Relație romantică la serviciu: Go sau No?
Dacă ai o astfel de tentație, răspunsul la întrebare stă sub patronatul zeului Janus cel cu două fețe și nu al Afroditei, zeița iubirii. O față a lui Janus privește în aria de conformitate, directive legale, unde departamente de HR cadrează strict subiectul, iar asupra ta ca profesionist planează o suită de riscuri potențiale. Cealaltă față privește ultimele statistici conform cărora 58% dintre angajați intră în relații romantice la serviciu, cu o creștere de 19% în anii pandemici și ulterior acestora. Tot statistica ne spune că o parte din relațiile începute la birou rezistă în timp, unele ajung chiar la căsătorie. Deci ce pași urmăm ca să ne convingem că avem o relație viabilă?
1. Asigură-te că e real.
Există mecanisme psihologice care favorizează crearea unei legături strânse și o mare parte a acestora țin de context, pot să nu aibă nici o legătură cu persoana. Un exemplu este „efectul expunerii repetate” conform căruia preferăm acele persoane pe care le vedem recurent, fizic sau virtual, vorbit sau scris. Se poate crea astfel și un sentiment de intimitate emoțională și intelectuală.
Un alt mecanism este „efectul oglindă”: îl vedem pe celălalt similar cu noi. De multe ori oamenii care lucrează împreună au pregătiri similare, se accentuează punctele comune în viziune și în abordarea asupra lumii, întrucât contextul le cere să colaboreze. Acest efect poate elimina barierele care altminteri ar fi existat și poate elimina etapele de cunoaștere lentă a persoanei, inclusiv de cunoaștere a aspectelor în care cel din față „nu este ca mine”.
Scopul comun, obiectivele împărtășite, pot crea un efect de familiaritate în plus, care la rândul său tinde să facă parte din suita de elemente favorizante ce stau la baza atracției romantice.
Pentru a cunoaște persoana în complexitatea ei, scoate-o din context. Exersează curiozitatea și descoperă cât mai mult din credințele, valorile și pasiunile omului respectiv, în afara contextului profesional comun. Pune întrebări, ascultă răspunsurile, evită să „adaugi” calități și mai ales să admiri exagerat ca și cum ai plasa-o pe un piedestal.
Citește continuarea articolului în ediția de februarie 2023 a revistei Psychologies sau abonează-te și primește revista lunar, prin curier.
Alina Negrea numără peste 17 ani în Dezvoltarea Talentelor, 8 ani în Recrutare, peste 7 ani în Coaching Executiv şi peste 8 ani de leadership în industrii variate şi în consultanţă. A creat, livrat, implementat şi coordonat programe complexe regionale şi a primit premii pentru Inovaţie şi Excelenţă în Educaţie, la nivel de ţară. Alina creează de asemenea cursuri online pentru America de Nord, este autor în publicaţii precum revista Psychologies, creează şi livrează workshop-uri open pe teme precum: Carieră, Motivaţie, HR & People Skills pentru industrii diverse. Este certificată internaţional ca şi Coach pentru Manageri, Coach de Carieră, Trainer & Facilitator, Profesor Virtual, Intervievator Comportamental: Executive Coach US DAVIS University, Virtual Teacher IRVINE University, GCDF Global Career Coach, SHL (CBI) Certified – CEB, E.S.P.E.R.E Communication Method, Transactional Analysis (AT), Neuro-Linguistic Programming (NLP), Certified Trainer & Facilitator-Austrian Chamber of Commerce.