valcea, apoi Facultatea de Litere a Universitatii din Bucuresti, unde sunt si doctorand. De la debutul meu din Romania literara, in toamna anului 2000, am scris cateva sute de recenzii, cronici literare si eseuri. In ultimii ani am realizat rubrici culturale de televiziune la Antena 3, TVR Cultural si TVR 1 si am coordonat volumul caritabil Cartea cu bunici (Editura Humanitas). Sunt redactor al revistei Dilema veche, editor-coordonator al revistei Dilemateca. In rest, ascult mult rock – de la Led Zeppelin la Radiohead -, am o strungareata de 4 mm si sunt daltonist.