Iuliana Tudor: „Acolo, prin aceste femei, astăzi se cos lumile-ntre ele. Lumea de ieri cu cea de azi.”
Iuliana Tudor debutează în lumea filmului cu o minunată producție documentară despre IA românească – proiectul ei de suflet „Port, Valoare și Splendoare”. Vom afla care a fost călătoria către acest vis împlinit, conexiunea pe care o simte pentru haina tradiţională românească, dar şi ce a presupus această docu-dramă.
Psychologies: Povesteşte-ne puţin cum ţi-a venit ideea acestui proiect. Ce te-a inspirat?
Iuliana Tudor: În sine, cămașa tradițională românească inspiră. Am considerat ca e nevoie de un astfel de film , un proiect cultural care să așeze IA acolo unde îi este locul, în patrimoniul național, dar și universal. Docu-drama Port Valoarea și Splendoare este un vis împlinit. E o mare satisfacție faptul că am reușit să realizez acest vis și că el va rămâne pentru generațiile viitoare.
Psychologies: În timpul filmărilor, ai vizitat o mulţime de comunităţi care păstrează încă vie această tradiţie – a cămăşii tradiţionale româneşti. Care a fost cea mai veche ie pe care ai văzut-o? Care este povestea din spatele acesteia?
I. T.: În cei 21 de ani de activitate în televiziune, am văzut sute de cămăși tradiționale dintre cele mai frumoase. Cele mai vechi sunt păstrate și conservate de muzee. Și aici trebuie să spun că cele mai frumoase piese pe care le-am văzut sunt la Complexul Muzeal Astra din Sibiu, cu care am și colaborat în realizarea filmului. Acolo se află piese de o valoare inestimabilă și de o frumusețe care îți taie respirația… E foarte greu să alegi o cămașă când sunt atâtea minuni create de femei anonime.
Psychologies: Fiecare semn cusut ascunde o semnificaţie aparte despre cea care o realizează, despre zona geografică, despre preocupările meşteşugăreşti ale satului sau despre mitologia românească. Care sunt cele mai cunoscute simboluri şi ce semnificaţii poartă acestea? Simţi o legătură specială cu vreunul dintre aceste semne/ simboluri?
I. T.: Cămașa tradițională românească este o haină povestitoare. Ea ascunde în cusături povestea de viață, gândurile, emoțiile fiecărei femei care a cusut. De aceea, nu veți găsi niciunde două cămăși cusute de mână la fel. Fiecare IE este unică pentru că fiecare femeie care a cusut o este unică și diferită de toate celelalte. În timpul filmărilor m-a cucerit un motiv cusut pe o cămașă din Mehedinți. Motiv care descrie pruncul, în pântecul femeii. Este atât de simplu și iată, atât de profund. Esența vieții.
Psychologies: Acest meşteşug tradiţional a parcurs secole și a rămas viu în conștiința şi tradiţiile comunităților rurale româneşti, adaptându-se transformărilor sociale, istorice și tehnologice cunoscute de oameni de-a lungul timpului. Care e poziţia ta faţă de contextul actual, în care putem cumpăra bluze în stil ie produse în masă la fel de uşor cum cumpărăm o pereche de jeanşi, fără ca purtătoarea hainei să mai cunoască însemnele brodate sau să înţeleagă semnificaţia unei piese unicat lucrate artizanal?
I. T.: Este și acesta mesajul filmului „Port Valoare și Splendoare”. Să știm ce purtăm, să simțim ce purtăm. O cămașă cusută cu mâna e o operă de artă, nu e un obiect pe care-l găsești la un preț bun, la ofertă. Nu e un produs de serie. De aceea e bine să știm și să apreciem haina tradițională românească. Numai acordându-i respectul cuvenit, alegerea va fi una corectă și asumată.
Psychologies: Vedem destul de des, în ultima perioadă, şezători în care femei din toate colţurile ţării, de la doctoriţe, profesoare sau contabile, se întâlnesc şi cos împreună, ducând mai departe tradiţia românească. Care sunt beneficiile acestor şezători pentru femei, individual sau ca grup?
I. T.: Astfel de ateliere cum este cel al Ioanei Corduneanu asigură continuitate în arta cusutului de mână după izvoade vechi. Acele femei vin să învețe semnele cusute și astfel se redescoperă pe sine, revin la rostul esențial, se relaxează și se detașează de agitația vieții urbane. Acolo, prin aceste femei, astăzi se cos lumile-ntre ele. Lumea de ieri cu cea de azi. Și astfel se nasc încă minuni de cămăși care vor rezista modei pentru că ele sunt făcute pentru totdeauna!
Psychologies: Ce poveşti din această călătorie te-au impresionat? Ce oameni ţi-au rămas întipăriţi în minte si suflet – şi din ce motiv?
I. T.: Femeile de la Sibiu, pentru istoria vie pe care o reprezintă, Ioana Corduneanu, pentru pasiunea cu care s-a dăruit lumii semnelor cusute, fiecare veșmânt pe care l-am povestit în film și care înseamnă universul fiecărei femei creatoare.
Psychologies: Aţi ales în cadrul acestui serial documentar să recreaţi IA purtată de Lydia Delectorskaya în tabloul lui Matisse, La Blouse Roumaine. De ce Matisse? De ce nu (şi) una din iile imortalizate de Theodor Aman, Constantin Rosenthal, Ion Grigorescu sau Camil Ressu?
I. T.: Pentru că Matisse a oferit o anvergură internațională IEI românești cum nu a mai făcut-o nimeni! „La blousse roumaine” rămâne o lucrare de referință în cadrul operei lui Matisse și ea e dedicată veșmântului românesc! A fost cumva o reverență pe care am dorit să o facem marelui pictor pentru felul în care a valorizat IA românească.
Psychologies: Spune-ne mai multe detalii despre această călătorie. Care a fost harta proiectului? Cât au durat filmările?
I. T.: Filmată de-a lungul a opt luni de zile în Sibiu, Focșani, București, seria „Port Valoare și Splendoare” a fost proiectul meu de suflet. Un vis devenit realitate. Darul meu pentru România. Dacă acest film există astăzi este pentru că am așezat acolo tot ceea ce înseamnă pentru mine rădăcini și frumos în țara mea.
Psychologies: Aţi conturat şi o a doua parte a serialului? Vă gândiţi la alte tematici pentru viitor?
I. T.: Filmul face parte dintr-o serie de documentare pe care mi le-am propus în urmă cu câțiva ani și pe care sper să le pot realiza în viitor!
Psychologies: Serialul va fi disponibil şi online (sau va fi transmis o singură dată pe TVR1)? Ce alte canale de comunicare vor mai fi?
I. T.: Filmul este difuzat exclusiv la Televiziunea Română pe teritoriul României. Mai mult, „Port Valoare și Splendoare” va merge la Festivaluri Internaționale de gen și va rula în cadrul unor evenimente speciale de lansare dedicate.
Alexandra Tudor este coordonator editorial pentru brandurile Learning Network şi Revista Psychologies. Este pasionată de tot ceea ce înseamnă dezvoltare personală şi profesională, căutând mereu ca prin job-ul său să contribuie la echilibrul personal şi starea de bine, a sa şi a celor din jurul său.