„Copilul trebuie sa se bucure de reusitele sale, sa stie sa relationeze cu varstnicii si adultii“
De ce anume are un copil nevoie pentru a reusi in viata? De acceptare si de dezvoltare emotionala in primul rand, inainte de cea intelectuala. Iata cateva principii sanatoase, aplicate concret la o scoala de top din capitala, scoala Step by Step.
Cristiana Boca, directoarea scolii Step by Step, detaliaza in cele ce urmeaza cateva explicatii despre metodele alternative de invatare din sistemul particular de educatie. Ideea ca un copil trebuie dezvoltat si emotional, nu doar cognitiv, e destul de exotica pentru cei din sistemul de stat. Insa ar trebui luata in considerare daca vrem sa avem niste copii sanatosi social si afectiv, dar si buni la matematica…
„Noi am infiintat scoala in 2012 raspunzand nevoii parintilor de a-si trimite copiii la o scoala sigura, cu un mediu prietenos. Din 2012 crestem pas cu pas. Anul trecut am primit autorizatia pentru gimnaziu.
Diferenta fata de sistemul de stat este metodologia alternativa „step by step“. Luam in calcul personalitatea copilului, felul in care invata. Raspundem acelorasi obiective de invatare, dar drumul pe care il parcurgem pentru a ajunge la ele este diferit. Copiii au sansa sa-si valorifice talentul, interesele proprii. Copiii sunt extrem de diferiti, clasele noastre sunt omogene din punct de vedere al varstei dar, asa cum se stie, diferentele dintre ei sunt enorme. Noi nu ne speriem de diferente, ci le valorizam.
Avem in vedere o educatie integrata. Nu ne intereseaza numai partea de competente, informatiile pe care le ia zilnic cel mic de la scoala. Ne intereseaza si echilibrul sau, copilul trebuie sa se bucure de reusitele sale, sa stie sa relationeze cu varstincii si adultii, sa aiba interactiuni adecvate, sa negocieze. Noi exersam aceste lucruri pornind de la ideea de dezvoltare holistica.
Se combate ideea de ierarhie. Trebuie sa descoperim ce are fiecare mai bun si sa dezvoltam acea parte, copiii trebui sa aiba incredere in ei insisi, cu ceea ce stiu ei si ce putem face pornind de la potentialul fiecaruia. Pe copii nu ii ajuta nicio ierarhie, noi nu facem comparatii intre copii. Noi vrem ca fiecare sa aiba un sentiment de mandrie si putere personala. La noi competitia este numai cu sine: sa scriem mai bine ca ieri, azi sa facem mai bine ca ieri etc.
In fiecare clasa primara se lucreaza cu maximum 18 copii. Clasele noastre au de la 10 la 18 copii maximum, pe invatamant primar. Lucram in echipa si invatam unii de la ceilalti.
Avem si activitati optionale: sah, baschet, limbi straine (germana, franceza), antreprenoriat. Pornim de la nevoia de dezvoltare a societatii, invatam cat putem de mult in afara scolii, parteneriatul cu parintii este foarte important.
Exemple de activitati extrascolare: copiii au fost la Europa FM si au invatat sa inregistreze un mic imn al clasei; au mai fost la UNATC in culisele unor spectacole, au cunoscut acolo regizori, actori; au fost la Otopeni la o unitate militara, au vazut arme, au aflat lucruri din istorie care le-au starnit interesul si pentru mai multa informatie cu tenta istorica; au fost la Digi TV, la Jurnal pentru copii. Alta data au mers intr-un laborator in care se proiecteaza roboti, la AZITEC, si au invatat sa-i programeze pentru diverse lucruri in gospodarie. Multe sugestii in ceea ce priveste activitatile extrascolare au venit de la parinti, altele chiar de la copii.“
Foto: Children in school