Manifestul frumusetii: Frumusetea dincolo de varsta si de canoanele epocii
Vorbim despre frumusetea de „dincoace de canoane“ pentru ca vrem sa simtim acest concept cat mai aproape, sa ni-l insusim. Cea de dincolo de canoane ar fi cea atemporala, nu? Or, noi am spune ca nu exista cu adevarat asa ceva.
Fiecare femeie are un tip particular de farmec pe care am dori sa si-l cunoasca si sa-l asume. Fie ca prefera o pereche de jeans si cate un tricou toata saptamana, fie ca nu iese din casa fara un machiaj riguros, stilul personal este celebrat in Psychologies.
Aerul timpului
In primul rand, nu exista frumusete atemporala, din simplul motiv ca frumusetea nu exista in sine, imuabila, valoare ideala, indiferent ce credea filozoful Platon. Sigur, studentii de la Filozofie pot specula in continuare pe aceasta idee, insa ea e, pur si simplu, depasita. Are insa poezia ei… Adevarul este ca frumusetea este un construct cultural, temporar – tot mai fragil in conditiile schimbarii modei, care vrea o stimulare tot mai intensa si mai frecventa a pietei sale.
Nu e nimic ideal aici. Si daca tot e un construct, o putem foarte bine deconstrui. Astazi, exista o complexitate fara precedent a stimularii vizuale, o multiplicare a canoanelor de frumusete la care ne raportam care e fara precedent. Estetica uratului, descoperirea romanticilor in secolul XIX, este azi la mare moda (Lady Gaga e deja un stereotip sau un icon, cum prefera sa se exprime jurnalistii – la randul lor, puternicele voci de azi ale ceea ce, pe vremuri, erau criticii).
Azi, in epoca noastra postmoderna, reciclam totul. Nu mai exista un stil sau un tip la moda, exista interpretari si reinterpretari ale stilurilor trecute, anticipari imaginative ale celor viitoare. Va imaginati „o modista“ de secol XIX incercand sa croiasca ceva futurist? Mai degraba, nu. Dar azi ne miscam in ambele directii ale axei timpului, purtam vintage, dar si materiale cu leduri luminoase. Azi, complexitatea e ceruta de o foame insatiabila de stimulare vizuala…
Citeste continuarea articolului in revista Psychologies, editia mai 2013.