Now Reading
Ne influențează hainele starea de bine?

Ne influențează hainele starea de bine?

alexandra-tudor
ne-influențează-hainele-starea-de-bine

În ce măsură ne influențează hainele pe care alegem să le purtăm starea de bine? Fie că alegem o ținută confortabilă în nuanțe neutre, fie că adoptăm o ținută extravagantă, hainele dezvăluie, în fiecare zi, câte ceva din personalitatea și comportamentul nostru.

Ne-au explicat pe îndelete ce înseamnă psihologia modei și a culorilor, ce putem face pentru a reduce consumerismului, dar și încotro se îndreaptă industria modei Ioana Dumitrescu, Mihaela Teodorescu, Ruxandra Marin și Sofia Ștefan, stiliști vestimentari The Outfit.

The Outfit, platforma online care face shopping în locul româncelor, combină data science cu experiența stiliștilor vestimentari. Startup-ul fondat de Ciprian Dudulea, Șerban Buliga și Horia Stupu s-a lansat în martie 2021, iar până acum, afacerea a atras finanțări totale de peste 1 milion de euro.

În ce măsură influențează hainele părerea celor din jurul nostru despre noi? Dar starea noastră de bine?

Ruxandra Marin: Se spune că prima impresie este importantă, iar ceea ce ne atrage atenția la o persoană pe care abia o cunoaștem este aspectul. În multe cazuri, în mediul profesional, hainele sunt cu atât mai importante cu cât poate exista un dress code impus sau implicit, așadar nu trebuie să minimizăm importanța stilului pe care îl abordăm.

Cât despre starea noastră de bine, de câte ori nu ni s-a întâmplat să probăm un lucru sau să purtăm o anumită piesă și să avem, aproape instantaneu, o stare de bună dispoziție?

Oamenii de știință nu au ignorat acest fenomen: un domeniu nou de psihologie socială, denumit Enclothed Cognition, studiază felul în care ne influențează comportamentul hainele pe care le purtăm și studiile au confirmat că procesele noastre cognitive se schimbă în funcție de doi factori. Primul este semnificația simbolică a hainelor, iar al doilea este experiența fizică a purtării lor. Acest lucru înseamnă, de exemplu, că a purta un costum format din sacou și pantaloni, pe care îl asociem cu o slujbă importantă, ne dă o stare de concentrare și o atitudine specifică, iar, pe de altă parte, și texturile hainelor ne transmit semnale despre contextul în care ne aflăm.

Ruxandra Marin_stilist The Outfit
Ruxandra Marin_stilist The Outfit

Putem spune că hainele cu textură moale, croiurile largi, ne fac mai relaxați, le asociem cu statul acasă, iar alte texturi sau hainele cu un croi mai fix ne dau o altă stare, ne fac să ne simțim ca la birou sau în alte situații în care suntem înconjurați de oameni și suntem mai conștienți de ceea ce spunem, de postură, de acțiuni.

Victoria Beckham spunea că nu se poate concentra dacă nu poartă o pereche de pantofi cu toc. Este un alt exemplu foarte bun! Sunt haine sau accesorii care ne dau mai multă încredere în noi sau care ne fac să dăm tot ce e mai bun din noi. Iar aici intervine rolul nostru, al stiliștilor The Outfit: acela de face clienta să se simtă cât mai bine în pielea ei și cât mai încrezătoare, prin intermediul hainelor.

Aș adăuga aici o recomandare: să acordăm atenție garderobei și dacă lucrăm de acasă. O ținută prea relaxată, adică să stăm în pijamale de dimineața până seara, ne va scădea nivelul de energie și de concentrare. Recomand ținute casual comode, firești pentru o zi de lucru, chiar și dacă nu ne vede nimeni!

Sunt culorile pe care alegem să le purtăm asociate cu diverse stări?

Sofia Ștefan_stilist The Outfit
Sofia Ștefan_stilist The Outfit

Sofia Ștefan: Culorile hainelor transmit mesaje și le asociem cu anumite stări, desigur, dar trebuie ținut cont și de contextul cultural și, de asemenea, de cel social. Noi asociem negru cu doliul, dar în Asia se poartă alb în aceste ocazii.

Cât despre contextul social, aș da ca exemplu mișcarea #BlackWomenInYellow, când vedetele de culoare au ales să poarte galben, ca o dovadă a curajului și a asumării identității lor. Este o culoare imposibil de ignorat, strălucitoare, luminoasă. S-au alăturat mișcării personalități ca Rihanna, Viola Davis și Beyoncé.

În 2018, participanții la ceremonia Golden Globes au ales să poarte negru, o non-culoare sobră, ca un mesaj de solidaritate cu mișcarea #MeToo.

Iată deci cum contextul contează enorm când ne uităm la culoare, dar există și o psihologie a culorilor în sine, dincolo de asta. Nuanțele de verde și de albastru, denumite și culori reci, pot ajuta la obținerea unui sentiment de calm. De asemenea, roșul, portocaliul și galbenul sau culorile calde ne pot stimula starea de spirit. Asociem pasiunea și seducția cu roșul. Portocaliul este o culoare vibrantă, care atrage atenția și care este asociat cu energia și cu entuziasmul; poate aduce fericire, mai ales dacă aveți sentimente pozitive legate de schimbarea frunzelor și sezonul de toamnă.

Fiecare dintre aceste culori capătă o semnificație diferită atunci când este separată în diferite nuanțe. Nuanțele mai decolorate sau deschise pot invita la o postură mai liniștită și mai blândă, în timp ce nuanțele mai îndrăznețe pot scoate mai multă energie în mediu sau în tine.

Acestea fiind spuse, trebuie să ținem cont că noi suntem cele/ cei care atribuim valori culorilor, prin prisma personalității noastre.

Auzim adesea sintagma „Dress for success”. Se mai aplică aceasta în zilele noastre?

Mihaela Teodorescu: Bineînțeles că se aplică, iar explicația este foarte simplă: ținuta noastră comunică foarte multe despre noi, despre principiile noastre și despre comportamentul nostru.

Spre exemplu, printre clientele The Outfit se numără numeroși medici, avocați și psihoterapeuți, iar în cazul acestor meserii este foarte important să abordăm un „clean look”: elegant, în nuanțe uni, fără multe imprimeuri, care să transmită încredere și faptul că își respectă meseria și, implicit, clientul sau pacientul. Există un citat al celebrei Coco Chanel ce credem că se potrivește în cazul acesta: „La femeia prost îmbrăcată, îți amintești haina. La femeia bine îmbrăcată, îți amintești persoana”.

Ca stilist vestimentar, cum abordezi garderoba ta?

Ioana Dumitrescu_stilist The Outfit
Ioana Dumitrescu_stilist The Outfit

Ioana Dumitrescu: Fiecare stilist este diferit, la fel cum este și fiecare clientă în parte. Unii stiliști își divizează atent garderoba în categorii de produse, în funcție de cât de des sunt purtate acestea și, respectiv, cât de mult sunt dispuși să investească în ținute, pe când alții au multe piese statement care sunt tratate ca o colecție de artă și așteaptă ocazia perfectă să fie purtate.

Un lucru cert este că și noi ne exprimăm personalitatea prin intermediul hainelor și că încercăm să ne urmăm propriile sfaturi de stil, să ne construim garderobe capsulă, care nu se vor demoda de-a lungul timpului.

Cum pot oamenii să întrerupă ciclul consumerismului și să devină mai responsabili?

Mihaela Teodorescu_stilist The Outfit
Mihaela Teodorescu_stilist The Outfit

Mihaela Teodorescu: Un prim pas ar fi diferențierea nevoilor vestimentare pe care le au, de tendințele de moment. În prezent, industria modei este a doua cea mai poluantă industrie de pe glob și este construită în așa fel încât ciclul de viață al majorității produselor să fie foarte scurt – adică să fie purtate puțin timp, apoi înlocuite. Un al doilea pas ar fi construirea, cu timp și cu răbdare, a unei garderobe capsulă formate din piese basic, clasice, dar de bună calitate, la care să se adauge doar câteva „plăceri vinovate” în fiecare sezon.

Spre exemplu, o rochie pe care o achiziționezi pentru un cocktail party poate fi purtată și când ieși în oraș, stilizată mai simplu, cu balerini și cu bijuterii cu design minimalist. Noi, ca stiliști The Outfit, explicăm de fiecare dată clientelor cum să construiască o ținută și cum să accesorizeze piesele vestimentare în mai multe moduri, pentru a fi purtate cu mai multe ocazii.

În ceea ce privește materialele, tendința clientelor este să se orienteze către materiale naturale, însă merită menționat faptul că mai sustenabile și de o calitate superioară pot fi și un număr de materiale artificiale, reciclate, în conformitate cu Recycled Claim Standard (RCS) sau Global Recycled Standard (GRS). The Outfit colaborează și cu branduri care pun accent pe sustenabilitate, precum Moss Copenhagen, ICHI și Saint Tropez, dar și cu designeri români cu producție autohtonă.

Din perspectiva ta, care este viitorul industriei modei?

Ruxandra Marin: Viitorul înseamnă sustenabilitate și responsabilitate pentru alegerile pe care le facem. Se observă deja o încetinire a ritmului de consum, extrem de rapid, al produselor vestimentare. Se va pune preț pe calitate și nu pe cantitate, dar și pe îngrijirea țesăturilor hainelor ca fiind a doua noastră piele. Iar brandurile care nu vor adopta o politică eco-friendly vor fi cu siguranță taxate.

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top