Cum a transformat Disney basmele – ce invata copiii din ele
Peter Pan – Frica de maturitate
Ce spune romanul lui J.M.Barrie. Peter Pan nu este produsul unui basm, ci al unei piese de teatru, transformata apoi in romanul publicat in 1911. Peste ani, povestea micului orfan cu destin tragic isi imprumuta numele sindromului ce caracterizeaza frica de crestere sau pe adultii imaturi. Asa s-a nascut sindromul Peter Pan.
Ce spune Disney. Spiridus zburator, fara griji, glumet, care nu vrea sa devina adult, Peter Pan ii ia in tara lui imaginara pe Wendy si cei doi frati ai sai. Dupa o serie de aventuri si victoria asupra capitanului Hook, cei mici se intorc la ei acasa. La finalul calatoriei, preadolescenta Wendy le declara parintilor ca, de acum inainte, este pregatita sa creasca.
Ce se schimba pentru copii. Textul lui Barrie, impregnat de nostalgie, melancolie, ne arata cruzimea copilariei si dificultatea de a iesi din ea, pe cand desenul animat elimina complet orice urma de tristete sau intunecare. In varianta lui Barrie, confruntarea cu dificultatile varstei adulte este o sarcina foarte grea, deseori neasumata, copiii nu sunt fiinte mici si binevoitoare, ci cruzi si egoisti, iar Peter Pan ii respinge, dupa ce i se pare ca au crescut. Nasterea lui Wendy ii determina pe parinti sa se intrebe daca o pot pastra, intrucat au inca o gura de hranit… La Disney, este descrisa lumea minunata a copilariei, nici urma de aceasta ura parentala. Cei mici, evident, raman cu temerile lor legate de maturizare, dar animatia este amuzanta.
Frumoasa din padurea adormita – Frumoasa cam… dependenta
Ce spune basmul fratilor Grimm. Un rege si o regina, care de multa vreme isi doreau copii, reusesc intr-un final sa aduca pe lume o fetita. La botez, pentru ca au fost invitate numai douasprezece ursitoare, jignita, cea de-a treisprezecea arunca asupra micutei un blestem de moarte. Cum nu isi incheiase ursirea, cea de-a douasprezecea ursitoare reuseste sa schimbe acel blestem: la varsta de 15 ani, tanara se va afunda intr-un somn profund, de 100 de ani. Dupa cei 100 de ani, un print curios vede cum gardul de maracini al castelului se transforma in flori, intra in palat si o trezeste pe fata cu un sarut.
Ce spune Disney. Aurora, ascunsa si crescuta de cele trei nase ale sale, il intalneste in padure pe Printul Philippe, pe care de altfel il mai vazuse si in visele sale. In cele din urma, Malefica, o gaseste pe Aurora si o afunda intr-un somn lung de 100 de ani. Printul este otravit, dar se lupta cu Malefica transformata in dragon, o ucide si o elibereaza pe Printesa cu un sarut.
Ce se schimba pentru copii. Daca ar fi sa ne luam dupa Disney, tinerele nu au decat un singur obiectiv: sa il gaseasca pe Printul Fermecat. El este singurul care le poate scoate din starea letargica in care se afla. Basmul originar insista pe perioada in care individul isi concentreaza intreaga atentie asupra propriei persoane, exclude experimentarea de noi sentimente. In desenul animat, acest stadiu de singuratate, in care fetele tinere nu se gandesc la nimeni si nimic in mod special, nu exista. De parca adolescentele sunt condamnate sa viseze exclusiv la dragoste si la baieti, fara sa aiba altceva mai bun de facut cu timpul lor… Asa o fi?!
Alba ca Zapada – Povestea pubertatii
Ce spune basmul fratilor Grimm. O regina care cosea la ferestra se inteapa in deget si viseaza ca va avea o fetita cu pielea alba ca zapada, cu buzele rosii precum sangele si cu parul negru ca abanosul ferestrei. Povestea care urmeaza nareaza simbolic dificultatile feminine din perioada pubertatii, aventurile unei fetite izgonite de acasa, care ia viata in piept, se separa de normele societatii, dar si de viitoarele obligatii date de conditia ei feminina. Cel putin pentru un timp…
Ce spune Disney. Nimic despre simbolistica sangelui (nasterea, regulile), despre dorinta de a fugi sau viata neastamparata a fetitelor. Suntem in 1937, iar femeia vazuta de Disney respecta modelul vremurilor de atunci: Alba ca Zapada este tanara, pasiva, obsedata de curatenie, viseaza la un Print si devine mama pentru sapte pitici.
Ce se schimba pentru copii. Disney a creionat perfect lipsa libertatii de a alege intre pubertate, viata conjugala si maternitate. Cadrul este fix: femeia asteapta. Sau: femeile acasa, barbatii la munca! Arhetip sau cliseu misogin? Raman totusi cateva imagini inspirate de anii ’30 si acea scena a mainii cu unghii incovoiate care tine marul tentatiei. Cadre din care, probabil, le putem alimenta copiilor visele, misterele, fascinatia, repulsia…