Feminitatea – între vulnerabilitate și putere
Ce face o femeie să fie cu adevărat feminină? Este oare vocea ei, felul în care arată, zâmbetul, atitudinea sau toate se regăsesc cumva în privirea ei?!…
Feminitatea este de fapt un set de atribute, comportamente și roluri sociale pe care în general le asociem cu șarmul sau cu frumusețea feminină. Unele trăsături și comportamente asociate cu feminitatea variază în funcție de societate și de indivizi și sunt influențate atât de factori culturali, sociali, dar și de cei biologici. Nu trebuie să uitam însă că în fiecare dintre noi își au locul atât calitățile și rolurile masculine, cât și cele feminine, care sunt interconectate și interdependente în interiorul fiecărui individ în parte.
Ca o scurtă istorie a feminității, din punct de vedere cultural, atributele feminității sunt extrem de diferite, în funcție de ceea ce este considerat feminin în cultura la care facem referire. În multe țări musulmane, de exemplu, femeilor li se cere să-și acopere capul cu un hijab (voal). Este considerat un simbol al modestiei și moralității feminine. În Franța secolului al XVI-lea, tocurile înalte erau considerate un tip de pantof tipic masculin, iar astăzi sunt considerate un accesoriu important al feminității. În Egiptul Antic, rochiile în teacă și mărgele erau considerate îmbrăcăminte feminină, în timp ce rochiile învelitoare, parfumurile, cosmeticele și bijuteriile elaborate erau purtate atât de bărbați, cât și de femei. În China, picioarele mai mici erau considerate a fi o caracteristică aristocratică la femei. În câteva părți ale Africii și Asiei, inelele pentru gât erau purtate pentru a alungi gâtul, întrucât în aceste culturi, un gât lung caracteriza frumusețea feminină. În zilele noastre, în schimb, parfumurile, cosmeticele și bijuteriile sunt cele pe care, de cele mai multe ori, le asociem cu ideea de feminitate.
Citește articolul integral în ediția de aprilie a revistei Psychologies sau abonează-te și primește lunar cadourile pregătite.