Motivatia si angajarea copiilor in propria educatie
Fundatia Education for All este o initiativa privata non-profit care isi propune sa accelereze accesul la informare in zonele rurale prin diversificarea si cresterea calitatii educatiei digitale a copiilor. Fundatia Education for All desfasoara proiecte educationale in zonele rurale in care copiii de varsta scolara si prescolara au acces limitat la resursele de educatie moderne, oferind copiilor, cu varste intre 5 si 14 ani, o platforma digitala de dezvoltare personala, in completarea educatiei scolare, o sansa in plus la un viitor mai bun. Am stat de vorba cu Manuela Plapcianu, fondator al Fundatiei Education for All, ca sa aflam de ce ideea de a oferi tablete copiilor de la tara.
Ce vor castiga acesti copii din interactiunea cu tabletele?
Manuela Plapcianu: Education for All nu este un program despre tablete, ci despre motivatia si angajarea copiilor in propria educatie, despre formarea unor bune deprinderi, nu in ultimul rand despre continutul educativ adaptat si inoit continuu functie de nevoile reale ale acestor copii.
Pe aceste tablete, copiii gasesc tot felul de aplicatii educative interactive si amuzante. Acest continut satisface nevoia de explorare si curiozitate si ofera copiilor un plus de istetime si competente practice care sa le deschida sanse reale de integrare sociala.
Copiii Education for All capata dexteritati tangibile in informatica, limba engleza, destoinicia digitala. Copiii nostri vor sti sa scrie cu zece degete…
Cine a selectat continutul acestora si pe ce criterii?
M.P.: Educatia nu inseamna doar exercitii mai mult sau mai putin inspirate de a transmite cunostinte. Primul rol al educatiei este acela de a forma bune deprinderi si de a incuraja inclinatiile native, de a forma oameni armoniosi in sens platonician.
De altfel, educatie, in limba greaca are in el radacina ritm. Adica educatia ar tebui sa inlocuiasca un traseu aleatoriu, arbitrar si haotic cu unul riguros si lamuritor care sa te aseze intr-o relatie armonioasa cu tine si cu lumea.
De aici am plecat in selectarea continutului si evident am colaborat cu specialisti in educatie, psihologi, pedagogi, cercetatori, parinti, copii, profesori…
Nu dupa putine dezbateri, nopti albe, suspans si onomatopee, am calibrat continutul, acoperind urmatoarele domenii:
dezvoltare cognitiva, carti electronice, gandire critica, antreprenoriat si deprinderi practice, informatica, limba engleza, responsabilitate sociala si mediu si paracurricular ( adica inveti in joaca despre istorie, muzica, arta, geografie, matematica etc )
De la 9 ani, limba engleza este omniprezenta, cu exceptia cartilor electronice. Pentru copiii intre cinci si opt ani, aplicatiile sunt in limba romana.
Aceste aplicatii au fost dezvoltate de Kitsopia, care au aderat instantaneu la programul Education for All, punandu-ne la dispozitie acest continut dezvoltat de ei cu multa truda, stiinta, entuziasm si responsabilitate.
Aveti date conform carora interactiunea cu o tableta e benefica? Multi psihologi recomanda sa nu aiba acces copiii la electronice, pentru ca le pot perturba dezvoltarea.
M.P.: De buna seama, nu exista substitut pentru parintii care le citesc copiilor lor seara inainte de culcare, cum nu exista substitut pentru profesorii cu har.
Din pacate, din ce in ce mai putini parinti nu prea mai au resurse sa se conecteze cu adevarat cu copiii lor… Interactiunea cu o tableta este la fel de buna sau de rea ca si interactiunea cu o librarie.
Pe rafturile unei librarii, gasesti tot felul de lucruri: piuneze pe care le poti pune sau nu pe scaunul profesorului de chimie, carti despre cum sa devi un om fericit in sapte zile, foarfeci cu care sa tai aripile fluturilor, papusi fardate excesiv, roboti zgomotosi pe care nu-i uiti usor, ori carti relevante pentru „minte, inima si literatura”.
Si intr-un caz si in celalalt, este in primul rand o chestiune de selectie si indrumare. Ne place sau nu ne place, digitalul va face parte din viata noastra. Are sens sa ne opunem tehnologiei?
Putem doar s-o domesticim, folosindu-ne de ea. Iar din acest punct de vedere, tabletele sunt un instrument ideal intru democratizarea cunoasterii.
In acest sens, Education for All dezvolta continuu sisteme de motivare atat pentru parinti cat si pentru copii, pentru incurajarea folosirea continutului educativ.
De exemplu copiii care folosesc tableta mai mult de 70% din timp pentru aplicatii educative si nu lipsesc de la scoala primesc tichete de masa.
De asemenea se organizeaza concursuri lunare pentru evolutiile cele mai spectaculoase in anumite domenii: informatica, citit, limba engleza, gandire critica, dezvoltare cognitiva etc.
Cel mai bun castiga premii materiale foarte apreciate. Cel mai bun se masoara ca evolutie a fiecarui copil fata de rezultatele lui precedente.
Iuliana Alexa a fost redactorul-sef al revistei Psychologies de la aparitia primei editii a revistei până în anul 2019. Iuliana a absolvit Facultatea de Litere si este coach.