Now Reading
Ce facem cand copii par imposibil de multumit

Ce facem cand copii par imposibil de multumit

Revista Psychologies

Multi copii, desi primesc deseori cadouri din partea parintilor, sunt suparati daca nu li se ofera exact ce si-au dorit sau compara cadourile cu cele primite de alti copii, afirmandu-si nemultumirea. Desi parintii fac eforturi financiare, acest lucru nu pare sa conteze prea mult pentru copil. Iata solutii pentru insatisfactia si plictiseala legata de cadouri sub forma lucrurilor materiale.

 

Fericirea, experientele traite si lucrurile materiale

In 2010, o echipa de cercetatori (Matt Killingsworth & Daniel Gilbert) a aratat ca starea de fericire si durata ei in timp par a fi mai degraba legate de experiente, iar nu de obiectele fizice ori de achizitionarea lor.

Cu alte cuvinte, banii pot aduce fericirea, dar numai daca sunt legati de achizitionarea de experiente (asa cum sunt o masa in oras, mersul la cinema, o vacanta, cititul unei carti etc), iar nu de obiecte fizice (haine, un telefon mai performant, un televizor mai mare etc).

Aceiasi cercetatori au aratat ca exista o legatura directa intre fericire si achizitia unei experiente, datorita entuziasmului si anticiparii experientei care va veni.

Gandeste-te numai la entuziasmul pe care il ai in asteptarea concediului si cum starea ta de fericire creste pe masura ce te apropii din ce in ce mai mult de respectiva perioada.

Anticiparea unei experiente ne determina, de asemenea, sa ne imaginam diferite scenarii despre cum va fi acel eveniment, pe cand, achizitia unui obiect nu permite atat de mult manifestarea acestei capacitati de a ne imagina, datorita faptului ca stim prea bine la ce sa ne asteptam din partea acelui obiect.

In achizitionarea de bunuri fizice, anticiparea, asteptarea, entuziasmul sunt complet anulate, facandu-si loc, in schimb, impulsul nerabdator de a obtine pe loc acel lucru.

Un alt lucru important pe care l-au descoperit cei doi cercetatori a fost faptul ca achizitionarea si trairea experientelor au mai degraba legatura cu identitatea noastra personala si construirea acesteia, cu relationarea cu ceilalti oameni si cu sentimentul de a ne simti conectati la ceilalti.

Iar acest lucru influenteaza starea de fericire, intrucat aceasta depinde in mod direct de sistemul nostru de relatii si sentimentul de a ne simti conectati la ceilalti.

Gandeste-te pentru un moment la o vacanta pe care ai petrecut-o cu familia sau cu prietenii; iar acum gandeste-te la cat de conectata te-ai simtit la ceilalti atunci cand ti-ai cumparat niste lucruri materiale pe care ti le doreai.

Atunci cand oamenii sunt rugati sa povesteasca o amintire placuta, nu vor rememora cumpararea unui lucru, ci o amintire care sa aiba legatura cu alti oameni.

Adaptarea hedonica si limbajul secret al iubirii

Sa ne reintoarcem acum la copii, daruri si a lor (uneori) continua stare de nemultumire legata de ceea ce primesc si rapida pierdere a interesului pentru obiectele primite.

Un concept important din psihologie descoperit prin 1971 este acela de adaptare hedonica – o tendinta umana de a inceta sa apreciem acele lucruri la care suntem constant expusi.

In cazul obiectelor, acestea devin desuete si ne pierdem interesul pentru ele, oricat de entuziasti am fost la inceput cu privire la ele.

Putem intelege acum de ce copiii isi pierd atat de repede interesul pentru obiecte/jucarii pe care si le-au dorit foarte mult la inceput.

Aceasta realitate este traita adesea de parinti ca fiind frustranta si dureroasa – fie datorita faptului ca au facut tot ceea ce le-a stat in putinta sa-i cumpere copilului ceea ce si-a dorit, dar tot nu este multumit, fie pentru ca nu ii pot oferi material copilului tot ceea ce acesta isi doreste.

Si pentru un copil poate fi intr-adevar frustrant si dureros sa nu aiba lucrurile fizice pe care si le doreste atat de mult, fie ca este vorba despre jucarii, haine ori un nou telefon.

Sa nu uitam insa ca, pentru copil, obiectele fizice si solicitarea catre parinte de a i le cumpara functioneaza, de multe ori, drept un limbaj secret al iubirii.

Copilul, in special cel mic, cere simbolic prin intermediul obiectelor, atentie, iubire si acceptare.

Daca, in calitate de parinti, veti intelege acest lucru, pe viitor, va va fi mult mai usor sa ii explicati copilului dvs. ca, desi nu ii puteti cumpara un anumit obiect din diverse motive, acest lucru nu inseamna ca nu il iubiti.

 

Creeaza experiente alaturi de copilul tau

Revenind la descoperirile celor doi cercetatori amintiti mai sus, daca doresti sa iti faci intr-adevar copilul mai fericit si sa contribui cu adevarat la cresterea lui psihologica, la devenirea lui, daruieste-i experiente in care sa fiti impreuna, ocazii de a va bucura unii de ceilalti si de timpul petrecut impreuna.

In locul grijilor si frustrarilor legate de cumpararea jocului, papusii etc pe care copilul si le doreste acum, cauta sa construiesti si sa creezi pentru copil momente de viata in care sa va gasiti impreuna si sa petreceti timp de calitate.

Chiar si 15 minute pe zi petrecute alaturi de copil jucandu-va impreuna ceea ce el isi doreste, ii transmite acestuia mesajul clar, simplu si sincer ca este iubit si acceptat.

Pune in cuvinte cele 15 minute petrecute impreuna: ”Acum voi sta numai cu tine, ne putem juca ceea ce tu iti doresti; mi-a placut sa stau cu tine; te iubesc; si maine/poimaine etc ne vom juca iarasi impreuna alt joc sau ceea ce tu iti doresti”.

Astfel copilul va intelege clar acest mesaj si va fi mult mai putin tentat sa apeleze la obiecte materiale pentru a-si obtine atentia si afectiunea.

Chiar daca vei face toate aceste lucruri, este firesc insa ca cel mic sa isi doreasca si obiecte materiale.

Este firesc in acelasi timp sa ii satisfaci din cand in cand aceste dorinte, fiind insa atenta la a nu-i transmite copilul, indirect, mesajul ca iubirea, aprecierea si acceptarea sunt prezente din partea ta numai atunci cand ii cumperi lucruri.

 

De Patricia Stan, psiholog clinician

Tel: 0728.196.242

[email protected]

psihologpatriciastan.wordpress.com

Foto: 123rf.com

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top