Trăiești viața sau viața te trăiește?
Ești victima circumstanțelor sau crezi că și tu poți crea circumstanțe? Care este raportul între ceea ce psihologii numesc „locus of control” și comportamentul consumatorului? Cum ne situăm noi, românii, pe linia continuă care unește locul unde ești complet controlat de împrejurări și locul în care tu decizi ceea ce ți se întâmplă? Cum putem avansa spre poziții din care viața se vede mai controlabilă și mai puțin potrivnică?
În 25 de ani de activitate în psihologia consumatorului, am discutat de multe ori cu oameni din afara țării dornici să înțeleagă cum suntem noi, românii. Exercițiul de a „desena” portretul nostru robot, cu luminile și umbrele lui, a fost mai dificil decât credeam. O provocare ca o oglindă de cristal venețian, cu acuratețe chirurgicală, care nu iartă niciun rid, dar știe să scoată în evidență și sclipirea din priviri.
Cel mai recent exercițiu de auto-revelare (fără pretenția unei analize pe un eșantion reprezentativ statistic) a plecat dintr-o curiozitate autohtonă. Experimentul s-a bazat pe mai multe modalități de a scoate la lumină felul în care ne autodescriem.
Ca un prim pas, exercițiul a propus o autodescriere prin atribute pozitive și negative pe care le identificăm în natura noastră, a românilor.
Pe lista atributelor pozitive: inventivi, ospitalieri, familiști, iubitori de distracție, calzi, sociabili, descurcăreți, ambițioși, muncitori, competitivi, curioși.
Pe lista atributelor negative: cârcotași, blazați, invidioși, corupți, lăudăroși, șmecheri, delăsători, cu spirit de turmă, care nu respectă regulile.
Problematic s-a dovedit atributul „descurcăreț” și alternativa lui mai puțin simpatizată – „șmecher”. Unde îl încadrăm? La trăsături „pozitive“ sau „negative“? „A te descurca” presupune să obții rezultatul dorit în pofida unor condiții potrivnice, să găsești soluții în orice context, să fii creativ, inventiv, isteț. În egală măsură înseamnă și să ignori reguli, să le scurtcircuitezi ca să câștigi lupta.
Citește continuarea articolului în ediția de februarie 2023 a revistei Psychologies sau abonează-te și primește revista lunar, prin curier.