Now Reading
Tenorul Ștefan von Korch: „Dobândim pasiunea atunci când devenim conștienți de ceea ce facem“

Tenorul Ștefan von Korch: „Dobândim pasiunea atunci când devenim conștienți de ceea ce facem“

Avatar photo
tenorul-ștefan-von-korch-dobândim-pasiunea-atunci-când-devenim-conștienți-de-ceea-ce-facem

Îl vom vedea la București pe 22 iunie în Văduva Veselă 2.0, o re-punere în scenă de zile mari, marca Andrei Șerban.

Invitat frecvent pe scenele operelor şi filarmonicilor din ţară, dar şi de peste hotare, tenorul Ştefan von Korch se face remarcat prin abilităţile vocale acute extraordinare, mijloace de expresie notabile şi o prezenţă scenică deosebită.

Este cel mai căutat tenor al momentului pentru linia solistică din celebra Carmina Burana, lucrare pe care a interpretat-o deja de peste 30 de ori. Următoarele apariţii în această capodoperă vocal-simfonică: 23 iunie Iaşi şi 25 iunie Târgu Mureş.

Se numără printre puţinii tenori din Europa care pot cânta rolul principal din opera I Puritani de Vicenzo Bellini la un nivel înalt, muzical-artistic şi tehnic, fiind de altfel solistul ce a interpretat acest rol în premiera naţională a spectacolului, ce a avut loc la Opera Română din Cluj-Napoca.

Deşi se află încă în primul deceniu al carierei, repertoriul său cuprinde deja peste 20 de roluri de opera şi 12 lucrări vocal-simfonice.

Are în palmares roluri de marcă în opere şi operete prezentate pe cele mai mari scene din România: Falstaff, Bărbierul din Sevilla, Elixirul dragostei (Opera Naţională Bucureşti), Rigoletto şi Văduva veselă şi Văduva veselă 2.0 (Opera Naţională din Iaşi), I Puritani – premieră naţională – Rigoletto şi Bărbierul din Sevilla – Opera Română Cluj-Napoca etc.

Activitatea îi este completată de apariţii notabile pe scene internaţionale printre care se numără: Opera Kaiserslautern Germania, Teatro Verdi Padua Italia, Sala de concerte a Academiei de Muzica Zurich, Teatrul National Bratislava şi Metropolitan Concert Hall Tokyo.

Psychologies: Ștefan, de unde numele tău deosebit?

Ștefan von Korch: Numele meu îl am de la tatăl meu, care este de origine germană, astfel am preluat și eu din acest nume, care cred că mi se și potrivește.

Și cum ți-ai descoperit vocea atât de deosebită?

Ștefan von Korch: Vocea cu toții o avem, bineînțeles diferită, dar, ca să fii muzician și artist ai nevoie de multe alte lucruri, pe lângă voce. Este nevoie de muncă, de studiu, pe care l-am realizat cu diferiți profesori care m-au modelat, fiecare în propriul stil. De la toți am învățat ceva și tot mai am de asimilat multe detalii.

 De când ești pasionat de muzică și de când cânți?

Ștefan von Korch: Cânt de mai de mult timp decât sunt pasionat. De mic copil am avut talentul de a cânta cu vocea și chiar la acordeon (la acordeon am rămas însă la nivel de amator). Cred că dobândim pasiunea atunci când devenim conștienți de ceea ce facem: dacă te decizi să continui cu un anumit talent pe care-l ai, pasiunea este cea care te ține în priză.

Ai trecut de-a lungul timpului prin diverse timbre și roluri. Ce ai învățat din fiecare?

Ștefan von Korch: Da, întâmplarea face că într-adevăr am trecut prin toate vocile bărbăteșți, nu pot să spun decât că a fost un drum lung pe care l-am parcurs și, fiind trecutul meu, trebuie să accept. Am învățat că dacă modelezi vocea unui tânăr într-o direcție greșită îi poți distruge sufletul, pentru că sufletul este strâns legat de voce.

Cum de poți face atât de lejer trecerea de la operetă la cele mai dramatice partituri religioase?

Ștefan von Korch: Pentru mine nu este o provocare să fac asta pentru că m-am obișnuit să fiu pus în situații dificile. Abordarea vocală este asemănătoare, dec pentru minei trecerea nu este ceva ieșit din comun – însă nu știu cum văd alții aceste tranziții.

Povestește-ne puțin despre pasiunea ta pentru Carmina Burana.

Ștefan von Korch: Nu știu cât este pasiune și cât este capacitate, pentru că această partitură este scurtă și la obiect, aici demonstrezi că ori poți ori nu… asta bineînțeles dacă o cânți cinstit, adică pe voce plină. Eu am norocul de la Dumnezeu și un pic de știință de la profesorul meu care mă ajută, și pot astfel să fiu liniștit când interpretez această lucrare.

Cum ai colaborat cu Andei Șerban?

Ștefan von Korch: Când am auzit că voi colabora pentru prima oară cu Andrei Șerban a fost o bucurie pe care nu pot să o descriu, știind din alte surse că este cine este… a fost o plăcere.

El ne ajută să ne descoperim laturi ale personalității pe care nu le vedem noi cu ochiul liber, te face să ieși din monotonie, din uzanțele din operă… Andrei Șerban te macină, te provoacă, te agită, te neliniștește, și toate acestea le face doar ca să îți dai tu seama că poți și ești capabil. Un mare Artist.

Cum vezi diferența între Văduva veselă montată de marele nostru regizor în 2016 și Văduva Veselă 2.0 din 2023, cea pe care o vom vedea pe 22 iunie pe scena Operei Române din Bucureșți?

Ștefan von Korch: Este o montare originală, bineînțeles cu elemente care au rămas, dar și altele noi care te surprind plăcut. Acum spectacolul este un pic mai scurt fiindcă varianta din 2016 ținea 4 ore… acum totul este mai comprimat deci și mai intens… Cu siguranță veți pleca impresionați.

Mulți regizori încearcă să aducă un suflu contemporan în montările operelor clasice. Însă cum vezi modernitatea în felul în care un tenor cum ești tu poate aborda partiturile clasice?

Ștefan von Korch: Da, de multe ori regizorii încearcă să frapeze, să șocheze prin fel și chip spectatorul, dar ceea ce nu trebuie uitat este că pentru un spectacol de operă regia nu contează atât de mult cât contează cântăreții, care încearcă din tot sufletul să redea sentimentele pe care acel personaj le simte. În mod normal, când vorbim despre o anumită stare sufletească, să luăm de exemplu dragostea, dacă un regizor ar pune un personaj gol pe scenă, practic ar răpi toată frumusețea acestui sentiment nobil, care nu se exprimă prin nuditate. Sunt multe lucruri care, dacă prin modernizare ajung să treacă în partea lor grotescă, astfel că Frumosul nu mai există.

Care este piesa ta vocal simfonică preferată?

Ștefan von Korch: Pot să zic cu siguranță că cea mai interesantă vocal și tehnic este Messa di Gloria de Rossini: această partitură nu este cu nimic mai ușoară decât un rol de operă, are niște pasaje de o dificultate extraordinară. Pentru această lucrare chiar trebuie o dotare vocală serioasă, acoperă tot ambitusul unui tenor, de la dramatic până la cel mai liric posibil. Mie îmi plac provocările, deci asta este una dintre lucrările mele preferate.

Care este rolul tău preferat în operă?

Ștefan von Korch: De departe pot admite că Arturo din I Puritani este cel mai frumos dintre roluril pe care le-am interpretat, dar nu pot spune cu exactitate care este rolul meu preferat. Toate sunt frumoase în felul lor.

Cine sunt maeștrii tăi?

Ștefan von Korch: Am studiat cu mulți maeștri, care și-au lăsat amprenta pe vocea mea: Constantin Nica, Ion Buzea, Giuseppe Sabbatini, Horiana Brănişteanu, Virginia Zeani, Vasile Moldoveanu.

Cu cine ți-ar plăcea să cânți, dacă ar fi posibil – din toate timpurile?

Ștefan von Korch: Nu știu dacă aș dori să cânt alături de ei, dar să studiez cu ei ar fi de dorit! Am mulți artișți care îmi plac: Romano Emili, Luciano Pavarotti, Nicolai Gedda, Alfredo Kraus, Gregory Kunde, Beniamino Gigli, Tito Schipa.

Ce rol ți-ai mai dori să joci?

Ștefan von Korch: Aș dori să interpretez niște opere precum Guglielmo Tell de Rossini, La Favorita de Donizetti, Fiica Regimentului de Donizetti. Și multe altele care la noi nu se pun în scenă.

Cum îți definești timpul liber și ce te relaxează?

Ștefan von Korch: Am și nu am timp liber: oricând pot să studiez ceva, oricând mă pot odihni. Dacă merg într-un oraș să cânt, pentru mine acea perioadă este timpul meu liber. Sunt norocos din acest punct de vedere!

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top