Drumul către perfecțiune trece prin stația „RETÚȘ”
Se spune că frumusețea este în ochii celui care privește. Dar, atunci când perfecțiunea detaliilor este „fabricată” – în cea mai mare măsură – cu ajutorul aplicațiilor de manipulare digitală, privitorul nu prea mai are libertatea de a judeca realitatea, ci îndemânarea celui care folosește un program de editare foto. Sau video.
Industria frumuseții este binecunoscută pentru manipularea digitală a majorității vizualurilor, primind de nenumărate ori critici pentru promovarea unor iluzii sau a unor femei cu măsuri imposibile, păr strălucitor și în permanență hidratat, cu un ten perfect, fără imperfecțiuni, dar și a bărbaților cu trupuri bronzate, tonifiate și fără cusur, inducându-și astfel în eroare consumatorii cu produse care, în realitate, arată foarte diferit, nu sunt eficiente sau se adresează unui alt grup de vârstă, interese și câte și mai câte alte variabile.
De multe ori, modul în care sunt folosite capacitățile Photoshop-ului – sau ale altor programe de editare – trece peste limitele unor simple corecturi. Cele mai apreciate programe permit, de exemplu, ca toate componentele unei imagini să fie modificate sau ajustate – pe alocuri sau în întregime –, pot introduce elemente noi și înlătura ori reconfigura porțiuni întregi de pixeli, dând impresia că aceea este realitatea. Ceea ce, în principiu, nu este totalmente greșit dacă există un concept clar, care trebuie să reflecte o anumită idee. Programul poate corecta cam tot: de la fundal și până la formele modelului, la părți din corp… sau corpul cu totul!
Fotografii apelează destul de des la aceste tehnologii, uneori abuzând de ele, decizia etică despre cât și cum trebuiesc folosite aparținându-le în totalitate sau în complicitate cu clientul. Artistul trebuie să aibă ceva cunoștințe din sfera digitalului, dar și a fotografiei, în așa fel încât să poată modifica imaginile în mod discret și natural, fără a da o notă de artificial fotografiilor retușate. Practic, cu cât NU se observă pașii făcuți până la îmbunătățirea imaginii, cu atât mai bine. Aceștia acționează ca niște „chirurgi plastici ai digitalului”, corectând defectele și, evident, dând un plus de atenție calităților „impuse” de diverse trenduri sociale. Doar că, perfecțiunea frumuseții digitale este aproape imposibil de atins de orice persoană, oricât de frumoasă ar fi ea în realitate și, în timp, poate crea frustrări și reacții negative din partea publicului la adresa companiilor sau persoanelor care promovează o imagine dusă spre idealul absolut.
Citește continuarea articolului în ediția de iunie 2023 a revistei Psychologies sau abonează-te și profită de ofertele speciale!