A străluci sau a nu fi
Cât de importante ar fi succesele tale dacă nu ai putea spune nimănui despre ele? Nu răspunde înainte de a face acest mic exercițiu de imaginație:
Imaginează-ţi că ești un bărbat în anii ’90, atunci când Claudia Schiffer era simbolul frumuseţii feminine pe plan mondial. O întâlnești la bar și stai de vorbă cu ea. Apoi ai două opţiuni:
- ori petreceți o noapte fierbinte, dar nu ai voie să spui nimănui despre asta
- ori nu se întâmplă nimic și fiecare merge în propria camera, dar ai voie să spui tuturor că ai petrecut o noapte fierbinte cu Claudia Schiffer, iar ea – dacă cineva o întreabă – va confirma.
1 sau 2?
În anii ’90 o revistă pentru bărbați din Italia a pus cu adevărat această problemă cititorilor ei. Iar un incredibil 80% din participanții la sondaj au ales varianta 2!
Unii ar zice că e o meteahnă de bărbați italieni, dar în realitate problema este mult mai complexă și lovește la rădăcina sursei dorințelor noastre, a modului în care ne alegem obiectivele și, în general, a motivului pentru care facem sau nu facem un anumit lucru.
A vorbi despre „de ce” facem ceva este, evident, o analiză care ne-ar duce prea departe; după cum știe orice psiholog, majoritatea comportamentelor noastre sunt adaptative, adică s-au dezvoltat pentru a face față unei anumite situații; comportamente care continuă apoi să se reproducă chiar și atunci când condițiile sunt complet diferite de cele care au stat la originea comportamentului, cu toate problemele și frustrările care decurg din această atitudine.
Majoritatea obiectivelor noastre servesc la compensarea complexelor de inferioritate și la satisfacerea nevoii de acceptare, a nevoii de validare, a nevoii de admirație. Aceștia sunt motivatori extrem de puternici, la fel ca și anxietatea, nesiguranța, frica, lipsa de încredere în sine. Problema este că acestea nu se „sting” indiferent de realizările cât se poate de mărețe pe care le dedicăm compensării lor. Anxietatea, frica, nesiguranța etc. vor rămâne neschimbate, în ciuda rezultatelor.
Citește continuarea articolului în ediția de decembrie 2022 – ianuarie 2023 a revistei Psychologies sau abonează-te și primește revista lunar, prin curier.
Bruno Medicina este Performance Coach (HPCC), Trainer, Autor şi Speaker, cu aproape 40 de ani de experienţă în a-i ajuta pe oameni să descopere şi să îşi folosească potenţialul lor pentru a obţine performanţe de top în orice domeniu, cu o atenţie specială pe vânzări, leadership, sport şi muzică. Are un background solid în filosofie, muzică clasică, arte marţiale şi psihologie şi o serie de cunoştinţe în domenii mai puţin formale (Programare Neurolingvistică, Hipnoză Ericksoniană, Coaching, Hyper Performance Training, Total Quality Management, Arte marţiale, Firewalking, Boardbreaking, etc.) şi împărtăşeşte cu entuziasm experienţa sa umană şi profesională. Prin urmare, îşi menţine o activitate intensă ca trainer, coach, speaker şi consultant. Dincolo de repertoriul standard de training, Bruno a dezvoltat o serie de seminarii originale care includ experienţe de mare impact, precum Firewalking (Fire Up Your Power Seminar) şi Boardbreaking (FLY – Find the Leader in You Seminar) şi traininguri deosebite de nivel avansat unde se aplică cele mai recente descoperiri în Psihologia Evoluţionistă, Teoria Jocurilor, Neuromarketing şi Fluxogenics. Creaţiile sale mai recente sunt: Effortless Performance Training: The F.L.O.W. System – bazat pe ultimele cercetări privind aşa-numita „stare de flux” şi utilizarea potenţială a acesteia în afaceri, sport şi viaţa personală pentru a obţine rezultate maxime cu efort minim; In flow with the Infinite: the secrets of charisma – un mod complet nou de a se reconecta cu identitatea cea mai profundă şi de a elibera adevărata esenţă a puterii şi a conducerii; HyperCoaching: a multidimensional experience of growth – un model de coaching care abordează toate aspectele unei performanţe, pentru a obţine rezultate excepţionale în orice domeniu, personal şi profesional.