Reteta farmecului – de Sorin Lavric
Oamenii dizgratiosi au un farmec aparte, o virtute speciala de a placea ochiului chiar si atunci cand le lipseste eleganta. Cauza sta in prezenta unei tinute chiar si acolo unde infatisarea lasa de dorit.
Priviti un barbat gras gesticuland in timpul unei discutii. Veti constata ca, desi inestetic la infatisare, trupul lui emana o impresie stranie, la limita dintre repulsia data de revarsarea planturoasa a carnii si amuzamentul iscat de stangacia cu care isi coordoneaza miscarile. Este vorba de eleganta aceea nostima a gesturilor rotunde, curbate si lipsite de agresivitate. Exista o gingasie inconfundabila a oamenilor grasi.
Sau priviti o batrana cu incheieturile intepenite de reumatism, dusa de spate, mergand pe trotuar. Incetineala ticaita a miscarilor si crisparea gesturilor face o impresie ciudata asupra privitorului. Poti simti nu numai inmuierea miloasa in fata privelistii senectutii, dar chiar o duiosie nebanuita. Trupul ei te tulbura.
Priviti apoi un hemiplegic cum isi trage piciorul invalid, in vreme ce mana ii descrie un balans rotitor si segmentat. Curgerea franta a miscarilor ii imprumuta aerul unei marionete manevrate de un papusar lipsit de indemanare. Miscari sacadate, taiate ca intr-un zigzag. Iti poate fi mila de el sau intorci capul, din neputinta de a-i vedea nenorocirea, dar hidos nu e. Dimpotriva, impresioneaza.
Priviti apoi o tanara din categoria pustoaicelor desi unduioase si elastice, cu privilegiul unei frumuseti gracile (gratie trecatoare data de fragilitatea musculara si de distributia inca omogena a tesutului adipos), nu place defel privitorului. Nu te tulbura, chiar te indispune, iar cauza este in lipsa tinutei. E ca atunci cand te afli in fata unei mase informe careia ii lipseste un pricincipiu formator, un agent psihic care sa-i dea consistenta.
Tanara n-are postura si nici prestanta. Dar un om gras, o femeie batrana sau un handicapat locomotor, in ciuda aspectului neplacut, iti poate transmite ceva de care slabiciunea atat de gratioasa a tinerei duce lipsa: o lume interioara, o durere, o suferinta morala sau o obsesie.
In toate aceste cazuri, avem de-a face cu niste oameni dizgratiosi care totusi nu sunt urati. Lipsa farmecului presupune o sleire a expresiei psihice, nu neaparat o slutire de ordin exterior.
Concluzia: ce transmite un om e criteriul dupa care poate fi apreciat. Expresivitatea nu poate fi mimata si nici ascunsa in dosul gratiei. Ea vine din interior si poate transfigura o fizionomie, un corp sau un gest. Sau le poate compromite.
Sorin Lavric – Nascut la 27 noiembrie 1967, la Turnu-Severin. Studii universitare la Bucuresti, Facultatea de Medicina Generala, Institutul Medico-Farmaceutic „Carol Davila“ (1987–1993) si Facultatea de Filozofie, Universitatea Bucuresti (1991–1996). Doctorat în filozofie la Universitatea din Bucuresti (2005). A lucrat un an (1993-1994) ca medic stagiar si apoi a renuntat la practica medicala. Din 1997 este redactor la Editura Humanitas. Din 2003 tine cursuri semestriale la Facultatea de Filozofie din cadrul Universitatii Bucuresti, a caror tematica este axata pe filozofia lui Constantin Noica. Scrieri: Cartea de Craciun (Humanitas, Bucuresti, 1997); Ontologia lui Noica. O exegeza (Humanitas, Bucuresti, 2005); Noica si Miscarea Legionara (Humanitas, 2007) Traduceri (împreuna cu Bogdan Minca): Martin Heidegger, Parmenide (Humanitas, Bucuresti, 2001); Martin Heidegger, Problemele fundamentale ale fenomenologiei (Humnitas, Bucuresti, 2006)