De la iluzie la iluminare prin yoga
Sub influenta iluziei, cunoscuta sub denumirea de Maya in filosofia orientala, viata oscileaza intre lucrurile care ne plac (raga) si lucrurile care nu ne plac (dwesha).
Percepem lumea exterioara prin simturi. Experienta care rezulta din realizarea corespondentei intre simturi si stimulii senzoriali corespunzatori se imparte in doua categorii: Raga (lucruri care ne plac) si Dwesha (lucruri care ne displac).
Oscilam permanent intre placere si durere
Rar gasesti pe cineva care sa poata tolera experiente neplacute sau dureroase.
De fapt, intreaga noastra existenta este asemenea unei curse pentru obtinerea lucrurilor care ne provoaca placere si, in acelasi timp, pentru eliminarea oricaror experiente cu care nu suntem comfortabili si care ne dezamagesc.
Si trebuie sa recunoastem ca uneori aceasta cursa este de-a dreptul extenuanta.
Este adevarat ca iluziile ne pot aduce oarece placere pe termen scurt prin faptul ca ne ascund sau ne altereaza perceptia asupra realitatii.
Aceasta realitate alterata poate fi sursa unei placeri de scurta durata dar nu reprezinta niciodata calea spre fericire.
Fericirea este calea spre iluminare
Fericirea este consecinta faptului ca intelegem sa ne indepartam de viziuni limitate si inguste si sa ne indreptam spre o imagine panoramica.
Realitatea este perceputa diferit la nivele de constiinta diferite, iar intelegerea acestui fapt este punctul culminant al stiintei si folosofiei yoga.
Yoga incepe odata cu dizolvarea diverselor forme de conditionare din interiorul nostru ca urmare a faptului ca vedem lucrurile asa cum sunt.
Puterea de a patrunde dincolo de suprafata, trecand prin peretii limitarilor iluzorii semnifica ascensiunea in drumul spre yoga.
In cartie vedice se spune: ‘Aham bhramasi’- Sunt brahman, sunt universul.
Si daca universul nu este altceva decat o forma extinsa a ceea ce suntem noi, evident ca orice limite punem in jurul nostru sunt conceptuale si imaginare.
Putem spune chiar ca orice forma de lupta menita sa diferentieze ce e al meu de ce e al tau este in van.
In cautarea unitatii
Filosofia orientala mentioneaza aceste idei in diferite texte; procesul de iluminare nu inseamna sa vezi lumina divina, ci sa dezvolti unitate interioara si exterioara.
Experienta unitatii universale nu este un concept intelectual dar poate fi o expresie spontana a sinelui dupa ce cortina iluziei a cazut.
Yoga a oferit Orientului instrumentele cu care sa sape in interior pentru a gasi “unitatea”. Tehnicile ‘pratyahara, dharana or dhyana’ sunt ca indepartarea straturilor unei cepe, una dupa alta.
Meditatia incepe cu trei componente: meditator, obiectul de meditatie (pe care il putem numi simbol meditativ sau punct de focalizare) si procesul meditatiei.
Pe masura ce progresezi, aceste trei componente dimensionale devin doua: meditatorul si simbolul meditativ.
Mai departe, cele doua componente devin unul atunci cand meditatorul isi lasa identitatea de-o parte si renunta la ego adancindu-se in meditatie.
Pentru unii dintre noi, a ajunge la starea de meditatie este foarte departe de realitate. Insa exista foarte multe beneficii daca pornim pe acest drum.
Cu cat intelegem mai bine cine suntem si care este situatia din jurul nostru, cu atat avem sanse mai mari de a ne controla nivelul de stres.
Calmul creat in interior modifica componente psihologice negative.
S-a spus odata ca yoga nu are nevoie de noi, ci noi avem nevoie de yoga pentru a ne imbunatati calitatea vietii.
De Avisek Majumdar
www.yogatimisoara.ro